D90: alternatief voor AE&AF-knop
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D90: alternatief voor AE&AF-knop
Volgens mij worden er hier wat begrippen door elkaar gehusseld. Om het even duidelijk op een rij te zetten:
AE-L (AE-lock): vastzetten belichting
AF-L (AF-lock): vastzetten automatische scherpstelling
Standaard is bij de D90 middels het half indrukken van de ontspanknop AF-L actief, totdat je de ontspanknop los laat c.q. opnieuw (half) indrukt - zie pagina 38 van de handleiding. Daarnaast is (in de standaard-instelling) de AF-L actief, tegelijk met AE-L, zodra je de AE-L/AF-L knop ingedrukt houdt (zie pagina 200 van de handleiding).
Je kunt deze functies ook van elkaar loskoppelen: de AF-L wordt dan alleen via de ontspanknop bediend (half ingedrukt houden), de AE-L/AF-L knop activeert vervolgens alleen de AE-lock. Waarbij je nog kunt bepalen of je deze knop ingedrukt moet houden of dat AE-L van kracht blijft totdat je de AE-L/AF-L knop opnieuw indrukt.
Ik heb zelf mijn camera zo ingesteld dat de AE-L/AF-L knop alleen de AE-L bedient en dat hij 'm na 1x drukken vast houdt en na de volgende keer drukken weer opheft. Dan hoef ik die knop niet ingedrukt te houden tijdens het maken van de foto. Dit is echter duidelijk persoonlijke voorkeur, het is maar net wat je handig vindt.
Één van de andere mogelijkheden is om aan de AE-L/AF-L knop de functie "AF-ON" toe te wijzen. Daarmee bedient deze knop de AF (en dus wordt de AF niet door de ontspanknop bediend). Misschien is dit iets voor Tien?
AE-L (AE-lock): vastzetten belichting
AF-L (AF-lock): vastzetten automatische scherpstelling
Standaard is bij de D90 middels het half indrukken van de ontspanknop AF-L actief, totdat je de ontspanknop los laat c.q. opnieuw (half) indrukt - zie pagina 38 van de handleiding. Daarnaast is (in de standaard-instelling) de AF-L actief, tegelijk met AE-L, zodra je de AE-L/AF-L knop ingedrukt houdt (zie pagina 200 van de handleiding).
Je kunt deze functies ook van elkaar loskoppelen: de AF-L wordt dan alleen via de ontspanknop bediend (half ingedrukt houden), de AE-L/AF-L knop activeert vervolgens alleen de AE-lock. Waarbij je nog kunt bepalen of je deze knop ingedrukt moet houden of dat AE-L van kracht blijft totdat je de AE-L/AF-L knop opnieuw indrukt.
Ik heb zelf mijn camera zo ingesteld dat de AE-L/AF-L knop alleen de AE-L bedient en dat hij 'm na 1x drukken vast houdt en na de volgende keer drukken weer opheft. Dan hoef ik die knop niet ingedrukt te houden tijdens het maken van de foto. Dit is echter duidelijk persoonlijke voorkeur, het is maar net wat je handig vindt.
Één van de andere mogelijkheden is om aan de AE-L/AF-L knop de functie "AF-ON" toe te wijzen. Daarmee bedient deze knop de AF (en dus wordt de AF niet door de ontspanknop bediend). Misschien is dit iets voor Tien?
dan zit ik nog steeds aan die knop vast en daar probeer ik nu juist onderuit te komen...Cyrus schreef:.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Het meest eenvoudig voor jou om onder "gedoe" met AF-Lock of gerelateerde knoppen uit te komen, is handmatig scherpstellen, denk ik.
Ook geprobeerd maar dat is nog niet eenvoudig bij bewegende onderwerpen. Standaard AF-S aanzetten en dan maar wat vaker half de ontspankop indrukken, lijkt vooralsnog de beste keuze voor mij (zoals in de allereerste reactie al gesuggereerd werd).Cyrus schreef:Het meest eenvoudig voor jou om onder "gedoe" met AF-Lock of gerelateerde knoppen uit te komen, is handmatig scherpstellen, denk ik.
