in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
HerrieNL

Re: in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Bericht door HerrieNL » di jun 09 2009 11:21 am

M.Oorthuis schreef:
HerrieNL schreef:
M.Oorthuis schreef:
Meneer ik begrijp niet of wil niet begrijpen hoe iemand denkt. :)
Als we toch allemaal zoveel van fotografie wisten als U, dan had dit forum niet hoeven te bestaan. :wink:
Dat zijn gelukkig jou woorden, haal er uit wat jij er uit wilt halen, maar dat zijn niet mijn woorden.
RIEP DE ALMACHTIGE... :arrow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 11:25 am

M.Oorthuis schreef: Ik kan gewoon nog steeds niet begrijpen dat er mensen zijn die ca 7500,- uitgeven aan apparatuur en vervolgens niet weten hoe ze moeten fotograferen.
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar ik zie ook vaak mensen die €100.000,- aan een Porsche uitgeven maar absoluut niet kunnen autorijden :lol:

Iemand die veel spullen koopt helpt Nikon toch weer aan meer geld voor onderzoek, dus daar profiteert iedereen van. Beter dan drugs kopen en de straat onveilig maken, zeg nou zelf. Misschien weet je nog een goed boek waar de basisprincipes worden uitgelegd? Ik vind j.a.foto heel leergierig en dat is een erg positieve eigenschap.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » di jun 09 2009 12:59 pm

Zeg j.a foto, hoe zijn ze geworden eigenlijk??

De discussie an sich is niet zo bijster interessant vind ik. Vind dat Martijn wel een punt heeft.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di jun 09 2009 1:02 pm

Mijne heren,

Zullen we weer on-topic gaan?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 09 2009 1:12 pm

Gezellig hier... :frown: Ik voel er weinig voor om hier te gaan opschonen (wat wel en wat niet?), maar als de TS dat wil, dan kan hij zo'n opschoonactie aanvragen. Vanaf nu weer gewoon terug naar het onderwerp!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » di jun 09 2009 5:26 pm

Ben benieuwd naar de foto. Is het gelukt en heb je 'gespeeld' met een flitser?

j.a foto

Bericht door j.a foto » wo jun 10 2009 5:47 pm

nou sorry hoor dat ik deze vraag heb gesteld.
maar er zijn hier ook mensen die niet alles weten.
ik fotografeer al een aantal jaar maar vooral natuur .en heb ook cursussen gevolgt en ga zaterdag weer een workshop volgen.
maar binnen in een kerk fotograferen is een ander verhaal .
daar krijg je met hele andere dingen te maken .
ook heb ik een dag cursus 1 op 1 gevolgt over flitsfotografie maar het is en blijft verschrikelijk moeilijk.
vandaar dat ik graag wilde weten hoe jully dat aan pakken .
ik vindt het heeeeeeeel jammer dat je afgerekend wordt op de apparatuur die je hebt en dan toevallig niet over alle kennis te beschikken.
maar ja zo gaat het nu eenmaal.
ik ga dit topic nog eens goed door lezen en de adviezen die sommige mensen mij hebben gegeven uitproberen bedankt hier voor

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » wo jun 10 2009 6:01 pm

er zijn ook serieuze mensen die wel geintresseerd zijn. Ben wel benieuwd naar je foto's. Ik fotografeer ook weleens in de kerk maar dit zijn dan vaak weer moderne gebouwen. Das beetje jammer maar heeft ook wat. Ik fotografeer eingelijk altijd zonder flits, anders val je helemaal op.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » wo jun 10 2009 7:49 pm

Ik heb onlangs nog interieur foto's van de NH kerk in Schoonhoven geshoot met m'n D80 en een iso waarde van 800
ik vindt de ruis wel meevallen,dus met een D700 moet je dacht ik wel tot Iso 3200 kunnen gaan ik zou je adviseren om niet te flitsen.Succ6.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo jun 10 2009 9:23 pm

Hallo Johan,

Lees DIT draadje eens door. Misschien breng ik je hier op een andere gedachte. Kan je heel makkelijk toepassen, zeker in een kerk waar je vaak mooie glas-en-lood ramen hebt. Indien je wil, kan ik hier wel een paar voorbeelden plaatsen die op deze manier tot stand zijn gekomen.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Barry

Bericht door Barry » wo jun 10 2009 9:24 pm

Je moet gewoon blijven proberen en je niks aantrekken van het commentaar dat sommige mensen geven :wink: Ze zijn vergeten dat ze ook veel hebben moeten oefenen om er wat van te maken :D

