Een reactie en een eerste opdracht.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo mar 18 2007 8:55 pm

Leeuwarden schreef:Misschien moet je er even over nadenken wat je gaat antwoorden. Ik ben directeur van een (weliswaar klein) reclame-bureau en spreek met grote regelmaat beroepsfotografen. Dit onderwerp komt ook wel eens ter sprake. De uitspraken die de meeste beroeps (die ik tegenkom) zijn hier niet zonder ingrijpen van een moderator te herhalen. Ik noem voorzichtig het woordje "broodroof"
Jan
Tsja, daar heb ik maar een woord voor: sukkels!
Kennelijk onderscheidt hun werk zich niet van dat van de gemiddelde amateur. Dan verdien je het ook niet om daar dik voor betaald te krijgen. In plaats van zeuren over enthousiaste amateurs die mooie foto's aan de man brengen kunnen ze beter hun eigen fotokwaliteit naar een niveau brengen waar "broodrovers" niet aan kunnen tippen. In dat geval speelt prijs namelijk helemaal geen rol meer: de opdrachtgever wil hen als fotograaf vanwege hun mooie foto's en taant niet meer naar amateurs. Klinkt mij veel te gemakkelijk om anderen de schuld te geven.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

differhans

Bericht door differhans » zo mar 18 2007 9:05 pm

En alle technische in en outs kennen, alle vakopleidingen bij elkaar,
perfekte aparatuur bezitten, wil nog nog steeds niet zeggen, dat je een fotograaf bent :twisted:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo mar 18 2007 9:10 pm

Dus Marco, ga ervoor! Succes!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mar 18 2007 10:38 pm

Ik ben erg benieuwd BUG naar de foto's. De omstandigheden zullen moeilijk zijn in die depots. Verlichting zal summier zijn en oud. Bovendien verwacht ik dat het er hoog zal zijn zodat indirect flitsen ook niet eenvoudig zal zijn.

Misschien probeer ik ook nog wel te komen als ik kan, dan neem ik wel wat lichtsterke primes mee.

Daarom ga ik superieur 17-55 glas huren met een sb-800
dusdanig dat ik nog een dag kan oefenen.

groetjes

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 18 2007 11:07 pm

Vergis je niet in de 17-55. Het is een degelijk stuk glas maar wel 2.8. In dit geval zou je nog wel eens beter uit zijn met een 50 /f1.4 of een 30 /f2. Een 28 /f1.4 zou ook mooi zijn.

Ik kan niet goed inschatten hoe donker die depots zijn, maar waar ik heb gezien op Volkel en Leeuwarden (die koepels waar de vliegtuigen instaan) valt het nog best tegen met de hoeveelheid licht.

Als het een beetje meevalt en het licht wat meezit dan heb je aan de 17-55 een geweldig objectief.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mar 18 2007 11:26 pm

Ik neem ook mijn 50 mm mee maar dat is soms te veel tele.
Ik zal mijn iso omhoog moeten gooien waar nodig of flitsen.

Ik verwacht dat ik tussen Iso 400-800 zal moeten gaan zitten
Volgens de beschrijfingen is de lens al aardig scherp op 2,8.

Primes is allemaal natuurlijk het beste maar die heb ik niet zijn ook niet te huur volgens mij en de borg word zo wel erg hoog.

Met een zoomlens speel je sneller in op de situaties.

Met mijn kit lens heb ik overigens de serie geschoten op iso 800
http://www.pbase.com/bug322/militairy_m ... oesterberg

dus het kan alleen maar beter worden denk ik.
Ik besef wel dat ik in een nieuwe situatie kom die ik niet ken

groetjes

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 18 2007 11:31 pm

Zou je geen statief mee mogen nemen ? Dan zijn opnamen die wat langer duren geen probleem. Dan krijg je zeker beter belichte foto's. Met de 17-55 wordt het dan een eitje

Volgens mij heb je voor de d50 toch zoiets als een kleine afstands bediening ? Dan kun je een foto nemen terwijl de camera helemaal goed stevig op het statief staat en je met de ab de foto neemt. Geen trilling ook in dat geval.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mar 18 2007 11:36 pm

Ja ik neem ook een statief mee.
alleen afstand bediening ontbreekt nog

zoals je merkt er is nog veel ontbrekende apparatuur om op te geilen
typisch voor een amateur :)

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo mar 18 2007 11:38 pm

even off-topic
Ben je zondag 19 mei ook in Volkel?
Ik kom daar ieder jaar met de autoclub en maak er leuke foto,s van de vliegshow.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo mar 18 2007 11:45 pm

Het zou misschien kunnen ik heb wel nachtdienst dus moet ik die dag wel een beetje uitslapen.

in iedergeval bedankt voor de tip.

groetjes

Phoenix

Bericht door Phoenix » di mar 20 2007 1:05 am

Ik vind dat een bedrijf / instelling zelf baas is wanneer hij een prof of amateur wil gebruiken. Zelf maakte ik met mijn oude compact camera ook wel eens foto's in opdracht. Soms verdiende ik er iets mee maar meestal deed ik het voor niets omdat het mijn hobby is. Overigens, het grootste deel van de foto's die ik schiet zijn gewoon voor eigen gebruik. Als je een passie voor iets hebt en je wil dat graag fotograferen waarom zou je er dan geld voor vragen?! Een hobby kost nou éénmaal altijd geld. Plezier er in hebben is voor mij het belangrijkste wat telt.

Ik wil BUG322 veel succes wensen met het maken van de foto's. Welliswaar zijn vliegtuigen niet mijn passie toch ben ik reuze benieuwd naar je plaatjes.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”