Even mijn kennis en kunde op dit gebied:
De 'extreme' groothoek:
- Tokina 12-24 f/4. Nooit kreeg ik de lens echt scherp, was ook teveel groothoek voor mij.
- Sigma 12-24 f/4-5.6 Werkt ook op FF camera. Nette lens.
- Nikon 12-24 f/4. Ook niet kapot van, ook hier haal ik vaak niet de scherpte die ik wens, ook niet op F/8
- Sigma 10-20, standaard keuze voor landschapsfotografie.
De 'normale groothoek'
- Nikon 18-70, ooit mee begonnen, prachtige lens, enorm scherp.
- Tamron 17-50 f/2.8, best een goede lens, resultaten waren okay.
- Nikon 17-55 f/2.8, JAAAA !!!! als je die lens eenmaal hebt geprobeerd. Ik haal de lens nu alleen van mijn camera als ik niet wil rondzeulen met 800gram objectief en een Prime (b.v. 35mm, 50mm) opschroef. Prijs/kwaliteit ... maar hoge prijs.
- Nikon 17-35 f/2.8. Ideaal voor landschapsfotografie.. op een FullFrame digitaal... die nog wel een jaar op zich laat wachten. (eigenlijk een FF 12-24 dus)
- Sigma 17-70 f/2.8-4. Geprobeerd op een Canon 400D, waanzinnige resultaten. Prijs/kwaliteit is top.
D80; WELKE BASISLENS (SIGMA/NIKON/TAMRON) ??
Niks mis met de 18-70 "om mee te beginnen" maar de oorspronkelijke vraag was: ik zoek een beginners groothoek.... Uit het verdere verloop leid ik af dat er eigenlijk gezocht wordt naar een all-round standaard zoomlens... Zit zelf eigenlijk met hetzelfde, als je de 28-105 op analoog had, wat dus een zeer veelzijdig zoomobjectiefje is met een redelijk presterende macro etc etc. , en je wilt een vergelijkbaar bereik en een vergelikbare velzijdigheid, wat is dan een betaalbare en goede 'vervanger'. Ik dacht ook dat dat de 18-70 zou zijn, maar ik vind hem tegenvallen. De 17-35 of 17-55 wilde ik niet betalen omdat ik de 70-200 VR al als eerste wilde hebben.
Ik heb besloten om de 28-105 ook maar gewoon te blijven gebruiken en dan als aanvulling een 10-20 of 12-24 erbij te nemen. Dave's opmerking lokt me wederom meer naar de 10-20....
Misschien heeft de oorspronkelijke vraagsteller ook wat aan deze redenering en gedachtengang?
Ik heb besloten om de 28-105 ook maar gewoon te blijven gebruiken en dan als aanvulling een 10-20 of 12-24 erbij te nemen. Dave's opmerking lokt me wederom meer naar de 10-20....
Misschien heeft de oorspronkelijke vraagsteller ook wat aan deze redenering en gedachtengang?