Witbalans instellen of op A laten staan

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Witbalans instellen of op A laten staan

Bericht door Cookie1397 » do jun 04 2009 11:31 pm

Gebruik meestal A soms een aangepaste witbalans. Heb kleine grijskaartjes in mijn fototas om een witbalans te kunnen meten als ik denk dat het nodig is. Maar als je in raw schiet kun je die toch zo wie zo aanpassen in capture nx
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Walkaboutfun

Bericht door Walkaboutfun » vr jun 05 2009 6:11 am

Het lijkt erop dat ik een van de weinige ben die wel zelf de witbalans instelt!
Met Kelvin.
Ik schiet bíjna altijd in JPEG, mijn foto's zien er zonder meer beter uit als ik de temperatuur zelf in stel.
Als ik problemen verwacht, schiet ik in RAW én JPEG. Zelfs dan valt mijn keuze meestal op het JPEG file.
Als ik foto's met veel kleurschakeringen maak, schiet ik in RAW vanwege het aantal bits.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jun 05 2009 7:04 am

Net als bij de lichtmeter automaat, moet je eigenlijk ook de witbalans bij regelen. Zelfs als je in NEF werkt. De witbalans automaat laat het al gauw afweten als je veel flitslicht gebruikt, in een regenbui en andere meer dan gemiddelde situaties.
Werk je op één locatie, met één soort licht dan is er al gauw verschil te zien, als je daar een WB meting doet.

Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen. Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs). Het gaat iets minder met een Expodisk. En het gaat prima met een wit A4 papier.

Daar wil ik het verder over hebben. Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera. Soms is die knop er niet, dan zit de WB knop ergens in een menu. Pak zelf de gebruiksaanwijzing van je camera er bij en kijk aldaar.

D40 via opname menu, pagina 70 en 71;
D60 via opname menu, pagina105 en 106;
D80 via WB knop, pagina 58;
D90 via WB knop, pagina 100;
D200 via WB knop, pagina 39 en 40;
D300 via WB knop, pagina 136;

D700 via WB knop, pagina 148;
D3 via WB knop, pagina 154 en 155.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » vr jun 05 2009 9:01 am

Hans Braakhuis schreef: Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen. Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs). Het gaat iets minder met een Expodisk. En het gaat prima met een wit A4 papier.
Daar wil ik het verder over hebben. Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera.
Er zit ook kleurverschil in "wit" papier. het ene is grauwer, de ander is geler en weer andere hebben een blauwe indruk.
(ben offset drukker en heb al heel wat wit papier door m'n handen gekregen in 23 jaar arbeid :wink: )
Hierbij is wit dan ook een relatief begrip
Grijs 18% is het beste, is het percentage hoger of lager krijg je verschil? :huh: dan werkt dit ook door voor "wit" papier denk ik dan :shock:
Of moet ik het toch zien in " het is beter dan niks doen of automatisch?
Nou, van mij ook de groeten

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr jun 05 2009 9:46 am

Ik heb een oude grijskaart. Da's ook niet aan te bevelen, hij is toch vergeeld ondanks dat het een 'echte' Kodak is. Op dit moment kan ik dus beter een wit papiertje nemen of een krantenpagina die niet te oud is (en zonder kleurenfoto's :wink: )
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 05 2009 9:55 am

pietje-nukem schreef:
Hans Braakhuis schreef: Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen. Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs).
Grijs 18% is het beste, is het percentage hoger of lager krijg je verschil? :huh: dan werkt dit ook door voor "wit" papier denk ik dan :shock:
Of moet ik het toch zien in " het is beter dan niks doen of automatisch?
De 18% grijswaarde heeft uitsluitend waarde voor de belichtingsmeting. Voor het bepalen van de WB is 18% niet relevant. De bekende WhiBal kaarten zijn zelfs beduidend lichter dan 18%. Veel belangrijker voor WB-meting is dat de grijskaart (of het witte A4-tje) absoluut kleurneutraal is. De bekende Kodak grijskaarten zijn bedoeld voor lichtmeting, maar zijn absoluut niet kleurneutraal.
Jur

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » vr jun 05 2009 10:04 am

:oops: dan zat ik ff in een andere richting te denken
Nou, van mij ook de groeten

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » vr jun 05 2009 10:36 am

Zelf gebruik schiet ik 90 % in RAW en pas later aan in PS volgens mij is dat de ultieme maar ook een omslachtige oplossing kwa tijd, investering in PS en boeken etc . Maar eigenlijk PS de ''donkere kamer'' en dus een belangrijk onderdeel van het fotograferen.

Hoewel de meeste mensen ''in the old day's'' de foto's hebben laten afdrukken en de afdrukcentrale voerde dan het bewerken/correcties (PS) uit en je dus vrijwel altijd leuke resultaten kreeg. Dat moet je dus nu digitaal in 90 % van de gevallen zelf doen als je ze niet laat afdrukken.

