Help, ik heb pas een nieuw d60!!!
Help, ik heb pas een nieuw d60!!!
Ik heb sinds een maand een Nikon D 60 en het lukt me niet om foto's te maken die echt naar mijn zin zijn.
Hier voor had ik ook een Nikon maar een compact coolpix, kijken, klikken en een scherpe mooie foto, helaas lukt dat me nu niet.
Ik heb de handleiding door gelezen en van mensen tips gekregen, ik fotografeer nu op de P stand en de iso op 100.
Ik vind het resultaat niet goed, niet scherp genoeg, de kleuren af en toe te fel.....op de automatische stand vind ik de kleuren helemaal niet mooi, veel te fel.
Kan iemand mij helpen? Ik fotgrafeer zowel veel binnen als buiten, maar ik zou graag eerst wat meer over buiten weten.
Wat wel raar is....de macro foto's zijn wel mooi en scherp...ik bedoel op het bloemetje....
Alvast hartelijk bedankt en groetjes Evelyne.
Hier voor had ik ook een Nikon maar een compact coolpix, kijken, klikken en een scherpe mooie foto, helaas lukt dat me nu niet.
Ik heb de handleiding door gelezen en van mensen tips gekregen, ik fotografeer nu op de P stand en de iso op 100.
Ik vind het resultaat niet goed, niet scherp genoeg, de kleuren af en toe te fel.....op de automatische stand vind ik de kleuren helemaal niet mooi, veel te fel.
Kan iemand mij helpen? Ik fotgrafeer zowel veel binnen als buiten, maar ik zou graag eerst wat meer over buiten weten.
Wat wel raar is....de macro foto's zijn wel mooi en scherp...ik bedoel op het bloemetje....
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Help, ik heb pas een nieuw d60!!!
Dag Evelyne, eerst: welkom op het forum.
Een D60 is iets anders dan een Coolpix, dat blijkt. Ik vraag me af hoe de afstelling van je camera verder is, bijv. verzadiging, verscherping, etc. En fotografeer je in JPEG?
Om te beginnen zou ik de ISO opschroeven naar 200.
Een D60 is iets anders dan een Coolpix, dat blijkt. Ik vraag me af hoe de afstelling van je camera verder is, bijv. verzadiging, verscherping, etc. En fotografeer je in JPEG?
Om te beginnen zou ik de ISO opschroeven naar 200.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
De iso dus naar 200...prima!
uhmm ik verander steeds van instellingen om de juiste te vinden
Zijn daar geen standaard instellingen voor...buiten byv?
Ik heb net het boekje over de Nikon D60 besteld, simpel te lezen
Als jij een goede instelling weet voor buiten, zou ik het graag uit proberen.
Ik wil ook graag een cursus gaan volgen , maar die beginnen pas in september
Bedankt voor je snelle reactie...Evelyne.
uhmm ik verander steeds van instellingen om de juiste te vinden

Zijn daar geen standaard instellingen voor...buiten byv?
Ik heb net het boekje over de Nikon D60 besteld, simpel te lezen

Als jij een goede instelling weet voor buiten, zou ik het graag uit proberen.
Ik wil ook graag een cursus gaan volgen , maar die beginnen pas in september

Bedankt voor je snelle reactie...Evelyne.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
"Buiten" kent nogal wat verschillende gezichten, zie vandaag: felle zon en onweersbuien.
Moeilijk dus om zomaar antwoord op te geven.
Denk eraan dat ISO, diafragme en sluitertijd de drieéénheid zijn waar alles om draait.
Moeilijk dus om zomaar antwoord op te geven.
Denk eraan dat ISO, diafragme en sluitertijd de drieéénheid zijn waar alles om draait.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Kan je een paar foto's laten zien? Dan kunnen we veel beter zien wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Aangenomen dat je een van de "standaard"-zoom objectieven erbij hebt, kan het goed zo zijn dat veel van je foto's niet zo scherp zijn doordat je bewegingsonscherpte hebt. Om met 100 ISO een korte sluitertijd te hebben met een niet zo lichtsterk objectief heb je veel licht nodig. Is dat licht er niet, dan wordt de sluitertijd langer en krijg je snel onscherpte.
Inderdaad ISO naar 200, maakt voor beeldkwaliteit zeer weinig uit.
Welke Witbalans instelling gebruik je? Een foto waarvan de witbalans niet in orde is kan er afschuwelijk uitzien. De automatische stand doet het doorgaans best goed, maar af en toe moet je toch bijregelen.
Maar nogmaals: plaats wat foto's, dan kunnen we het zien.
Oh, nog een laatste opmerking: weet je zeker dat je autofocus goed werkt? Niet per ongeluk het knopje op je objectief op M?
Aangenomen dat je een van de "standaard"-zoom objectieven erbij hebt, kan het goed zo zijn dat veel van je foto's niet zo scherp zijn doordat je bewegingsonscherpte hebt. Om met 100 ISO een korte sluitertijd te hebben met een niet zo lichtsterk objectief heb je veel licht nodig. Is dat licht er niet, dan wordt de sluitertijd langer en krijg je snel onscherpte.
Inderdaad ISO naar 200, maakt voor beeldkwaliteit zeer weinig uit.
Welke Witbalans instelling gebruik je? Een foto waarvan de witbalans niet in orde is kan er afschuwelijk uitzien. De automatische stand doet het doorgaans best goed, maar af en toe moet je toch bijregelen.
Maar nogmaals: plaats wat foto's, dan kunnen we het zien.
Oh, nog een laatste opmerking: weet je zeker dat je autofocus goed werkt? Niet per ongeluk het knopje op je objectief op M?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat alles wat we gaan roepen ongefundeerd is zolang we niet precies weten waar het over gaat. Kan je een paar voorbeelden plaatsen?
Waarom heb je een D60 gekocht als de foto's uit de Coolpix naar tevreden waren? Het lijkt erop dat de D60 jou de baas is . . . .Evelyne44 schreef:Ik heb sinds een maand een Nikon D 60 en het lukt me niet om foto's te maken die echt naar mijn zin zijn.
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Alle begin is moeilijk, laat je niet ontmoedigen door opmerkingen dat je geen D60 had moeten kopen.
Met dit apparaat moet je gewoon goede foto's kunnen maken.
Misschien staat het knopje van de lens wel op M inplaats van C of S.....
Kan je door de zoeker zien of hij wel scherp stelt?
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Wie zegt dat dan? Heb ik niet kunnen vinden in dit draadje. . . . .V70ORD5 schreef:Alle begin is moeilijk, laat je niet ontmoedigen door opmerkingen dat je geen D60 had moeten kopen.