Vogel spotting

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
voorhammr
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vogel spotting

Bericht door voorhammr » zo mar 22 2009 7:25 pm

Hallo wie kan mij adviseren omtrent een objectie(of telescoop) om eens goed op verre afstanden vogels te kunnen spotten. Ik lees op internet regelmatig dat je telescopen van de diverse merken op je slr camera kan koppelen, maar heb hier zelf niet zoveel kaas van gegeten.

Ik heb een Nikon D40 camera en spot veel rondom de Noordoostpolders bij Almere/Lelystad. Mijn Nikon Objectief NIKKOR AF-S DX VR 18-200 f/3.5-5.6 schiet vaak tekort omdat hij niet zo dichtbij kan halen.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt.

Robin
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vogel spotting

Bericht door Roelof » zo mar 22 2009 11:03 pm

Ik heb daar in het verleden zelf ook eens naar gekeken.
Op http://www.nikon.com/products/sportopti ... /index.htm staat dat als je een scope op je DSLR wilt zetten, dat je dan het koppelstuk FSA-L1 (€ 300) moet gebruiken en die past op de Nikon Fieldscopes III, III A, EDIII, EDIII A, ED82 en ED82 A. Als je dan ook nog een gewoon oculair (€ 200) wilt hebben voor je fieldscope, zodat je hem ook zonder camera kunt gebruiken dan zit je voor de goedkoopste set (met een fieldscope III a € 600) op zo'n 1100 euro, dat geeft je een objectief met een brandpunt van ca 1200 mm met F veel. 1500 mm met een ED82, maar die is duurder (€ 1000 ipv € 600) en zwaarder (1,5 kg ipv 1 kg) dan de III. (Alle prijzen afgerond.)
Handmatig scherpstellen natuurlijk en ik denk dat je niet op automatische belichting hoeft te rekenen, maar dat weet ik niet zeker.
Voor dat geld is het leuk, maar de kwaliteit houdt niet over.

Oeps! Ik zie nu staan dat die brandpuntsafstanden 35 mm equivalent zijn en omdat alle genoemde camera's dx modellen zijn, kun je dus voor het vergelijk met andere lenzen twee derde van de genoemde brandpuntsafstand nemen. 800 en 1000 mm dus.
Als je dat vergelijkt met de 1000 of 800 euro die je betaalt voor een Sigma 50-500 of 150-500, dan zou ik voor een van die twee gaan.
Een andere optie is een spiegellens, ook daarvoor geldt dat de kwaliteit niet overhoudt, maar ze zijn een stuk lichter en kleiner. Wel weer handmatig scherpstellen en belichten, maar toch. Kijk eens rond op Marktplaats, van tijd tot tijd vind je ze daar goedkoop tweedehands aangeboden, ik heb indertijd een goedkope (<€100) 500mm F8 opgeduikeld, scheelt toch weer honderden euro's, alleen moet je die dan wel weer net tegenkomen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Vogel spotting

Bericht door LOKA » vr jun 05 2009 12:26 pm

voorhammr schreef:Hallo wie kan mij adviseren omtrent een objectie(of telescoop) om eens goed op verre afstanden vogels te kunnen spotten. Ik lees op internet regelmatig dat je telescopen van de diverse merken op je slr camera kan koppelen, maar heb hier zelf niet zoveel kaas van gegeten.

Ik heb een Nikon D40 camera en spot veel rondom de Noordoostpolders bij Almere/Lelystad. Mijn Nikon Objectief NIKKOR AF-S DX VR 18-200 f/3.5-5.6 schiet vaak tekort omdat hij niet zo dichtbij kan halen.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt.

Robin
Halo robin,
Zelf heb ik ook een leica spottingsscoop waar ik de fuji E900 op zet of de D 60 met 50mm lens zet.
Denk er wel aan dat je volledig handmatig moet focussen maar je komt wel ver.
Zelf zijn wij ook regelmatig in die contreien en dan heb je een spottingsscoop gewoon nodig.
Als je nog vragen hebt stuur dan maar een PBtje

groetjes karin

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”