Hallo,
Voornemens om in de toekomst een Sigma 500-4.5 EX HSM te gaan kopen heb ik alvast een vraagje voor jullie.
Twee vrienden van mij hebben deze lens ook maar het lukt ze niet om met een converter te werken.
Alle merken uitgeprobeerd, ook die van Sigma, maar geen werkt.
Wie heeft wel ervaring met dit objectief en een converter ? En zo ja, van welk merk en type is die dan ?
Thanks anyway !!!
Simon.
Sigma 500-4.5 EX HSM en converter
- Roelof
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sigma 500-4.5 EX HSM en converter
Ik zou daar eens een 1.4 van Sigma op zetten, dan heb je een max diafragma van 6.3
Dat is al wel zo klein dat AF volgens de specs van Nikon niet meer gegarandeerd wordt, maar er zijn verschillende Sigma's die aan het eind van hun bereik 6.3 hebben en toch nog AF doen, dus je zit dan op het randje.
Bij mijn Sigma TC 2x zit een handleiding voor de TC2 en de TC1.4 en die zegt dat dat beide TC's wel werken, maar geen AF doen.
Wat TC's van andere merken aangaat, zou ik mijn hoop niks hoger stellen. Je blijft over de rand van de specs gaan met je dafragma.
Dat is al wel zo klein dat AF volgens de specs van Nikon niet meer gegarandeerd wordt, maar er zijn verschillende Sigma's die aan het eind van hun bereik 6.3 hebben en toch nog AF doen, dus je zit dan op het randje.
Bij mijn Sigma TC 2x zit een handleiding voor de TC2 en de TC1.4 en die zegt dat dat beide TC's wel werken, maar geen AF doen.
Wat TC's van andere merken aangaat, zou ik mijn hoop niks hoger stellen. Je blijft over de rand van de specs gaan met je dafragma.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
edelhert
Hoi Roelof,
Dat de AF niet werkt klopt, en dat is ook het probleem. Ik hoopte dat de AF wel bleef werken.
Het gekke is dat ik nu een Sigma 170-500 heb en die regelmatig gebruik met een Kenko 1.5 CV. Is het contrast en het weer goed dan werkt de AF wel.
Dus das vreemd. We hebben de Sigma 1.4 geprobeerd maar de AF werkt niet. En hoewel ik mij bewust ben dat het een beetje appels en peren betreft :
De lichtsterkte van de Sigma (4.5) verschilt nou niet echt erg veel met de 4 die Nikon heeft met zijn 500, en daar werkt de 1.4 van Nikon wel en behoud hij de AF.
Ook de 1.7 blijft werken.....
Dus waar zou het dan aan kunnen liggen.
Ook hebben we van een AF-S converter het nokje verwijderd, maar ook dat geen resultaat.
Hoop ach das zóóó ver weg.
Dat de AF niet werkt klopt, en dat is ook het probleem. Ik hoopte dat de AF wel bleef werken.
Het gekke is dat ik nu een Sigma 170-500 heb en die regelmatig gebruik met een Kenko 1.5 CV. Is het contrast en het weer goed dan werkt de AF wel.
Dus das vreemd. We hebben de Sigma 1.4 geprobeerd maar de AF werkt niet. En hoewel ik mij bewust ben dat het een beetje appels en peren betreft :
De lichtsterkte van de Sigma (4.5) verschilt nou niet echt erg veel met de 4 die Nikon heeft met zijn 500, en daar werkt de 1.4 van Nikon wel en behoud hij de AF.
Ook de 1.7 blijft werken.....
Dus waar zou het dan aan kunnen liggen.
Ook hebben we van een AF-S converter het nokje verwijderd, maar ook dat geen resultaat.
Hoop ach das zóóó ver weg.
- Roelof
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gooi het probleem dan maar op de HSM, die heeft de 170-500 geoof ik niet.
Recentelijk hadden we min of meer dezelfde discussie over een Nikkor 80-400 met een Kenko 1.5 die doet ook nog AF als hij maximaal ingezoomd is en dan heb je een gecombineerd diafragma van 8. Ik heb daar zaterdag in Bourtange even mee gespeeld en dat ging toch nog zo goed dat ik die Kenko zelf ook maar overweeg.
Blijkbaar worden de specs strikter aangehouden bij AF-S (en varianten van derden)
Recentelijk hadden we min of meer dezelfde discussie over een Nikkor 80-400 met een Kenko 1.5 die doet ook nog AF als hij maximaal ingezoomd is en dan heb je een gecombineerd diafragma van 8. Ik heb daar zaterdag in Bourtange even mee gespeeld en dat ging toch nog zo goed dat ik die Kenko zelf ook maar overweeg.
Blijkbaar worden de specs strikter aangehouden bij AF-S (en varianten van derden)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Tja de 150-500 van sigma heeft wel HSM, maar de autofocus werkt wel met de kenko 1,4 pro 300Roelof schreef:Gooi het probleem dan maar op de HSM, die heeft de 170-500 geoof ik niet.
Groetjes karin
-
Tobias
Wat ik er van weet is dat de Sigma 500 niet goed omgaat met converters. Ook als AF werkt lever je (te)veel kwaliteit in. Zonder is het een top objectief.
Zoek eens op Birdpix. Daar zijn er een aantal die dit objectief gebruiken.
Zoek eens op Birdpix. Daar zijn er een aantal die dit objectief gebruiken.
-
edelhert
Oke, gaan we daar eens zoeken.
Bedankt in ieder geval voor alle reactie's.
Bedankt in ieder geval voor alle reactie's.
-
deBult
De AF op mijn Sigma 500-4.5 HSM werkt (redelijk: "hunt" af en toe) met de Nikon TC14e (gemodificeerd door het nokje weg te halen: http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/).
De beelkwaliteit vindt ik matig, ZONDER TC is het een prima lens.
De beelkwaliteit vindt ik matig, ZONDER TC is het een prima lens.