Sporthalfotografie, wat is het beste
Sporthalfotografie, wat is het beste
Ik heb sinds kort een D90 in mijn bezit, nog relatief nieuw in het wereldje van fotografie, maar ben me inmiddels volop aan het verdiepen in hoe en wat en krijg er steeds meer zin in om foto`s te nemen.
Nu zit ik regelmatig in de sporthal en dan vooral de turnwereld. Het is eigenlijk een drama om hier goede foto`s te maken en heb nog niet echt een idee op welke instellingen ik me camera het beste kan zetten, aangezien er soms wel rust momenten zitten in de oefeningen maar ook wel degelijk actiemomenten zijn. Flitsen is zeker niet aan te raden want dan krijg ik allemaal sneeuw, het magnesium dat door de lucht dwarrelt wat je met het blote oog niet ziet zie je wel op je foto.
Ook wel handig om te weten, om mij een goede reactie te kunnen geven is wat voor lens ik gebruik: AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Is de standaard kitlens die ik er bij heb gekocht.
Ik heb inmiddels van alles uit geprobeerd maar nog niet echt te vrede, wellicht dat jullie mij hier wel verder mee kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Norman Lindenberg
Nu zit ik regelmatig in de sporthal en dan vooral de turnwereld. Het is eigenlijk een drama om hier goede foto`s te maken en heb nog niet echt een idee op welke instellingen ik me camera het beste kan zetten, aangezien er soms wel rust momenten zitten in de oefeningen maar ook wel degelijk actiemomenten zijn. Flitsen is zeker niet aan te raden want dan krijg ik allemaal sneeuw, het magnesium dat door de lucht dwarrelt wat je met het blote oog niet ziet zie je wel op je foto.
Ook wel handig om te weten, om mij een goede reactie te kunnen geven is wat voor lens ik gebruik: AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Is de standaard kitlens die ik er bij heb gekocht.
Ik heb inmiddels van alles uit geprobeerd maar nog niet echt te vrede, wellicht dat jullie mij hier wel verder mee kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Norman Lindenberg
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Sporthalfotografie, wat is het beste
He hallo Norman.
Zie dat dit je eerste bericht hier is.
Welkom hier op het forum, misschien wel zo leuk om je even voor te stellen in het daarvoor bestemde draadje.
Even over jou vraag.
Gooi je ISO waarde eens flink omhoog. ISO3200 of zo. Ik weet niet wanneer je last gaat krijgen van ruis bij een D90.
En met het objectief dat je hebt, zo min mogelijk inzoomen, dan blijf je aan de lichtgevoelige kant. 3.5. Ga je inzoomen, dan verlies je licht.
Maar als je op 18mm gaat fotograferen moet je wel heel dichtbij gaan zitten.
En een sluitertijd van maximaal 1/200, maar ik denk dat je dan nog te langzaam bent.
Succes.
Zie dat dit je eerste bericht hier is.
Welkom hier op het forum, misschien wel zo leuk om je even voor te stellen in het daarvoor bestemde draadje.
Even over jou vraag.
Gooi je ISO waarde eens flink omhoog. ISO3200 of zo. Ik weet niet wanneer je last gaat krijgen van ruis bij een D90.
En met het objectief dat je hebt, zo min mogelijk inzoomen, dan blijf je aan de lichtgevoelige kant. 3.5. Ga je inzoomen, dan verlies je licht.
Maar als je op 18mm gaat fotograferen moet je wel heel dichtbij gaan zitten.
En een sluitertijd van maximaal 1/200, maar ik denk dat je dan nog te langzaam bent.
Succes.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ISO omhoog en ik denk dat je eens moet kijken naar een wat lichtsterker objectief. Ik weet niet hoe ver je van de actie af zit, maar liefst dus iets met een minimaal diafragma van f/2.8 of lager.
- V70ORD5
- Forumlid
Tja... daarom heb ik idd 2.8 gekocht, maar ik dacht even aan de middelen die Norman nu ter beschikking heeft.Patrick schreef:ISO omhoog en ik denk dat je eens moet kijken naar een wat lichtsterker objectief. Ik weet niet hoe ver je van de actie af zit, maar liefst dus iets met een minimaal diafragma van f/2.8 of lager.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik reageerde op zijn berichtje, niet op het jouwe...V70ORD5 schreef:Tja... daarom heb ik idd 2.8 gekocht, maar ik dacht even aan de middelen die Norman nu ter beschikking heeft.Patrick schreef:ISO omhoog en ik denk dat je eens moet kijken naar een wat lichtsterker objectief. Ik weet niet hoe ver je van de actie af zit, maar liefst dus iets met een minimaal diafragma van f/2.8 of lager.

- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ben bang dat met het kitobjectief, zonder flitsgebruik, de mogelijkheden veel te beperkt zijn. Het licht in sporthallen is vaak dramatisch slecht. Als het budget het toelaat, zou ik in dit geval een AFD f/1.8 85mm overwegen.
Jur
-
- Clublid
Het is de vraag waar de TS de meeste plaatjes nu mee schiet in de sporthal.
Ik denk dat een 85mm objectief erg mooi is, maar dan zit je aan een vast brandpunt vast.
Zijn de objecten wat verder weg, dan zou een gebruikte 80-200mm 2.8 wellicht een uitkomst kunnen bieden.
Ik weet dat Snaada op deze manier veel judo foto's maakt.
Anders als het gebruikte brandpunt korter is zou de Sigma AF 24-70/2.8 EX DG MACRO Nikon voor 429,-- nieuw een optie kunnen zijn.
Maar over één ding kunnen we het eens zijn een kwalitatief goed en lichtsterk objectief is een must.
Groetjes George
Ik denk dat een 85mm objectief erg mooi is, maar dan zit je aan een vast brandpunt vast.
Zijn de objecten wat verder weg, dan zou een gebruikte 80-200mm 2.8 wellicht een uitkomst kunnen bieden.
Ik weet dat Snaada op deze manier veel judo foto's maakt.
Anders als het gebruikte brandpunt korter is zou de Sigma AF 24-70/2.8 EX DG MACRO Nikon voor 429,-- nieuw een optie kunnen zijn.
Maar over één ding kunnen we het eens zijn een kwalitatief goed en lichtsterk objectief is een must.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Waarover ben je niet tevreden? Is het inderdaad onscherpte? Of is het de kleurstelling. In een sporthal is het ook goed je witbalans na te gaan. Als je ontevredenheid ligt in de groene glans over je foto's moet je bij je witbalans zijn. (op auto zetten, of op een instelling voor tl-verlichting).maar nog niet echt tevreden
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Norman,
Wees niet bang voor wat ruis, een goede sportfoto wordt niet bedorven door wat ruis of andere ongerechtigheden.
Timing, uitdrukking en compositie zijn veel belangrijker.
Vergeet de flitser die in jouw kamera zit. Een ingebouwde flitser is een leuk hulpje voor dichtbij.
Het probleem met veel sportfotografie is dat je juist niet dichtbij kan komen.
Tip voor een experiment: draai de ISO gevoelightied omhoog en kijk of ne met de 105mm brandpuntsafstand toe kunt.
Als 105mm en lichtsterkte 5.6 niet genoeg is zijn er helaas geen goedkope opties.
Wat dan overblijft zijn zaken als de 70-200 2.8 zoomlens of de lichtsterke 200 en 300 mm lenzen van Nikon.
Groeten, Gijs
Wees niet bang voor wat ruis, een goede sportfoto wordt niet bedorven door wat ruis of andere ongerechtigheden.
Timing, uitdrukking en compositie zijn veel belangrijker.
Vergeet de flitser die in jouw kamera zit. Een ingebouwde flitser is een leuk hulpje voor dichtbij.
Het probleem met veel sportfotografie is dat je juist niet dichtbij kan komen.
Tip voor een experiment: draai de ISO gevoelightied omhoog en kijk of ne met de 105mm brandpuntsafstand toe kunt.
Als 105mm en lichtsterkte 5.6 niet genoeg is zijn er helaas geen goedkope opties.
Wat dan overblijft zijn zaken als de 70-200 2.8 zoomlens of de lichtsterke 200 en 300 mm lenzen van Nikon.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor de reacties ik heb er zeker wel wat aan en ja wat wel gezegd wordt gewoon veel proberen ben ik het zeker mee eens en zien wat het resultaat is.
In ieder geval bedankt en mocht ik wat leuke foto`s geschoten hebben ga ik die zeker plaatsen
In ieder geval bedankt en mocht ik wat leuke foto`s geschoten hebben ga ik die zeker plaatsen

Nou de wedstrijden zijn voorbij en ik heb aardig wat weg geschoten, meer dan 1200 foto`s. Voor mij zeker een wijze les geweest wat wel en wat niet kan
...
Stan sport werkt prima, hier heb je eigenlijk geen omkijken meer naar, zeker als je snel even een foto wilt maken prima. Heb ook in stand a gewerkt, hier ben ik iets minder te spreken over. In sport stand kan je gewoon lekker zomen, ondanks maar een objectief van 3,5-5,6 aan lichtsterkte te hebben. Als ik dat in de A stand deed moest ik wel heel erg me ISO bijstellen, die ik eigenlijk op 1600 had staan. Hiermee kon ik voldoende snelheid behouden om de momenten niet als een vaag geheel vast te leggen.
Nu ik ze op me PC aan het bekijken ben zie je toch wel bepaalde dingen die ik wel jammer vindt. Volgende keer maar eens proberen in stand S te werken, om zo de beweging scherper vast te kunnen leggen, sommige foto`s zijn namelijk wel scherp in de beweging en andere juist niet. Maar goed soms geeft dit ook niet.
Nou een heel verhaal, dan nu maar een paar fototjes denk ik zo

Nou zomaar een kleine greep uit de foto`s.... Mochten jullie reacties hebben hoor ik die natuurlijk graag.

Stan sport werkt prima, hier heb je eigenlijk geen omkijken meer naar, zeker als je snel even een foto wilt maken prima. Heb ook in stand a gewerkt, hier ben ik iets minder te spreken over. In sport stand kan je gewoon lekker zomen, ondanks maar een objectief van 3,5-5,6 aan lichtsterkte te hebben. Als ik dat in de A stand deed moest ik wel heel erg me ISO bijstellen, die ik eigenlijk op 1600 had staan. Hiermee kon ik voldoende snelheid behouden om de momenten niet als een vaag geheel vast te leggen.
Nu ik ze op me PC aan het bekijken ben zie je toch wel bepaalde dingen die ik wel jammer vindt. Volgende keer maar eens proberen in stand S te werken, om zo de beweging scherper vast te kunnen leggen, sommige foto`s zijn namelijk wel scherp in de beweging en andere juist niet. Maar goed soms geeft dit ook niet.
Nou een heel verhaal, dan nu maar een paar fototjes denk ik zo

Nou zomaar een kleine greep uit de foto`s.... Mochten jullie reacties hebben hoor ik die natuurlijk graag.