Knipt niet

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Sunitram

Knipt niet

Bericht door Sunitram » do jun 04 2009 12:04 pm

Hoi
Ik ben pas sinds 14 dagen gebruiker.
Nu wil het geval dat mijn D60 soms helemaal niet wil knippen, terwijl ik gewoon op de AUTO stand wil fotograferen. Dit gebeurt binnen, de filtsers staat open en is geladen, maar... er gebeurt niets als ik de knop in druk. Wat zouden oorzaken kunnen zijn? Ik weetr nu niet waar ik het zoeken moet.
Dank je wel
Sunitram

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Knipt niet

Bericht door Riemke » do jun 04 2009 12:13 pm

Welk objectief zit er op je camera? Ieder objectief heeft een minimale afstand van waaruit je kunt fotograferen. Misschien sta je te dicht op het onderwerp? Dan werkt de ontspanknop niet.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Sunitram

Bericht door Sunitram » do jun 04 2009 12:14 pm

Ik heb de 14-55 DX erop zitten. Ik fotografeer op een afstand van ongeveer 1 meter. Lijkt me dus geen probleem...

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 04 2009 12:16 pm

Of staat je AF stand wellicht op M (manual) dan stelt je objectief helemaal niet scherp en kun je ook niet afdrukken.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jun 04 2009 12:24 pm

Beste Sunitram,

Kijk eens op de display van jouw kamera, staan er andere dingen vermeld die niet standaard zijn?
Gebruik indien nodig de Info knop op diverse instellingen op de LCD zichtbaar te maken.

Lukt het wel buiten te fotograferen (veel licht / afstand)?
Probeer de factoren te elimineren, bv buiten en dichtbij, binnen en veraf.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » do jun 04 2009 2:04 pm

noogle schreef:Of staat je AF stand wellicht op M (manual) dan stelt je objectief helemaal niet scherp en kun je ook niet afdrukken.

Groet,

Michael
Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn, een poosje terug schrok ik me een ongeluk toen mijn D3 niet meer wilde afdrukken. Toen bleek dat de camera op M stond, was schijnbaar met het uit de tas halen op M gaan staan, ik kreeg al verschrikkelijke buikpijn toen ik dacht dat hij het niet meer deed. Gelukkig kwam ik er achter dat hij gewoon op M stond.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

StiiYl

Bericht door StiiYl » do jun 04 2009 3:30 pm

of je gaat terug naar de winkel :)

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do jun 04 2009 3:50 pm

gongon schreef:
noogle schreef:Of staat je AF stand wellicht op M (manual) dan stelt je objectief helemaal niet scherp en kun je ook niet afdrukken.

Groet,

Michael
Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn, een poosje terug schrok ik me een ongeluk toen mijn D3 niet meer wilde afdrukken. Toen bleek dat de camera op M stond, was schijnbaar met het uit de tas halen op M gaan staan, ik kreeg al verschrikkelijke buikpijn toen ik dacht dat hij het niet meer deed. Gelukkig kwam ik er achter dat hij gewoon op M stond.
Joh, ik heb dit gemiddeld iedere keer als ik ga fotograferen, ik schijn mijn body zo uit de tas te halen dat ik iedere keer met die klauwen van me die knop om M zet.... Ik heb nu ook een standaard check-ritueel als ik hem uit mijn tas haal:

focusknop op S of C
check witbalans
check ISO
check diafragma (fotografeer eigenlijk altijd op A stand)

Mijn vriendin had het in Berlijn, aantal foto's waren niet scherp toen we ze terugkeken de volgende ochtend. Uit de exif bleek toen ook dat ie op M stond.... Er zou eigenlijk een safety-palletje op moeten zitten voor het mooie...

Maar goed, hopen dat dat het probleem is van TS, hoewel die geen draaiknopje heeft maar het in het menu verkeerd gezet moet hebben. We wachten af..

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do jun 04 2009 4:48 pm

Mijn suggestie zal er wel helemaal naast zitten maar toch..... Het kan natuurlijk ook zijn dat de kamera niet heeft kunnen scherpstellen. Aangezien je in de auto stand fotografeerd, doet de ontspanknop helemaal niets. Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 04 2009 5:09 pm

Sunitram schreef:Ik heb de 14-55 DX erop zitten. Ik fotografeer op een afstand van ongeveer 1 meter. Lijkt me dus geen probleem...
Je objectief is een prototype, zitten nog wat foutjes aan.

Sus

Bericht door Sus » zo jun 28 2009 9:22 pm

Ik dacht ook al dat ik die nog nooit had gezien. :D
Het trekt er toch niet op dat ze die prototypen zo maar op een beginnerscamera zetten he.

Frederix

Bericht door Frederix » zo jun 28 2009 9:57 pm

gongon schreef:

Groet,

Michael
Ik heb geen verstand van digitale camera's :twisted: , maar dat lijkt mij erg vreemd. Als je een AF-objectief op "M" zet, dan moet de camera toch gewoon te ontspannen zijn, ook al is het onderwerp niet scherp. Dan zou je nooit bewust een onscherpe foto kunnen maken. Dat lijkt mij sterk.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo jun 28 2009 10:45 pm

nee hoor.
had het vandaag ook op mijn D90.
camera stond op Manual, en niks deed het, niet afdrukken en niet scherp stellen.
dacht al die is kapot.
totdat ik het schakelaartje weer op af zette, toen deed alles het weer.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo jun 28 2009 11:40 pm

Wat zegt de gebruiksaanwijzing hierover? Staat meestal achterin een pagina met eenvoudige problemen en oplossingen.

Groet Hans.

Frederix

Bericht door Frederix » ma jun 29 2009 12:01 am

iefie schreef:nee hoor.
had het vandaag ook op mijn D90.
camera stond op Manual, en niks deed het, niet afdrukken en niet scherp stellen.
dacht al die is kapot.
totdat ik het schakelaartje weer op af zette, toen deed alles het weer.
Dat is toch een belachelijk systeem? Waarom zit er dan een schakelaar AF > M op een objectief? Om de camera uit te zetten? Wat omslachtig . . . :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dat hij op standje "M" niet automatisch scherp stelt kan ik mij overigens wel iets bij voorstellen. Wat betekende "manual" ook al weer . . . . ?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”