Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
mike
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Bericht door mike » za mei 09 2009 4:29 pm

Na ruim 450 foto's te hebben gemaakt en twee verschillende AFS 300 F4 te hebben gehad, luk het mij nog steeds niet om ook maar 1 goed scherpe foto te maken.
Van alles getest, maar niks werkt. Ben ik het of de camera?
Front /back focus heeft men vanmorgen nog getest met een nieuwe 300mm, maar was ok zij men.

1 Gecropped en uitgesneden 1/160
Afbeelding

2
Afbeelding
1/1000 aperture F5.6 iso 200 focall length 420mm D300 diafragma voorkeuze spotmeting AF-C

3 1/1000
Afbeelding
aperture:F5.6 1/1000 iso200 focall length 420mm D300 diafragma voorkeuze spotmeting

4 1/160
Afbeelding

Alle foto's zijn gemaakt met de camera op een rijstzak in het autoraam. Vervolgens met een afstandsbediening de foto gemaakt, om eventuele trillingen tegen te gaan.

Hopelijk heeft iemand een suggestie voor mij.

Gr. Michel
Laatst gewijzigd door mike op za mei 09 2009 7:28 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Onscherpe foto's met de AFS 300f4

Bericht door jpdejong » za mei 09 2009 4:45 pm

hoi,

het is ook belangrijk om de instellingen erbij te zetten, de sluitertijd is het belangrijkste. moet zeker 1/300 sec zijn. hoe groot was de foto oorspronkelijk? Je moet toch aardig dicht bij zitten om een mooie scherpe foto over te houden.

ik heb zelf ook moeite met scherpe foto's uit de D300 en 300 Afs te toveren. Ik heb vorig week een paar vlinders van een meter of 2/3 gefotografeerd en dan is hij gewoon scherp.

Weet eigenlijk iemand welke uiterste afstand je maximaal kan nemen om een foto nog scherp te krijgen?

Jan-Peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » za mei 09 2009 4:53 pm

De sluitertijden staan er nu bij. 1/160 is misschien wat te lang, maar vanaf een rijstzak met afstandsbediening zou het toch goed moeten zijn lijkt me.
Sprak onderweg nog iemand met dezelfde combinatie, en die had een inhaler (voor astma ed) tussen zijn statiefbeugel en lens in, omdat de statiefbeugel te slecht is.
Heb hier wel veel over gelezen, maar mag er toch wel vanuit gaan dat Nikon de beugel aangepast heeft ondertussen. Een Kirk zou een optie zijn, maar zolang er nog geen scherpe foto's uitkomen vanaf een rijstzak met afstandsbediening, investeer ik eventjes niks meer in deze lens.

Gr. Michel

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za mei 09 2009 5:37 pm

mike schreef:De sluitertijden staan er nu bij. 1/160 is misschien wat te lang, maar vanaf een rijstzak met afstandsbediening zou het toch goed moeten zijn lijkt me.
Sprak onderweg nog iemand met dezelfde combinatie, en die had een inhaler (voor astma ed) tussen zijn statiefbeugel en lens in, omdat de statiefbeugel te slecht is.
Heb hier wel veel over gelezen, maar mag er toch wel vanuit gaan dat Nikon de beugel aangepast heeft ondertussen. Een Kirk zou een optie zijn, maar zolang er nog geen scherpe foto's uitkomen vanaf een rijstzak met afstandsbediening, investeer ik eventjes niks meer in deze lens.

Gr. Michel
160ste zou een probleem kunnen zijn.
ik twijfel of de beugel inmiddels aangepast is.
kan de statiefbeugel niet draaien ?? dan omhoog / opzij draaien en objectief zelf op de rijstzak laten rusten.
doe is een foto met volledige exif gegevens als je wilt.
hoef ik niet te vragen op welke camera e.d. je hem gebruikt / ISO /F waarde af-a of afc etc
foto 1 lijkt de scherpte voor de vogel te liggen wat gemakkelijk kan door evt misfocus ...gras is vrij hoog
zijn dit onbewerkte foto ? crops ?
afijn doe is een volledige foto met volledige exif er in of eronder handmatig als je wilt.
compo / onderwerp maakt niet zoveel uit.