Bedankt voor alle reacties.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
ahum... Is het mogelijk om het scherpstellen tijdens het continu-shooten uit te zetten, in welke AF-stand dan ook?Tien schreef:Ook geprobeerd maar dat is nog niet eenvoudig bij bewegende onderwerpen. Standaard AF-S aanzetten en dan maar wat vaker half de ontspankop indrukken, lijkt vooralsnog de beste keuze voor mij (zoals in de allereerste reactie al gesuggereerd werd).Cyrus schreef:Het meest eenvoudig voor jou om onder "gedoe" met AF-Lock of gerelateerde knoppen uit te komen, is handmatig scherpstellen, denk ik.
Bedankt voor alle reacties.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ja, het "AF" knopje bovenop de camera, naast het top-LCD, ingedrukt houden en dan met het instelwiel draaien totdat "AF-C" wijzigt in "AF-S". Dan stelt de camera één keer scherp bij het half indrukken van de ontspanknop en houdt dat vast totdat je de ontspanknop weer loslaat. Opnieuw half indrukken en je stelt opnieuw scherp.Tien schreef:Tien schreef:ahum... Is het mogelijk om het scherpstellen tijdens het continu-shooten uit te zetten, in welke AF-stand dan ook?
Nee hoor. AF-S (zoals eerder genoemd in dit draadje) doet dit prima als het om één foto gaat. Maar zodra je de ontspanknop ingedrukt houdt (en de snelle continue shoot ingesteld hebt - rakketakketak zeg maar) en hij snel meerdere foto's achter elkaar gaat maken in A, stelt hij tussen twee foto's door scherp.Cyrus schreef:Ja, het "AF" knopje bovenop de camera, naast het top-LCD, ingedrukt houden en dan met het instelwiel draaien totdat "AF-C" wijzigt in "AF-S". Dan stelt de camera één keer scherp bij het half indrukken van de ontspanknop en houdt dat vast totdat je de ontspanknop weer loslaat. Opnieuw half indrukken en je stelt opnieuw scherp.Tien schreef:Tien schreef:ahum... Is het mogelijk om het scherpstellen tijdens het continu-shooten uit te zetten, in welke AF-stand dan ook?
Het ahum sloeg op het feit dat manual scherpstellen vermoedelijk toch de beste optie is......
Voorbeeldfoto's in VGA:
Ik heb de middelste twee foto's geplaatst van een snelle continu-shoot van 13 foto's. Scherpgesteld op het kacheltje buiten, ontspanknop indrukken, ingedrukt houden en langzaam naar links bewegen. Je ziet dat het kozijn scherpgesteld wordt in foto 2. Stand A, diafragma op max, enkel het middelste scherpstelpunt actief (ik vrees dat daar het probleem huist).

langzaam iets naar links met de camera terwijl de ontspanknop ingedrukt blijft:

Mij vraag is: kan dit uit? Heb het hele handboek nu wel een paar keer doorgeakkerd maar wellicht toch iets over het hoofd gezien?
Oja, uiteraard doet zich dit probleem niet voor als het me lukt de AE&AF-knop in te drukken en ingedrukt te houden (als dat me lukt zonder met mijn duimknokkel in mijn oog te komen en te vroeg te starten met afdrukken).
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Cyrus schreef:Ja, het "AF" knopje bovenop de camera, naast het top-LCD, ingedrukt houden en dan met het instelwiel draaien totdat "AF-C" wijzigt in "AF-S". Dan stelt de camera één keer scherp bij het half indrukken van de ontspanknop en houdt dat vast totdat je de ontspanknop weer loslaat. Opnieuw half indrukken en je stelt opnieuw scherp.Tien schreef:Tien schreef:ahum... Is het mogelijk om het scherpstellen tijdens het continu-shooten uit te zetten, in welke AF-stand dan ook?
Check even pagina 54 van je handleiding:Tien schreef: Nee hoor. AF-S (zoals eerder genoemd in dit draadje) doet dit prima als het om één foto gaat. Maar zodra je de ontspanknop ingedrukt houdt (en de snelle continue shoot ingesteld hebt - rakketakketak zeg maar) en hij snel meerdere foto's achter elkaar gaat maken in A, stelt hij tussen twee foto's door scherp.

