Auto ISO functie D5000

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Maartje

Auto ISO functie D5000

Bericht door Maartje » vr jun 05 2009 9:57 pm

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb mijzelf zojuist voorgesteld in het daarvoor bestemde topic. Ik ben de trotse bezitter van een D5000 met 18-105 VR en 70-300 VR objectieven. Nu ben ik de camera en instelmogelijkheden aan het uitproberen. Tot nu toe erg tevreden over de mogelijkheden en foto kwaliteit!
De meeste zaken spreken voor zich maar ik zou graag advies willen hebben over het al dan niet instellen van auto iso voor de A en S standen. Ik schiet het merendeel van mijn foto's in de A stand. Ik had ISO standaard op 200 ingesteld, maar liep in de schemering natuurlijk tegen problemen aan. Ik heb nu de Fn knop toegekend aan ISO zodat ik dit makkelijk kan wijzigen zonder het menu in te gaan. Echter ik heb nog niet veel ervaring met spiegelreflex cameras en zelf ISO instellen...

Is het beter/veiliger om over te stappen op de auto iso functie? Zo ja, wat zou dan een goede max ISO waarde zijn (ruis beperken) en langste sluitertijd? Wat zijn de voor- en nadelen van deze functie?

Of is combinatie van beide beter? De auto iso corrigeert dan alleen als de vaste waarde niet OK is?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Maartje

iJoost

Re: Auto ISO functie D5000

Bericht door iJoost » vr jun 05 2009 10:29 pm

De auto ISO past alleen de gevoeligheid aan als ie er met de andere mogelijkheden niet uitkomt. Precies wat ik zelf ook zou doen, dus ik heb 'm lekker aan staan. En wat betreft de maximale ISO waarde zou ik zeggen doe een klein testje en bepaal voor jezelf bij welke ISO-waarde je de ruis nog te accepteren vindt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Auto ISO functie D5000

Bericht door gijs sandberg » za jun 06 2009 1:38 am

Beste Maartje,

De auto-iso mogelijkkheid is een toevoeging die vooral ontwikkeld is om fotograferen onder bijzondere omstandigheden makkelijker te maken.
Denk bijvoorbeeld aan een sportfotograaf die sluitertijd en diafragma vooraf wil kunnen vaststellen, dan blijft ISO aanpassing als enige optie over, dit kan de kamera automatisch doen in de auto-iso stand..

In het algemeen, en om beter bewust te zijn van wat de kamera doet, is het verstandig om de auto-iso niet te gebruiken.

Groeten, GIjs Sandberg

PS de D5000 kan erg veel, neem de tijd om ermee te experimenteren en het handboek te lezen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”