sensor
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
sensor
Ha.
Als ik foto's ga maken, laat ik de camera na een foto gewoon aanstaan, ook al duurt het een poosje wanneer ik weer een foto maak (batterijen zat).
Nu heb ik mij laten vertellen dat de sensor daardoor warmer word en je dus meer kans hebt op ruis???
Lijkt mij onwaarschijnlijk..
Kan iemand dit ontkrachten of toelichten..
hoi
Als ik foto's ga maken, laat ik de camera na een foto gewoon aanstaan, ook al duurt het een poosje wanneer ik weer een foto maak (batterijen zat).
Nu heb ik mij laten vertellen dat de sensor daardoor warmer word en je dus meer kans hebt op ruis???
Lijkt mij onwaarschijnlijk..
Kan iemand dit ontkrachten of toelichten..
hoi
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: sensor
Een heel elektronisch circuit inclusief de sensor staat het merendeel van de tijd in de standby stand, anders zou je accu zo leeg zijn. Zo gauw je de ontspanknop maar een klein beetje indrukt wordt alles weer geactiveerd. In het persoonlijk menu kun je de tijd instellen dat de belichtingsmeter etc. geactiveerd moet zijn. Daar zal wellicht ook de activatie van de sensor aan gekoppeld zijn. Dus ik zou me er maar niet te druk overmaken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing of het slecht is om de camera aan te laten staan na het maken van een foto. Zelf zet ik de camera pas uit als ik klaar ben met fotograferen. De camera kan dus wel een hele dag aan staan. Nooit gemerkt dat dit schadelijk is of meer ruis oplevert. Camera (D2X) gaat wel na 10 sec. op standby.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ha Hoi,
De sensor van een DSLR wordt pas echt ingeschakeld tijdens de belichting (als de sluiter open staat).
Nikon waarschuwt in de handboeken voor verhitting bij lange belichtigstijden en/of langdurig gebruik van Live-Beeld.
Groeten, Gijs
De sensor van een DSLR wordt pas echt ingeschakeld tijdens de belichting (als de sluiter open staat).
Nikon waarschuwt in de handboeken voor verhitting bij lange belichtigstijden en/of langdurig gebruik van Live-Beeld.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
oke thanks allen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Marceld
- Forumlid
Oeps!gijs sandberg schreef:Nikon waarschuwt in de handboeken voor verhitting bij lange belichtigstijden

Kun je hier iets meer over vertellen wat voor effect(en) dit op de lange termijn kan hebben, want tijdens een urbex-shoot van een dag schiet ik zo gemiddeld 200-300 foto's en die zijn vrijwel allemaal met lange sluitertijden genomen (variërend van zeg 1/8 tot soms wel 10-20 seconden).
Alvast bedankt!
Groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
Flickr[/size]
- Léon Obers
- Forumlid
10-20 seconden is nog wel te overzien. De meeste hitte wordt veroorzaakt in LiveView waar je mogelijk de camera in een studiosetting een half uur achtereen aan laat staan. Er zit een temperatuurbeveiliging op de camera. Mocht je de camera te lang hebben aanstaan, schakelt die vanzelf wel uit.
Maar zoals elk apparaat. Onderdelen "slijten" in de loop van de tijd. Dat vertaalt zich voor een sensor misschien terug in toenemende dode pixels. Die laat je uiteindelijk dan weer softwarematig "remappen" bij Nikon Service. Dat houdt in dat de pixel dan de tint krijgt van de omliggende pixelhelderheden bij een opname, zodat je er wellicht helemaal niets van merkt.
Tenslotte wordt het meeste van het beeld er al "bij bedacht" door de wijze waarop een sensor met een Bayer patroon is opgebouwd en het beeld in zijn geheel wordt samengesteld.
Maar zoals elk apparaat. Onderdelen "slijten" in de loop van de tijd. Dat vertaalt zich voor een sensor misschien terug in toenemende dode pixels. Die laat je uiteindelijk dan weer softwarematig "remappen" bij Nikon Service. Dat houdt in dat de pixel dan de tint krijgt van de omliggende pixelhelderheden bij een opname, zodat je er wellicht helemaal niets van merkt.
Tenslotte wordt het meeste van het beeld er al "bij bedacht" door de wijze waarop een sensor met een Bayer patroon is opgebouwd en het beeld in zijn geheel wordt samengesteld.
Daar moet je sensor idd wel tegenkunnen. Daarnaast: als je een tak van fotografie bedrijft die het spul sneller laat slijten, moet je dat (als je die tak leuk vindt) maar voor lief nemen, vrees ik. Maar gevoelsmatig denk ik dat de waarschuwing in de handleiding is bedoeld voor sluitertijden die echt in de bulb-stand in de minuten lopen.
