Almere Haven 360 FX

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Veneboer
Forumlid
Forumlid

Almere Haven 360 FX

Bericht door Veneboer » ma jun 08 2009 11:03 am

Na eindeloos priegelen met de afstelling van het Nodal Point (entrance pupil) heb ik denk ik eindelijk de juiste instellingen gevonden. Gisteravond ben ik na de regen nog even naar Almere Haven gereden en heb ik onderstaande Panorama’s geschoten. Zelf ben ik nog niet helemaal tevreden over de zenith (daar waar het statief stond). De panorama’s bestaan uit 4 foto’s rondom + 1 naar boven (Nadir) geschoten met een Nikkor 10,5 fisheye op een D700 (zonnekap verwijderd, FX Modus) Ik ben nieuwsgierig naar de reacties.

NB: Door op onderstaande foto te klikken krijg je de full 3D versie. Het duurt trouwens even voor ze helemaal geladen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Almere Haven 360 FX

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 08 2009 11:11 am

Nu alleen nog de goede belichting en WB en ze zijn prachtig.

Die eerste heb je netjes recht gekregen, maar die 2e zit een golf in. Nog even corrigeren met PTGUI
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 08 2009 11:24 am

Het rare is dat wanneer ik die golf in foto 2 er uit haal de horizon niet meer recht is. Mag ik vragen wat je aan de belichting en witbalans niet goed vind? Het was zeer schemerig en volgens mij kloppen de kleuren en het licht goed met de situatie zoals die gisteravond was. Dit is natuurlijk eenvoudig te corrigeren in PS of NX2 maar ik heb het gevoel dan juist te wijzigen naar een situatie zoals het gisteravond niet was. Het was net voor het blauwe uur en dat is volgens mij goed te zien op de foto's.

Zie je de golf ook in de 3D (SPI) versie? Op de equirectangular foto is de reddingsband rechts van het midden de voorkant van de boot. Echter omdat de foto equirectangular is ziet het er dan wat vreemd uit. Misschien had ik in PTGui beter dit punt in het midden kunnen zetten.
Laatst gewijzigd door Veneboer op ma jun 08 2009 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jun 08 2009 11:33 am

Veneboer schreef:Het rare is dat wanneer ik die golf in foto 2 er uit haal de horizon niet meer recht is. Mag ik vragen wat je aan de belichting en witbalans niet goed vind? Het was zeer schemerig en volgens mij kloppen de kleuren en het licht goed met de situatie zoals die gisteravond was. Dit is natuurlijk eenvoudig te corrigeren in PS of NX2 maar ik heb het gevoel dan juist te wijzigen naar een situatie zoals het gisteravond niet was. Het was net voor het blauwe uur en dat is volgens mij goed te zien op de foto's.
De eerste bijvoorbeeld kan wel wat lichter in de voorgrond en de kleurtoning is veel te blauw. Soms wil je juist net niet de juiste kleur zoals het was, maar iets warmer. Ik zou de kleurtemperatuur omhoog gooien die is hier veel te kil. Nu is de horizon ook niet recht, als er na correctie nog een scheve horizon in zit, zit er ergens een stitchfout.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 08 2009 11:37 am

Thanx. Daar kan ik wat mee. Ik denk dat ik bij die locatie op de boot het mezelf ook moeilijk heb gemaakt door niet exact in het midden te gaan staan. Het dek loopt bol en dat zie je volgens mij terug in het panorama hoewel ik wel het waterpasje heb gebruikt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”