Probleem: flitservertraging D40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Peter Veld

Probleem: flitservertraging D40

Bericht door Peter Veld » zo jun 07 2009 4:52 pm

Hallo forumleden!

Sinds kort zit ik met een flitserprobleem. Als ik de flitser gebruik en ik druk af dan gebeurt er eerst ongeveer 1 seconde niets. Pas daarna drukt de camera af en flitst met een normale sluitertijd. Het heeft m.i. dan ook niets met de sluitertijd te maken. Neem ik daarna een foto zonder flits dan heb ik geen afdrukvertraging en wordt de foto direct genomen.

Ik heb geen instellingen veranderd en ook in de gebruiksaanwijzing staat niets hierover beschreven.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of is mijn toestel gewoon kapot? :(

Alvast bedankt!

Groetjes,

Peter

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Probleem: flitservertraging D40

Bericht door gijs sandberg » zo jun 07 2009 5:38 pm

Beste Peter,

Plaats eens een voorbeeldfoto, met EXIF informatie.
Heb je per ongeluk de zelfontspanner of een andere vertraging ingeschakeld?
Treedt de vertraging ook op zonder flitsen (bv buiten)?

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo jun 07 2009 6:44 pm

Hoe staat je flits ingesteld?
Met voorflits misschien?
Probeer de flitster op "rear" in te stellen, dan zou het goed moeten zijn.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Peter Veld

Bericht door Peter Veld » zo jun 07 2009 10:00 pm

Heb wat dingen uitgeprobeerd en ik kwam erachter dat op de automaat-stand wel direct werd geflitst.

Uiteindelijk blijkt dat als je flitst met rode-ogenreductie, er een vertraging in de afdruk zit. Ik doe dit nooit omdat ik mijn foto's altijd nabewerk voor zover dit nodig is. Op de één of andere manier is dus toch mijn flitsinstelling veranderd. Waarschijnlijk toen ik mijn ISO wilde aanpassen (zit onder de Fn-knop) heb ik de flitsstand veranderd door de verkeerde knop in te drukken.

Probleem opgelost mensen en toch bedankt voor het meedenken!

pdc_2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door pdc_2 » wo jun 10 2009 6:39 am

Peter Veld schreef:Heb wat dingen uitgeprobeerd en ik kwam erachter dat op de automaat-stand wel direct werd geflitst.

Uiteindelijk blijkt dat als je flitst met rode-ogenreductie, er een vertraging in de afdruk zit. Ik doe dit nooit omdat ik mijn foto's altijd nabewerk voor zover dit nodig is. Op de één of andere manier is dus toch mijn flitsinstelling veranderd. Waarschijnlijk toen ik mijn ISO wilde aanpassen (zit onder de Fn-knop) heb ik de flitsstand veranderd door de verkeerde knop in te drukken.

Probleem opgelost mensen en toch bedankt voor het meedenken!
Met een normale hoge flitser heb je toch geen rode ogen reductie nodig omdat de hoek waaronder het licht in de ogen terug reflecteerd niet op de lens terecht komt, wat wel gebeurd bij de builtin flits??

(Of gebruik je de SB-400?)

Peter Veld

Bericht door Peter Veld » vr jun 12 2009 10:56 pm

Nee ik gebruik alleen de invulflits van de camera. Wist overigens niet dat rode-ogenreductie vertragend werkt.

Mijn eerstvolgende aankoop wordt een sb-600. Ben benieuwd wat dat voor resultaten gaat opleveren! :P

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”