live view

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
j.a foto

live view

Bericht door j.a foto » di jun 02 2009 6:08 pm

hoi allemaal

ik zit met een vraag ik heb vandaag voor het eerst eens met live view gespeeld best handig.
maar wat mij op viel is dat het beeld dat ik zie op mijn schermpje iets lichter is maar vooral veel scherper dan wanneer ik de foto afdruk en hem op
dezelfde grote bekijk op mijn schermpje van mijn cam.
het gaat hier om een d700 met een nikon 28-70 2.8. met het diafragma op f2.8 en 70mm.
is dit normaal

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: live view

Bericht door gijs sandberg » di jun 02 2009 6:33 pm

JA,

Hoe bedoel je scherper? de resolutie van de LCD monitor is toch lager dan de beeldsensor in de kamera...
Vraag 2: hoe heb je de helderheid van de monitor op de kamera ingesteld?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

j.a foto

Bericht door j.a foto » di jun 02 2009 6:42 pm

de helderheid van de monitor van mijn cam staat op -1 maar dat vindt ik niet zo vervelend dat dat niet overeen komt .
maar de scherpte wel als ik een text fotografeer en bekijk hem op live view dan is de text super scherp maak ik nu de foto dan is de text gewoon veeeeeeel minder scherp .
test op een statief dus geen bewegings onscherpte.
raar toch want wat je in live view ziet dat ziet de sensor toch ook.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 02 2009 6:59 pm

j.a foto schreef: maar de scherpte wel als ik een text fotografeer en bekijk hem op live view dan is de text super scherp maak ik nu de foto dan is de text gewoon veeeeeeel minder scherp .
Ik denk niet dat de volle resolutie wordt benut bij het bekijken van een gefotografeerd beeld. Bekijk je achteraf namelijk het beeld in de computer is je beeld wederom weer erg scherp. Scherper als dat je dat op het LCD schermpje bekijkt van je camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

j.a foto

Bericht door j.a foto » di jun 02 2009 10:26 pm

dat is dus juist niet het geval de scherpte wijkt niet veel af van het schermpje dus niet zo scherp dan als ik het beeld in live view bekijk.
het is niet alleen met de 28-70 maar ook met de 14-24 en de 70-200 niet de minste lenzen van nikon zou ik zeggen.
plus zijn de beelden buiten live view om op groothoek 14 tot 45 mm minder van scherpte dan tussen 50 en 200 mm.
raar toch dat je in groothoek minder scherpte, detail hebt dan vanaf 50 tot 200mm.
heb volgens de test kaart geen last van front of back focus .

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 02 2009 11:43 pm

j.a foto schreef: heb volgens de test kaart geen last van front of back focus .
Ah, je bent kennelijk je focus aan het controleren. Ik dacht dat je wat anders bedoelde.
Een test op korte afstand (testkaart) kan anders uitpakken als een test verder weg. Het gebruikte diafragma kan ook nog schelen. Verschil in scherpte op verschillende brandpunten, ook dat kan.
Fotografeer eens echt 3D onderwerpen waarbij je meer naar achteren of naar voren de scherpte op delen in je onderwerp kunt controleren, ten opzichte van het punt van scherpstelling. Misschien vind je dan een verschil waar de scherpte werkelijk ligt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 03 2009 12:37 am

Met live view gaat de camera 'Contrast AF' gebruiken ipv de normale AF. Zet de live view in 'tripod mode' via het menu. Je zorgt nu eerst dat je live beeld krijgt door op de ontspanknop te drukken. Vervolgens druk je op de AF-ON knop en blijft deze vasthouden. Nu wordt de contrast AF uitgevoerd. Die is heel nauwkeurig maar neemt even tijd. Als het beeld zich heeft gestabiliseerd en het rode vierkantje groen is druk je op de ontspanknop. Het beste gebruik je een draadontspanner voor beide functies.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 03 2009 8:06 am

flitslicht schreef:Met live view gaat de camera 'Contrast AF' gebruiken ipv de normale AF. Zet de live view in 'tripod mode' via het menu....
Dat begreep ik wel, maar de TS maakt kennelijk vergelijkingen tussen de ene AF mogelijkheid en via LiveView. Niet duidelijk door mij aangegeven, maar mijn opmerkingen hebben betrekking op de normale AF-mode waar je (zoals jezelf ook weet) verschillen in kunt hebben..

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo jun 03 2009 9:47 am

Léon Obers schreef: Dat begreep ik wel, ...
Ik begreep wel dat jij dat begreep :lol: , maar ik dacht dat de originele poster dezelfde fout maakte als ik in het begin, namelijk dat je niet doorhebt dat je apart moet scherpstellen met live view.

j.a foto

Bericht door j.a foto » vr jun 05 2009 4:00 pm

bedankt voor jully reacties.
ben vandaag naar nikon geweest maar zijden dat het normaal is .
toch blijf ik het raar vinden dat het beeld dat ik live op mij schermpje zie veel scherper is dan als ik de foto maak .

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”