Nu denk ik wel eens met deze kleine fotografische/optische computers dat we het wel erg eenvoudig willen maken en het beeld wat wij in ons hoofd hebben in werkelijkheid (wat vaak weer niet de werkelijkheid is maar een geshopt beeld zonder rimpels en met weg geclonede delen) op ons scherm c.q. printje willen zien. Misschien de toekomst een FX 3 dimensionaal beeld wat door een via de chirurgisch ingebrachte hersenchip via Lan verbinding je camera aanstuurd enzovoort.

Maar nu terug on topic neutraal/grijskaarten, witte A viertjes enzovoort wat je zelf als expo-disk zou kunnen maken/gebruiken is een Kleenex tisseu dat schijnt praktisch altijd dezelfde kleur (wit) te hebben en werkt perfect als handmatige witbalans volg daarbij de WB gebruiksaanwijzing van je camera zoals als boven door Hans Braakhuis is beschreven en te vinden. Op redelijk veel fora vind je deze goedkope en praktische oplossing kortom even een beetje proberen en fröbelen met een kleenex tisseu voor het objectief maak eens een paar testjes t'is het proberen waard.

Suc6

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr jun 05 2009 5:11 pm

Hallo Maud

Ik (Monique) zet hem altijn in de K.
En dat doe ik altijd op m'n gevoel.
Namelijk ongeveer 90% van de keren had ik m'n D 8o op 5000k staan en dat was heel vaak mooier dan de automaat vind ik.
Op de d90 is dat 5560k. Waar dat aan licht weet ik niet.
Ik maak altijd 1 foto kijk hoe de kleuren zijn en als ik denk dat het nodig is verzet ik hem.
Maar meesta staat hij al goed.
En is het echt prut geworden dan doe ik met capture nx nog even de witbalans bij stellen.
Ach en staat hij een keer echt verkeerd kan dat ook nog best wel eens heel mooi uitvallen.

Nou succes er mee

Groetjes Monique
ps. Eelco heeft hem wel op de a staan. Hij vind de a ook mooi en vind de K te veel gedoe. Ik vind dat gepruts juist erg leuk en leerzaam.
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » vr jun 05 2009 9:52 pm

Ik ben niet van het prutsen, dus in 99,9% in de A stand.
In de NEF pas ik indien nodig de boel aan.
Maar vind het meestal prima. :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jun 05 2009 10:26 pm

Brenzef schreef:Ik ben niet van het prutsen, dus in 99,9% in de A stand.
In de NEF pas ik indien nodig de boel aan.
Maar vind het meestal prima. :)
+1

De d3 doet het veel beter dan de d2x die ik hiervoor had. Ik heb zelfs mijn expodisk verkocht, gebruikte hem toch niet
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » vr jun 05 2009 11:24 pm

Ik heb de WB bijna altijd op A, behalve bij flitsen. Daar geeft het onmiddelijk een veel beter resultaat.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jun 06 2009 8:05 am

D-90s schreef:Ik (Monique) zet hem altijn in de K.
En dat doe ik altijd op m'n gevoel.
Als ik bij mij door de straat loop en naar de kleur afstellingen van de tv's in de huiskamer kijk, dan heeft iedereen een ander kleur gevoel. Op mijn kleurgevoel weet ik uit ervaring dat die niet te vertrouwen is.

j.a foto

Bericht door j.a foto » za jun 13 2009 8:07 am

ik heb mijn witbalans ook bijna altyd op A staan en pas hem op de pc dan aan .
maar hier komt ook een probleempje naar voor bij portretfotografe waneer is de witbalans goed i.v.m huidstint.
bij mij of te geel met een lichte groen tint of te blauw met een lichte magenta tint.
wat is de juiste manier om je witbalans zo goed mogelijk op de pc te corigeeren zonder gebruik te maken van een grijs kaart.
ben hier al enige tyd mee bezig naar is nog niet gelukt .

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 13 2009 11:08 am

Er kunnen verschillende redenen zijn om de A-stand van de witbalans niet te gebruiken.
Stel je wilt een hele reeks opnamen maken van een modelletje onder gelijke omstandigheden. Dat modelletje heeft bijv. een fel rood jurkje aan. Dan krijg je met instelling op A beslist uiteenlopende resultaten als je dichterbij meer in close-up dat modelletje fotografeert of als totaalbeeld. Elke foto is eigenlijk verschillend.

Door de witbalans op een vaste waarde te zetten heb je wat dat betreft later dan geen probleem in onderlinge kleurverschillen bij een hele reeks opnamen. Een afwijking kun je ook voor de hele reeks met dezelfde correctiewaarde bijregelen.
Het scheelt dus een hoop tijd in verwerking, en toch een consistent kleurresultaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”