Even voor de duidelijkheid.Léon Obers schreef: Dat is dan anders dan medewerkers van voorheen Inca mij eerder hebben verteld. Die hadden het over een x, y, z verstelling van de sensor vanaf de onderkant. (Naar aanleiding indertijd van een Fuji S1 Finepix Pro met front-focus waar ik bij Nikon/Inca te raden ging voor informatie omdat Fuji het zelf niet kon oplossen). Misschien is dat bij latere modellen veranderd? Enfin, voor echt optimale afregeling is dit niet echt een klus voor de gemiddelde amateur![]()
EDIT:
Ik bedoel niet de CCD / CMOS sensor in de camera maar de AF-module voor fijnafstelling van de AF-sensorvlakjes.
Maar ook als je bedoeld de CCD / CMOS sensor (compleet in een module) en die is niet simpel af te stellen met stelschroefjes tot de afstand met de bajonet van de camera zou me dat vanuit technisch oogpunt zeer verbazen. Of de module waar de sensor op/in zit moet direct al zodanig nauwkeurig zijn, tezamen met de casing, dat die nauwkeurigheid genoeg is in de verdere assemblage. Met de wijzen waarop sensors op een printplaat vast zitten heb ik daar echter toch mijn twijfels over, dat dit zo nauwkeurig zou kunnen zijn.
CCD/CMOS sensoren zoals bijv. van de D200/300 zitten op een aluminium plaat gemonteerd en zitten met vlak gefreesde pasvlakken tegen de body aan geschroefd met 3 bouten met ook nog eens een relatief groot pasoppervlak. De pinnen van de ccd casing gaan door een gleuf in de aluminium plaat waar vervolgens op de achterzijde de print zit gemonteerd.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar als je ziet hoe ze dat bij Canon hebben opgelost kies je direct voor Nikon

Verder zit er bij de D200/300/700/1/2/3 aan de onderzijde 2 hex stelschroeven voor de hulp en hoofd spiegelverstelling en nog een schroef om de hoek van het draaipunt van de hoofdspiegel te verstellen. Niet te verwarren met de xyz verstelling van de AF sensor. De spiegelschroeven zijn na verwijdering van de bodemplaat direct bereikbaar voor de AFsensor verstelling dient eerst een print verwijderd te worden maar die zijn dus ook vanaf de onderzijde van de body bereikbaar
Luc