Groetjes Barry :mrgreen:

j.a foto

Bericht door j.a foto » do jun 11 2009 5:25 pm

dat van hdr had ik ook al aan zitten denken maar het probleem is dat het om een doop van het kindje van mijn zus gaat .
dan zit hdr er niet in denk.
heb hier in de locale kerk geoefend heb iso 1600 gebruikt en kwam op een tyd van s 1/30 bij f 2.8 uit op 28 mm zonder en met invulflits geprobeerd.
dat ging best goed maar nu waren er geen bewegende mensen plus vondt ik de scherptediepte erg klein je wilt dat vader, moeder , kindje en de pastoor er scherp op komen.
dus moet het diafragma omhoog met als gevolg dat de sluitertyd nog verder zakt nu kan ik de iso nog wel verhogen maar doe dat liever niet.
hoe zouden jully dit dan oplossen welke tyden zouden jully dan gebruiken.
heb nog 2 maanden de tyd .

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » do jun 11 2009 5:38 pm

probeer toch eens je iso wat meer op te schroeven scheelt je weer iets. Je hebt een d700.
maar als je je diafragma omhoog zet dan wordt het wel weer krap. Heb je gevraagd of je mag flitsen? Meestal mag dat wel bij dit soort diensten.
Ik was vorig jaar in rotterdam bij een doopdienst en daar hadden ze gewoon een flitsplu. Dat was goed voorbereid.

Is de doop in dezelfde kerk als waar je geoefend hebt?
Ik zou het vragen of je mag flitsen, kan niet anders. Soms flits ik ook doopdiensten. Je moet ook niet vergeten dat als ze achterovergaan er een flinke beweging is die je wilt bevriezen denk ik. maar een lange sluitertijd is ook wel leuk om het effect te creeren maar niet bij alle foto's dacht ik zo

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jun 11 2009 5:57 pm

Je bent in ieder geval op tijd begonnen. Dat is echt heel verstandig als je zo'n belangrijk moment wilt vastleggen en geen ervaring hebt met dit soort fotografie.

Er is altijd een beperkte scherptediepte en die hangt af van de afbeeldingsmaatstaf, ofwel de verhouding in grootte tussen het echte onderwerp, bijvoorbeeld een persoon en de afbeelding van die persoon op de sensor. De persoon blijft altijd even groot natuurlijk, dus als je de persoon kleiner afbeeldt op de sensor (lees complete foto) dan verandert de afbeeldingsmaatstaf en daardoor wordt de scherptediepte groter. Met andere woorden, wil je de scherptediepte vergroten zonder te diafragmeren dan moet je uitzoomen of achteruit stappen en later in Photoshop de foto iets bijsnijden.

Er is geen andere manier, behalve een DX camera gebruiken, bijvoorbeeld een D300 als je die hebt, want door de kleinere sensor gebruik je voor dezelfde opname een andere afbeeldingsmaatstaf met als gevolg een grotere scherptediepte. Je moet dan het kwaliteitsverlies van de D700 (iets uitvergroten) afzetten tegen de (iets) mindere ISO prestaties van de D300.

Je had ook nog een vraag over vreemde kleurzwemen bij portretfoto's. Het zou wel helpen als je een voorbeeldje kan laten zien, al is het maar een klein gedeelte van een gezicht zodat de persoon niet herkenbaar is.

Je moet zorgen dat je geen kleurkanaal overbelicht. In CaptureNX kan je aan de histogrammen van de drie kleuren zien of er één overbelicht is. Hoe je dat ziet staat vast wel ergens op deze website, misschien kan iemand dat aanwijzen?

Met portretten is het meestal het rode kanaal. Je moet dan de belichting compenseren met de schuifregelaar totdat er geen kanaal meer overbelicht is. In algemene zin moet je natuurlijk al tijdens het fotograferen niet overbelichten. Als je jpegs maakt kan je overbelichte kleurkanalen helemaal niet meer 'repareren'.

Flip

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do jun 11 2009 6:33 pm

Ik doe wel vaker dit soort fotografie. Het liefst blijf ik uiteraard zo laag mogelijk in m'n ISO (da's de handicap die ik meesleep uit het analoge tijdperk). Maar ISO 2500, met uitschieters naar 3.000 (of daaromtrent) op de D700 levert geen enkel probleem om. Ik zou nog verder omhoog durven denk ik.
Voor een deel heb ik hetzelfde glas als TS.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”