in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Bericht door ALE » do jun 11 2009 6:36 pm

Ik lees dat je een D700 met SB-800 in je bezit hebt Johan. Dan mag ISO3200 geen, maar dan ook geen enkel probleem geven. Hier een tweetal tips die mijn inziens 100% moeten werken.

1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/4 tot f/5.6)
4) ISO 1600-3200
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Camera instellen op rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Lees je histogram af voor de juiste belichting. Indien te donker, knijp je je flitser minder, indien te veel licht, knijp je haar verder
9) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt

Indien je bovenstaande niet vertrouwd, doe dan het volgende echter dit kost geld. Je "moet" dan een LumiQuest Quik Bounce met een LumiQuest Cinch Strap aanschaffen. Uiteraard je moet niets maar als je veel moeite hebt om de flitstechniek te beheersen is dit een uitkomst.

Afbeelding Afbeelding

Flitser op je D700 en gewoon standaard fotograferen op hoge ISO waarde. Zet de stand op A en "knallen" maar. Je bounced nu via de Quick Bounce en dat werkt fantastisch. Begeef je je in een ruimte waar een wit plafon of wanden aanwezig zijn, open je de deurtjes. Klik op de Quik Bounce foto voor een filmpje op Youtube.
Hope this helps,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op do jan 06 2011 12:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » do jun 11 2009 6:52 pm

mooie uitleg ALE, daar leren mensen van.

ik zat hieraan te denken
http://store.garyfonginc.com/liiido.html

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 11 2009 7:09 pm

Dank je Whoami. Ik ken die Lightsphere-II van Gary erg goed. Meneer Fong is hier heel rijk mee geworden. En dat geeft niets, gewoon slim mannetje. Probeer het volgende eens: Neem een rond tupperware doosje en snij in de deksel een kruis. Plaats deze over je flitser en je hebt exact hetzelfde resultaat :D

Afbeelding

Cheers,

ALE

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » do jun 11 2009 7:24 pm

ja idd. zal 'm een keer proberen.
een fotorolkokertje doorknippen en op je popup flash heb ik ook al geprobeerd :wink:

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 11 2009 7:28 pm

whoami schreef:een fotorolkokertje doorknippen en op je popup flash heb ik ook al geprobeerd :wink:
Goede en ook werkbare tip ! Maar daar schiet Johan hier niet veel mee op.

ALE :wink:

DennisT

Bericht door DennisT » do jun 11 2009 7:57 pm

ALE schreef:Dank je Whoami. Ik ken die Lightsphere-II van Gary erg goed. Meneer Fong is hier heel rijk mee geworden. En dat geeft niets, gewoon slim mannetje. Probeer het volgende eens: Neem een rond tupperware doosje en snij in de deksel een kruis. Plaats deze over je flitser en je hebt exact hetzelfde resultaat :D

Cheers,

ALE

Dank je wel ALE ! handig zo'n tip

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 11 2009 8:20 pm

Indien je in het bezit bent van twee SB-xxx en die kan je op een statief o.i.d. plaatsen, stel ze dan alsvolgt op voor bijv. een groepsfoto. Je zorgt dat de flitskop boven de mensen uitsteekt (ong 2 meter hoogte), omhoog wijst en de tupperware doosjes er omheen. Wedden dat niemand aan het licht ontkomt!

Afbeelding
Had niet de juiste lampjes ter beschikking maar de bedoeling is duidelijk na ik mag aannemen

Weliswaar niet de vraag van de Johan maar je weet nooit of dit toch te pas komt.
Een flitsende groet,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op do jun 11 2009 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jun 11 2009 8:28 pm

Mijn iteratie, ruim voorhanden op veel feestjes...

Afbeelding[/quote]

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » do jun 11 2009 8:31 pm

flitslicht schreef:Mijn iteratie, ruim voorhanden op veel feestjes...

Afbeelding
wordt steeds gekker hier :lol:
maar wel nuttige hele nuttige en toepasbare tips. Deze zal ik zeker onthouden op een feestje :lol: :lol: :lol: :lol:

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jun 11 2009 8:39 pm

whoami schreef: wordt steeds gekker hier :lol:
maar wel nuttige hele nuttige en toepasbare tips. Deze zal ik zeker onthouden op een feestje :lol: :lol: :lol: :lol:
Hier mijn versie van de 'Fong-Thing' (dit is NIET serieus):
Afbeelding

Maar je kan zo'n plastic bekertje wel heel goed versnijden en er gaten in maken of er stukjes alu folie inplakken voor meer refelctie naar een bepaalde kant. Ze passen heel goed in elkaar dus je kan makkelijk een paar verschillende meenemen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jun 11 2009 10:17 pm

JayJay schreef: Mike Hagen schrijft in zijn boek dat hij juist veel gebruik maakt de BL mode. De BL mode heeft namelijk als doel om het aanwezige licht in de achtergrond in balans te brengen met het onderwerp in de voorgrond (blz. 42). Wil je juist de achtergrond donker houden schakel dan de BL mode uit.
Ik heb de handleiding erbij gepakt en je hebt gelijk, ze hebben het over Balans en niet over Backlight met de TTL-BL mode. Maar het verschil zoals ik het ervaar is vooral dat in BL mode de flitser een halve tot een hele stop harder gaat flitsen. Ik moet erbij zeggen dat ik mijn SB-800 alleen sporadisch gebruik, en dan ligt-ie meestal ergens op een goed punt in de ruimte, dus echt veel ervaring heb ik niet met direct flitsen.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 11 2009 11:06 pm

BL staat origineel voor BackLit maar Nikon bedoelt hiermee Balanced Fill. Nog even iets verder op de materie inzoomen en dat stop ik anders heb ik een boze Johan aan de lijn :D

Flitsmeting vindt hoofdzakelijk plaats in het centrum van de zoeker. Hierdoor wordt meestal het onderwerp in het centrum iets overbelicht. Het idee achter TTL-BL is het belichten met behulp van een invulflits en dan is het de bedoeling dat het onderwerp donker en de achtergrond helder is.

Met TTL-BL belichting moet je rekening houden met de volgende zaken:
1) TTL-BL flitsmeetsysteem is gekoppeld aan het camera meetsysteem. Beide systemen lezen de instellingen van de camera: ISO en diafragma en nemen dit mee in de berekening voor een juiste belichting
2) TTL-BL wordt de flitssterkte beïnvloed door de afstand instelling van een lens. Houd hier ook rekening mee indien je off-camera fotografeert...
3) TTL-BL wordt de flitssterkte eveneens beïnvloed indien je de EV waarde van de camera verandert. De EV waarde past dus niet alleen de achtergrond belichting aan tijdens de flitsopname
4) TTL-BL werkt eigenlijk alleen goed als de achtergrond helderder is dan het voorwerp op de voorgrond (buitenomgeving of onderwerp voor een raam, etc)

Groet,

ALE

j.a foto

Bericht door j.a foto » zo jun 14 2009 10:11 am

bedankt ALE hier heb je wat aan je instelling werkt perfect mooi uitgeballaseerde foto.
het enige wat mij nog zorgen baart is jij zegt dat de flits het onderwep bevriest maar als er iemand beweegt is deze persoon nog steets niet scherp hoe komt dat.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”