-
- Forumlid
M.a.w de 5 minuten sluitertijd in de Bulbstand (zie draadje lange sluiterijden in de Polder) zou dus en/of schade danwel ruis kunnen veroorzaken?
Iemand enig idee wanneer dat dan gaat optreden ? Maar ik bedenk mij ook dat omgevings variabelen -temperatuur- dan nadrukkelijk meespelen het maakt dan uit of je bij 5 graden of 35 graden staat te fotograferen.
Theo
Iemand enig idee wanneer dat dan gaat optreden ? Maar ik bedenk mij ook dat omgevings variabelen -temperatuur- dan nadrukkelijk meespelen het maakt dan uit of je bij 5 graden of 35 graden staat te fotograferen.
Theo
- Marceld
- Forumlid
@Léon Obers: Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Flickr[/size]
Flickr[/size]
Brava, lees deze draadjes eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=12804
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=17796
Misschien heb je er iets aan.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=12804
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=17796
Misschien heb je er iets aan.
- Léon Obers
- Forumlid
Schade met 5 minuten zou ik me nog niet druk om maken. Bij toenemende warmte krijg je wel meer ruis. Dus lange sluitertijden in de vrieskou 's winters zul je minder last hebben van ruis dan nu met die warme zomerdagen.Brava schreef:M.a.w de 5 minuten sluitertijd in de Bulbstand (zie draadje lange sluiterijden in de Polder) zou dus en/of schade danwel ruis kunnen veroorzaken?
Ik zou me echter niet te druk maken om slijtage. Vanuit mijn ervaring met digitale fotografie vanaf pakweg 1993 met een digitale achterwand die in een studio werd gebruikt waar ik geregeld werkte, ging die pakweg 10 jaar mee voordat die meer problemen ging vertonen. Nou, daar zijn heel wat producties mee gemaakt, en dat minstens x3 omdat het nog een systeem was waarbij met RGB filters in een filterwiel voor de lens er dan 3 verschillende RGB foto's werden gemaakt (op een "zwart-wit" sensor) om tot één kleuropname te komen. Die achterwand was van een type, groot, log, zwaar met een enorm aluminium blok met koelribben. Die voelde je ook behoorlijk warm worden, ook in "standby" functie. Volgens mij stond er constant spanning op de sensor. Ik heb hem hier nog ergens "ontmanteld" liggen, compleet met een oude Apple computer. Leuk als curiosa.
Schoonmaken van de sensor was een fluitje van een cent. Je neemt de achterwand eraf en je kunt zo makkelijk erbij het gehard glas voor de sensor schoonmaken. Door de veel betere densitometrische kleureigenschappen van die RGB filters in zo'n filterwiel als die dunne opgedampte filters per pixels op huidige camera's, was de bandbreedte en het bereik om kleur vast te kunnen leggen eigenlijk verrassend goed.
Hier een plaatje van zo'n combinatie zoals die indertijd ook in die studio werd gebruikt.
Van links naar rechts: Compendium - filterwiel - lens - Hasselblad camera - Leaf DCB I achterwand.

-
- Forumlid
Leon & Joepert,
Nee ik maak mij geen zorgen over schade en ook niet druk over een paar dode pixels het was meer een retorische vraag. Eerlijk gezegd stond ik gisteren in de vooravond in temp van zo'n 30 gr. C met liveview (statief) Raw Iso 100 zo'n klein uur te fotograferen en ik zie geen wezenlijk kwalitatief verschil tussen de foto's van zelfde setting maar dan in de winter genomen en temp zo'n 25 gr. C lager. Dode pixels k'zal ze wel hebben maar ik zie ze niet en fotografeer ook zelden met de dop op het objectief (om te zien of dat ik ze wel heb).
Ik denk wel eens dat mensen in het algemeen zich wel eens een beetje teveel zorgen maken of de techniek het wel aan kan terwijl het fotograferen dan achter blijft en dat is jammer.
Theo
Nee ik maak mij geen zorgen over schade en ook niet druk over een paar dode pixels het was meer een retorische vraag. Eerlijk gezegd stond ik gisteren in de vooravond in temp van zo'n 30 gr. C met liveview (statief) Raw Iso 100 zo'n klein uur te fotograferen en ik zie geen wezenlijk kwalitatief verschil tussen de foto's van zelfde setting maar dan in de winter genomen en temp zo'n 25 gr. C lager. Dode pixels k'zal ze wel hebben maar ik zie ze niet en fotografeer ook zelden met de dop op het objectief (om te zien of dat ik ze wel heb).
Ik denk wel eens dat mensen in het algemeen zich wel eens een beetje teveel zorgen maken of de techniek het wel aan kan terwijl het fotograferen dan achter blijft en dat is jammer.
Theo