Hallo allemaal,
Als trotse nieuwe bezitter van een gebruikte D300 heb ik een probleem ontdekt.
Allereerst heb ik een autofocus select schakelaar die niet 3 standen (de C/S/M) standen heeft maar ook tussen de S en de M stand gezet kan worden (je voelt dan duidelijk dat ie vast klikt). Is dit normaal en wat doet die stand ?
Als ik de camera middels de schakelaar op de M stand heb gezet en ik schakel daarna terug naar de AF-S of AF-C stand dan werkt de autofocus van mijn Nikor 18-200 VR DX lens niet meer.
Dit kan worden opgelost door de lens te ontgrendelen en weer terug te klikken in de vergrendeling.
Ik heb al op internet gezocht en kan hier geen verklaring voor vinden.
Elke suggestie of hulp bij dit probleem is meer dan welkom
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Theo
D300 Autofocus probleem en c/s/m schakelaar
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D300 Autofocus probleem en c/s/m schakelaar
Hoi Theo,
Met betrekking tot je 1e vraag, ik heb hetzelfde met mijn D200, daar zit ook een soort "tussenstand" tussen de S ende M, maar dat is niets en doet ook niets. Waarschijnlijk valt ie dan met het selectiepalletje net tussen de 2 standen, en heeft dan een bepaalde weerstand waardoor het lijkt alsof het een extra stand is. Maar is het dus niet....
Je 2e probleem ken ik niet en heb ik zelf op de D200 i.c.m. de 18-200 nooit last van gehad, kan je daar dus niet verder mee helpen.
Groet,
Michael
Met betrekking tot je 1e vraag, ik heb hetzelfde met mijn D200, daar zit ook een soort "tussenstand" tussen de S ende M, maar dat is niets en doet ook niets. Waarschijnlijk valt ie dan met het selectiepalletje net tussen de 2 standen, en heeft dan een bepaalde weerstand waardoor het lijkt alsof het een extra stand is. Maar is het dus niet....
Je 2e probleem ken ik niet en heb ik zelf op de D200 i.c.m. de 18-200 nooit last van gehad, kan je daar dus niet verder mee helpen.
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Die tussenstand is wellicht intern de voelbare ontkoppeling / koppeling van de schroefspindel van de AF, die in of uit je lensbajonet schuift. Haal je lens er maar eens af en verstel dan dat c/s/m knopje eens. Dan zie je het AF stiftje in of uit de bajonet steken.
Aan diezelfde c/s/m schakelaar zit ook een elektronische schakelaar die de AF-S in of uitschakelt ten behoeve van lenzen die daarmee zijn uitgerust. De sturing daarvoor loopt over de contactpunten bij de lens mount.
Ik kan me voorstellen dat elektronisch het verschil tussen de ene of andere stand van de camera er een situatie is dat het circuit blijft "hangen", wat dan onderbroken wordt door je lens er een keer af te halen en weer op te zetten.
Normaal is het niet, het zou gewoon moeten werken. Wat gebeurd er als je de lens gewoon laat zitten, en het elektronisch circuit onderbreekt door gewoon de camera uit- en opnieuw aan te zetten?
Aan diezelfde c/s/m schakelaar zit ook een elektronische schakelaar die de AF-S in of uitschakelt ten behoeve van lenzen die daarmee zijn uitgerust. De sturing daarvoor loopt over de contactpunten bij de lens mount.
Ik kan me voorstellen dat elektronisch het verschil tussen de ene of andere stand van de camera er een situatie is dat het circuit blijft "hangen", wat dan onderbroken wordt door je lens er een keer af te halen en weer op te zetten.
Normaal is het niet, het zou gewoon moeten werken. Wat gebeurd er als je de lens gewoon laat zitten, en het elektronisch circuit onderbreekt door gewoon de camera uit- en opnieuw aan te zetten?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hallo Leon,
Bedankt voor je uitleg, het aan en uitzetten van de camera heeft geen effect. Op internet werd ook al de oplossing aangedragen van het switchen naar de LV mode en daarna weer naar de S mode, ook dit werkt niet.
Ik ga vandaag maar eens de lensmount contactpunten goed schoonmaken en kijken of dit helpt.
Theo
Bedankt voor je uitleg, het aan en uitzetten van de camera heeft geen effect. Op internet werd ook al de oplossing aangedragen van het switchen naar de LV mode en daarna weer naar de S mode, ook dit werkt niet.
Ik ga vandaag maar eens de lensmount contactpunten goed schoonmaken en kijken of dit helpt.
Theo