Arend

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » za mei 09 2009 7:24 pm

Wat exif gegevens erbij gezet. De foto's zijn gemaakt op de rijstzak met beugel omhoog :wink:
Denk toch dat het aan de camera moet liggen. Heb de problemen doorgemaild naar Beverwijk, en hoop op een reactie van hun kant over een mogelijke oorzaak.

Gr. Michel

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo mei 10 2009 11:21 am

Mike,

Een belangrijk gegeven is dat alle getoonde foto's zijn gemaakt met de AFS 4/300 + TC14EII! Ik heb even naar jouw originelen gekeken op Flickr en mij is daar vooral de lelijke onscherpte opgevallen met dubbele contouren e.d. Dat is een beeldvoordracht die ik niet herken bij mijn AFS 4/300, al of niet in combinatie met de TC14EII. Bovendien heb je alle foto's gemaakt in de AF-C stand, waardoor je wellicht niet de volledige controle op het scherpstelpunt hebt gehad.

Ik moet wel zeggen dat ik met deze combinatie op de D300 iets meer problemen lijk te hebben dan op de D2x. Zonder TC lijkt alles goed scherp, maar met de TC is de scherpte niet altijd wat ik gewend was. Kan natuurlijk "operator-error" zijn (ik werk meestal uit de hand of met een monopod). Binnenkort ga ik de AFS 4/300 met en zonder TC testen met LensAlign Lite. http://www.rawworkflow.com/lensalign/ Wellicht dat een correctie in de D300 noodzakelijk zal blijken.

Voorbeeld D2x, AFS 4/300 met TC14EII: 1/800sec f/5.6 monopod
Afbeelding

100% crop
Afbeelding
Jur

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » zo mei 10 2009 1:19 pm

Hoi Jur,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad gebruik ik hem i.c.m. de TC1.4II. Ik heb hem voordat ik hem omruilde voor een andere lens, ook getest zonder TC, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Dat het aan de TC zou liggen heb ik dus uitgesloten.
Ik ga ervan uit dat het in de camera zit, aangezien ik hem niet stiller kan leggen, dan op een rijstzak, en dan af te drukken m.b.v. een afstandsbediening.
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is dat een camera problemen kan hebben wanneer het brandpuntsafstand groter wordt.
Met mijn 18-200 en 105 2.8 heb ik geen problemen. (Ja die hebben VR, dat weet ik).
Ik hoop dan ook een antwoord te krijgen uit Beverwijk voor wat betreft een mogelijke oorzaak.
De autofocus op de stand S zetten heeft in de natuur weinig zin. Dan wordt de AF veel te langzaam, en mis ik te veel kansen op een beetje goede foto

Anders moet ik de lenscombinatie gaan testen i.c.m. een andere camera en vergelijken met mijn camera.

Het komt vast wel goed :twisted:

Gr. Michel

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo mei 10 2009 1:32 pm

Hallo Mike,

Persoonlijk gebruik ik nooit een afstandbediening in combinatie met een rijstzak, ik denk dat je beter de lens met je linkerhand stevig in de rijstzak kan drukken en met je rechterhand druk je de camera als het ware naar voren met de verticale grip in de rijstzak op deze manier demp je de trillingen die door de spiegel worden veroorzaakt. Natuurlijk moet je de ontspanknop ook op een rustige manier indrukken.
De onderstaande opname heb ik op deze manier gemaakt, 300MM 2.8 + TCII f8 S 1/10sec.

Afbeelding

Het is ook zeker een kwestie van oefenen, voor een scherpe foto heb je niet alleen een scherp objectief nodig maar ook een goede techniek, lees ook dit artikel eens http://www.moosepeterson.com/techtips/longlens.html .

