Sigma 50-500
Sigma 50-500
Is zo'n objectief moeilijk te gebruiken?
Wat ik met deze vraag eigenlijk bedoel: Om mooie scherpe plaatjes te schieten in de hut aan de waterkant, wat zijn dan de instellingen?
Moet je extra hoge sluitertijd? welk diafragma? (verhouding diafragma sluitertijd)
En waar op te letten?
Ik bezit de nikon D80.
Toyotacorolla
Etienne
Wat ik met deze vraag eigenlijk bedoel: Om mooie scherpe plaatjes te schieten in de hut aan de waterkant, wat zijn dan de instellingen?
Moet je extra hoge sluitertijd? welk diafragma? (verhouding diafragma sluitertijd)
En waar op te letten?
Ik bezit de nikon D80.
Toyotacorolla
Etienne
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sigma 50-500
Om te beginnen een stevig statief en afstandbediening, dat is al de helft.
Daarna is het de stelregel dat je sluitertijd minimaal even hoog moet zijn als de lengte van je gekozen brandpunt.
Als je dus met een 500mm brandpunt op een D80 (=750mm eq.) dan zou de sluitertijd volgens die regel minimaal 1/750e zijn wat overigens best snel is te noemen.
Veel proberen dat is het devies !
Daarna is het de stelregel dat je sluitertijd minimaal even hoog moet zijn als de lengte van je gekozen brandpunt.
Als je dus met een 500mm brandpunt op een D80 (=750mm eq.) dan zou de sluitertijd volgens die regel minimaal 1/750e zijn wat overigens best snel is te noemen.
Veel proberen dat is het devies !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Bij gebruik van statief en afstandbediening gaat de regel van "sluitertijd minimaal even hoog als lengte gekozen brandpunt" niet meer op.
Die regel geldt voor het uit de hand fotograferen.
Ik gebruik het objectief regelmatig.
Vanaf statief (combinatie D300 - MB-D10 - Sigma 50-500 is nogal zwaar) heb ik bij voldoende licht op 500mm 1/400 sec en f/6.3 scherpe foto's.
Als het licht wat minder wordt krijg je problemen omdat de sluitertijd langer wordt en /of de ISO's gaan oplopen.
Desgewenst kan ik wel enkele foto's op 500mm met exif plaatsen.
Peter
Ik gebruik het objectief regelmatig.
Vanaf statief (combinatie D300 - MB-D10 - Sigma 50-500 is nogal zwaar) heb ik bij voldoende licht op 500mm 1/400 sec en f/6.3 scherpe foto's.
Als het licht wat minder wordt krijg je problemen omdat de sluitertijd langer wordt en /of de ISO's gaan oplopen.
Desgewenst kan ik wel enkele foto's op 500mm met exif plaatsen.
Peter
- a90
- Forumlid
Eens, dat is inderdaad waar.PeterG schreef:Bij gebruik van statief en afstandbediening gaat de regel van "sluitertijd minimaal even hoog als lengte gekozen brandpunt" niet meer op.
Ben overigens ook wel benieuwd naar 500mm foto's
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
PeterG
Indien het niet teveel is gevraagd mag je er enkele posten.
De superzooms zijn voor mij een nieuw gegeven, dus alle informatie is welkom.
Toyotacorolla
Indien het niet teveel is gevraagd mag je er enkele posten.
De superzooms zijn voor mij een nieuw gegeven, dus alle informatie is welkom.
Toyotacorolla
- PeterG
- Forumlid
- Contacteer:
Onderstaand 3 voorbeelden op 500mm.
De eerste gecropt en f/6.3, de tweede gecropt op f/8 en de derde ongecropt op f11
Peter
De eerste gecropt en f/6.3, de tweede gecropt op f/8 en de derde ongecropt op f11

Peter
Alleszins geen klagen over de scherpte.
Bedankt voor de genomen moeite.
Toyotacorolla
Etienne
Bedankt voor de genomen moeite.
Toyotacorolla
Etienne
Ik heb het meer voorbij zien komen, Sluitersnelheid gelijk aan brandpuntsafstand van een 35mm film (of FX).
Waarom? Wat is het voordeel? Als je een 16-85mm hebt (24-127,5) en je schiet op 16mm moet je dan 1/24 sec gebruiken? Dat is toch niet uit de hand te schieten (zonder VR). Kan je niet gewoon de programma op diamfragma keuze zetten en de camera de snelheid laten kiezen?
Waarom? Wat is het voordeel? Als je een 16-85mm hebt (24-127,5) en je schiet op 16mm moet je dan 1/24 sec gebruiken? Dat is toch niet uit de hand te schieten (zonder VR). Kan je niet gewoon de programma op diamfragma keuze zetten en de camera de snelheid laten kiezen?
- PeterG
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is niet hetgeen gezegd is, er is aangegeven minimaal gelijk aan brandpuntsafstand.dcschuiling schreef:Ik heb het meer voorbij zien komen, Sluitersnelheid gelijk aan brandpuntsafstand van een 35mm film (of FX).
Bovendien is de regel bedoeld voor tele-objectieven en niet voor groothoek.
Dat zijn klein nuances verschil die in de praktijk toch veel uitmaken.
Peter
- Corné Goud
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb de lens ook
ik plaat er vliegtuiegen mee,
500 MM 1/800 F10

Lage sluitertijden gaat wel met goed licht voor helikopter pak ik meerstal 1/320 of lager dan maak ik gewoon wat meer foto`s en dan zit er vast wel een scherpe tussen, maar hiervoor is wel oefening baart kunst
Succes met je keuze,
Groetjes Corné

500 MM 1/800 F10

Lage sluitertijden gaat wel met goed licht voor helikopter pak ik meerstal 1/320 of lager dan maak ik gewoon wat meer foto`s en dan zit er vast wel een scherpe tussen, maar hiervoor is wel oefening baart kunst

Succes met je keuze,
Groetjes Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Indrukwekkend.
Is in de plaats van de 50-500 de 150-500 gekomen?
Toyotacorolla
Toyotacorolla
Klopt.Toyotacorolla schreef:Indrukwekkend.
Toyotacorolla
Ik ben ook in het bezit van de Sigma 150-500 F5/F6,3.
Alleen de 150-500 heeft in de lens VR.
Bij redelijk licht en de daarbij horende sluitertijd, is het zeker mogelijk om scherpe platen te maken vanuit de hand op 500 mm.
Met een beetje geluk kun je ook nog scherpe platen maken met een sluitertijd die minder is dan 1/500 sec:
Ik gebruik de lens meestal voor vogel fotografie.
Dus ook vogels in vlucht die (indien de sluitertijd snel genoeg is (+- 1/1000 sec:) gewoon scherp op de foto staan).

Met die beperkte lichtsterkte F5/ F6,5, kom je daar een eind mee; of moet het echt zonnig weer zijn?
Toyotacorolla
Etienne
Toyotacorolla
Etienne
Nee hoor, ook met bewolkt weer geen probleem, als je maar je iso in de gaten houdt. Deze lens zit eigenlijk standaard op de camera en zoals je weet is het eigenlijk hier in ons kikkerlandje altijd wel bewolkt.
Groet: LoKa (Loek)
Groet: LoKa (Loek)
Andere optie is misschien een Sigma 120-400 OS
Misschien iets minder mm, maar wel OS.
Heb deze zelf een aantal keer gebruikt voor sportopnames,
prachtige lens!
Misschien iets minder mm, maar wel OS.
Heb deze zelf een aantal keer gebruikt voor sportopnames,
prachtige lens!