Okee...Tien schreef: Het ahum sloeg op het feit dat manual scherpstellen vermoedelijk toch de beste optie is......
hej Edwin,
Dank je voor de scan. Ik ken 54 maar het punt waarmee ik zit is zoals geschetst in het afbeeldingenvoorbeeld. Probeer het maar eens uit. Ik wil als het ware het scherpstellen locken als ik de camera iets naar links of rechts beweeg en dan heel snel 10 foto's achterelkaar maken. Dat doe je bijvoorbeeld als je twee kinderen naast elkaar hebt, de linker is van jou en de rechter begint naar voren te lopen. Zodra de rechter iets te ver naar het midden komt, gaat hij daarop scherpstellen, ook al zet je de AF op standje s, echt waar. De enige oplossing tot nu toe is degene waarmee ik het topic startte: AE&AF-knop (maar dat vind ik lastig werken) of zoals al gesuggereerd werd manual. Graag zou ik een optie zien die bij contunue-shoot ook de AF-S respecteert, en niet alleen voor één foto.
Beter kan ik het niet uitleggen.
Dank je voor de scan. Ik ken 54 maar het punt waarmee ik zit is zoals geschetst in het afbeeldingenvoorbeeld. Probeer het maar eens uit. Ik wil als het ware het scherpstellen locken als ik de camera iets naar links of rechts beweeg en dan heel snel 10 foto's achterelkaar maken. Dat doe je bijvoorbeeld als je twee kinderen naast elkaar hebt, de linker is van jou en de rechter begint naar voren te lopen. Zodra de rechter iets te ver naar het midden komt, gaat hij daarop scherpstellen, ook al zet je de AF op standje s, echt waar. De enige oplossing tot nu toe is degene waarmee ik het topic startte: AE&AF-knop (maar dat vind ik lastig werken) of zoals al gesuggereerd werd manual. Graag zou ik een optie zien die bij contunue-shoot ook de AF-S respecteert, en niet alleen voor één foto.
Beter kan ik het niet uitleggen.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Hoi Tien,
Ik begin je probleem te snappen. Ik gok dat je nu met het middelste punt scherp stelt en dan de compositie naar rechts wijzigt om één van de kinderen links in beeld te krijgen. Klopt dat vermoeden?
Als dat nu inderdaad je bedoeling is, zie ik nog een mogelijkheid:
Je zou kunnen proberen om met de scherpstelpunten te spelen. Aanhakend op jouw voorbeeld: stel de AF in op "enkelpunt" (zie blz 56 manual) en kies handmatig één van de twee scherpstelpunten links in de zoeker, i.p.v. het middelste punt. Dat doe je met de multiselector op de achterzijde, rechts van het display (zie blz 56 manual). Dan de compositie bepalen met één van de kinderen links. Vervolgens stel je scherp op het kind dat je links in de zoeker ziet en niet op wat er in het midden gebeurt.
Nog eens jouw voorbeeld nalezend denk ik dat AF-C inderdaad juist niet handig is in deze situatie, maar eerder AF-S (single) met AF-Lock maar dat vind je zelf niet prettig werken, maak ik uit je berichten op.
Ik begin je probleem te snappen. Ik gok dat je nu met het middelste punt scherp stelt en dan de compositie naar rechts wijzigt om één van de kinderen links in beeld te krijgen. Klopt dat vermoeden?
Als dat nu inderdaad je bedoeling is, zie ik nog een mogelijkheid:
Je zou kunnen proberen om met de scherpstelpunten te spelen. Aanhakend op jouw voorbeeld: stel de AF in op "enkelpunt" (zie blz 56 manual) en kies handmatig één van de twee scherpstelpunten links in de zoeker, i.p.v. het middelste punt. Dat doe je met de multiselector op de achterzijde, rechts van het display (zie blz 56 manual). Dan de compositie bepalen met één van de kinderen links. Vervolgens stel je scherp op het kind dat je links in de zoeker ziet en niet op wat er in het midden gebeurt.
Nog eens jouw voorbeeld nalezend denk ik dat AF-C inderdaad juist niet handig is in deze situatie, maar eerder AF-S (single) met AF-Lock maar dat vind je zelf niet prettig werken, maak ik uit je berichten op.
JAA! En jouw oplossing is er eentje om te proberen inderdaad. In dat geval kan ik de AF ook weer op AF-C zetten!Cyrus schreef:Hoi Tien,