(Als je camera niet goed is helpt dit ook niet natuurlijk :wink: )

Groeten Jan

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » zo mei 10 2009 1:47 pm

Hoi Jan,

Kijk, voor dit soort foto´s heb ik hem nou aangeschaft. Het moet een toplens zijn, en lees alleen maar positieve beoordelingen, vandaar mijn uiteindelijke keuze voor deze combinatie.
Dat van die afstandsbediening, kreeg ik als tip van iemand die ik in de polder tegen kwam, met dezelfde combinatie.
Bedankt voor je link.

Heb ook deze tip al getest van Joe McNally
http://www.youtube.com/watch?v=EDsx3-FW ... re=related

Gr. Michel

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo mei 10 2009 5:01 pm

Mike,

Heb je misschien een filter op het objectief gebruikt? Ik zoek een verklaring voor de wat onrustige achtergrond....... :?
Jur

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » zo mei 10 2009 7:14 pm

Hoi Jur,

Nee, ik heb geen filter gerbruikt.
Blijft voor mij ook een raadsel. Ik had toch op z'n minst wel wat scherpe foto's verwacht.
Ik snap ook wel dat het een leerproces is zo'n tele, maar niks scherp van de ruim 450 foto's gaat er bij mij ook niet in.

Tja, ik zie hoe ik dit moet gaan oplossen.

Gr. Michel

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo mei 10 2009 9:30 pm

je zou ook even in het menu moeten kijken hoe de instelling staat van de D300:

-persoonlijke inst. menu
-a Autofcus
-a1 Seletie AF-C Prioriteit
-Zet die op scherpstelling

ook bij Af-s kan je het beste op sherpstelling zetten

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Isflicka

Bericht door Isflicka » ma mei 11 2009 5:16 pm

Beste Mike,

Het karakter (een soort vingerafdruk van een lens) van deze AFS 300 f4 lijkt helemaal niet op die van een 'normale' AFS 300 f4. Eigenlijk zou ik bijna gaan vragen of je zeker weet dat dit een 'echte' Nikkor AFS 300 f4 is? De onscherpte vind ik nog niet eens het grootste probleem maar wat een vreselijk onrustige achtergrond. Dit heeft echt niets te maken met bewegingsonscherpte.

Hulda

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » ma mei 11 2009 5:56 pm

Beste Hulda,

Dit is echt een AFS 300 f4 van Nikon zelf. Sterker nog. Het is de tweede lens in een week tijd. Nikon Beverwijk wil graag de combinatie camera/lens hebben om hem te testen, maar ja, zaterdag naar Nikon solutions, dus dat wordt lastig.
Opsturen van zo'n kostbare set vindt ik nou ook niet echt prettig.

Gr. Michel

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » ma jun 01 2009 2:12 pm

mike schreef:Beste Hulda,

Dit is echt een AFS 300 f4 van Nikon zelf. Sterker nog. Het is de tweede lens in een week tijd. Nikon Beverwijk wil graag de combinatie camera/lens hebben om hem te testen, maar ja, zaterdag naar Nikon solutions, dus dat wordt lastig.
Opsturen van zo'n kostbare set vindt ik nou ook niet echt prettig.

Gr. Michel
Ik heb sinds een paar maanden dezelfde lens, ook op een D300 body, en loop tegen dezelfde problemen aan. En als ik de TC-17E erop zet wordt het allemaal nog erger. Ik verwacht eigenlijk dat het aan mijn eigen gebrekkige "lange lenzen techniek" zit. Maar ik wil voor de zekerheid de combi D300+AF-S 300mm f/4 door het Nikon service point laten checken. Mocht er sprake zijn van back/front focus, dan kunnen zij dat ook oplossen verwacht ik. Maar ik wil vooral zeker weten dat de lens zelf goed is (ik heb hem tweedehands gekocht, je weet nooit of er wat mee gebeurd is natuurlijk...).

Ik heb overigens de Kirk lenscollar gekocht. Die is idd een stuk beter dan het origineel van Nikon. Maar als je met een rijstzak werkt maakt dat allemaal niks uit natuurlijk.....
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”