Vergrotingsoculair voor D300

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
borghmad

Vergrotingsoculair voor D300

Bericht door borghmad » zo mei 31 2009 10:00 pm

Beste forumleden,

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Nikon vergrotingsoculairen? (bij voorkeur voor een D300)

Ik bedoel bijvoorbeeld: DK-21M of de DK-17M (in combinatie met adapter DK-22).

Waarvoor vraag ik dit: Ik ben een brildrager sinds kort en had daarvoor altijd lenzen (in mijn ogen :D ) en voor mijn gevoel zie ik sinds ik een bril heb te weinig door de viewfinder (de hoeken vallen weg doordat de brilglazen ertussen zitten en ik de beeldzoeker dus niet ver genoeg naar mijn oog kan krijgen).

Zijn bovenstaande vergrotingsoculairen wellicht een oplossing voor mijn probleem?

Groeten,
Danny

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Vergrotingsoculair voor D300

Bericht door J.Hoes » zo mei 31 2009 10:56 pm

Ik draag ook bril, bij mij vallen de uiterste hoeken net weg; de informatiebalk onderin kan ik wel zien zonder mijn hoofd te hoeven verplaatsen. Met een DK 21M wordt dit beroerder. Het beeld wordt iets vergroot, rond 17 %, maar het gat blijft hetzelfde. Dus ik moet meer verplaatsen om hoeken en infobalk te kunnen zien. Het iets grotere beeld is wel prettig. Al met al gebruik ik 'm zeer weinig.

Groet Hans.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo mei 31 2009 11:37 pm

Ik heb ook het vergrotigsoculair DK-17M en vind het wel prettig werken. Als ik de dioptriecorrectie verdraai kan ik zelfs zonder bril fotograferen. Alleen dan doet het probleem zich voor dat ik niet kan terugkijken op mijn scherm, want dat zie ik weer niet! ik heb een bril met varifocale glazen en kijk dus door het leesgedeelte van mijn bril door de zoeker :)
Voor mij is fotograferen met lenzen in wel prettiger als met een bril op mijn neus.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Witkee

Bericht door Witkee » zo mei 31 2009 11:57 pm

@Borghmad, ik heb dus hetzelfde probleem, ik wil een spiegelreflex kopen,maar vond met name bij de D90 en D5000,maar ook bij de Canon 450,het beeld heel beroerd door de zoeker. Totdat ik door een D300 en D700 keek. Dat vind ik als brildrager heel goed te doen,zeker de D700 .
Aangezien ik nog niets heb (objectieven) ga ik waarschijnlijk voor een D700 . Een dure oplossing,maar ik moet zeggen dat ik denk hier veel plezier van ga hebben, als ik mij voortdurend loop te ergeren aan een beperkt zicht is de lol er snel af.
Als iemand mij ook een goede tip kan geven om toch een D90 te kopen dan hoor ik dat graag.

borghmad

Bericht door borghmad » ma jun 01 2009 4:55 pm

Riemke schreef:Ik heb ook het vergrotigsoculair DK-17M en vind het wel prettig werken. Als ik de dioptriecorrectie verdraai kan ik zelfs zonder bril fotograferen. Alleen dan doet het probleem zich voor dat ik niet kan terugkijken op mijn scherm, want dat zie ik weer niet! ik heb een bril met varifocale glazen en kijk dus door het leesgedeelte van mijn bril door de zoeker :)
Voor mij is fotograferen met lenzen in wel prettiger als met een bril op mijn neus.
Hallo Riemke, op wat voor camera heb je de DK-17M in gebruik?

@ de anderen, ik las net op internet ergens dat de DK-21M inderdaad NIET geschikt is voor brildragers, het kijkgebied wordt er alleen maar kleiner door.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » ma jun 01 2009 5:06 pm

Ik draag een bril en heb een D700. De uiterste hoeken zijn lastig te zien voor mij, maar steeds bril op bril af vind ik nog vervelender.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 01 2009 5:16 pm

borghmad schreef: Hallo Riemke, op wat voor camera heb je de DK-17M in gebruik?
Buiten de D700 past de DK-17M op de volgende camera's:
http://www.europe-nikon.com/product/nl_ ... rview.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

borghmad

Bericht door borghmad » ma jun 01 2009 5:40 pm

Léon Obers schreef:
borghmad schreef: Hallo Riemke, op wat voor camera heb je de DK-17M in gebruik?
Buiten de D700 past de DK-17M op de volgende camera's:
http://www.europe-nikon.com/product/nl_ ... rview.html
Volgens mij is dat niet helemaal volledig. :?:

Is het niet zo dat met adapter DK-22 deze ook op de D300 past? Ik weet het niet zeker, kan iemand daar uitsluitsel over geven?

deBult

Bericht door deBult » ma jun 01 2009 6:23 pm

Ik draag een bril (sterkte -6) en ben 50 dus OOK een leesgedeelte en vindt de DK21 niet erg prettig werken op de D300.

Ik blijf het bij periodes proberen (kortom oordeel is niet eenduidig) maar hij zit er meer AF dan op.

deBult

Witkee

Bericht door Witkee » ma jun 01 2009 10:44 pm

rocksoff schreef:Ik draag een bril en heb een D700. De uiterste hoeken zijn lastig te zien voor mij, maar steeds bril op bril af vind ik nog vervelender.
Hallo Rocksoff, het beeld wat je ziet is wel helder in tegenstelling tot de zoekers bij een d90 en soortgelijke, dat heb ik tenminste ervaren bij een demo laatst, bij een D90 moet ik echt de bril afzetten(en weer op om op het schermpje te kunnen zien). Voor mij erg belangrijk, ook de d 300 is veel beter qua zoeker, ik ben er nog niet uit welke van de 2 ik ga kopen. ''Nadeel'' van de d700 is volgens mij alleen dat de keus in objectieven kleiner is en ook veel duurder. De werking is op zich toch ongeveer gelijk? Ik ben gevoelsmatig helemaal weg van een 700,de grotere belichtingsruimte spreekt mij erg aan. Alleen ben ik bang dat de hobby wel wat duurder gaat uitvallen dan oorspronkelijk voorzien...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 02 2009 7:10 am

borghmad schreef:
Léon Obers schreef: Buiten de D700 past de DK-17M op de volgende camera's:
http://www.europe-nikon.com/product/nl_" onclick="window.open(this.href);return false; ... rview.html
Volgens mij is dat niet helemaal volledig. :?:
Is het niet zo dat met adapter DK-22 deze ook op de D300 past? Ik weet het niet zeker, kan iemand daar uitsluitsel over geven?
Er zijn 3 soorten / afmetingen oog oculairs voor de Nikon camera's
- De D300 (D80, D90...) hebben een rechthoekig oog oculair.
- De D700 en Nikon pro-modellen (D1, D2, D3...) hebben een groot rond oculair.
- Het oculair van bijv. een Nikon FM (en oude Nikkormat) hebben een iets kleinere ronde afmeting.
De DK-21M is bedoeld voor de D300 (D80, D90...).
De DK-17M is bedoeld voor de grote afmeting oculairs zoals die van de D700 (D1, D2x, D3, D3x...).

Afbeelding DK-21M ---versus--- DK-17M Afbeelding

De DK-22 is een kunststof adapterplaatje die je over de rechthoekige omlijsting heenschuift van een D300 (D80, D90...), waarop dan een 2x vergrotende DG-2 loep aangeschroeft kan worden. De doorsnedes van die schroefdraden van de vergrotende DG-2 loep en DK-22 zijn echter van het net wat kleinere draad-type ---> de afmeting zoals van oog-oculairs van een Nikon FM (en Nikkormat).
De doorsnede van het ronde oculair van de D700 (D3, D3x...) en daarmee wellicht ook de doorsnede van de DK-17M is helaas net wat groter als de doorsnede van de ronde schroefdraad van dat DK-22 adapterplaatje (en Nikon FM oculair).

Afbeelding <--- DK-22 en DG-2 ---> Afbeelding

Er is dan nog wel een DK-1 verloopringetje om die kleinere draad doorsnede van die DG-2 vergrotende loep passend te maken voor de iets grotere doorsnede oculairs van de D700 (D3, D3x...), maar niet andersom van grote doorsnede oculair accessoires naar de kleinere ronde afmeting schroefdraad van de DK-22 of Nikon FM.
Dus de DK-17M is jammer genoeg niet passend te krijgen voor een D300 (D80, D90...).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do okt 07 2010 1:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

borghmad

Bericht door borghmad » di jun 02 2009 10:18 pm

Dank je wel Leon voor het antwoord. Niet het antwoord waar ik op gehoopt had maar ja.... :cry:

JGVilla
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JGVilla » zo jun 28 2009 9:21 pm

Léon heeft alles keurig voor je op een rijtje gezet.

Het grote formaat waar hij aan refereert is 22mm. Het kleine formaat 19mm.
Van 22mm naar 19mm gaat uitstekend, maar voor 19mm naar 22mm is er niets. :evil:

Maar kijk ook eens hier:

http://www.bocaphoto.com/products/new/n ... konacc.htm

Hier hebben ze elk piefje en palletje van Nikon (met plaatjes) te koop.
Het enige wat inderdaad niet kan is een ronde eyecup met 1.2 vergroter op een D300!
Verder kun je alles bij elkaar combineren wat je maar wilt (kost wel geld - :ugeek: ).

Overigens een betrouwbaar adres. Heb ik nooit problemen mee (gehad).
-Jan-

borghmad

Bericht door borghmad » zo jun 28 2009 10:19 pm

Hoi Jan,

Bedankt voor je waardevolle aanvulling en dat is een hele mooie site wat je vermeld. :mryellow:

Ga zeker eens kijken.

Groeten,
Danny

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”