Welke camera??
Welke camera??
Hallo,
Ik ben nieuw op het gebied van digitale slr, maar wil er vandaag of morgen een gaan kopen (actie mediamarkt).
Ik heb al besloten dat het een nikon moet worden, omdat die gewoon het lekkerst in de hand liggen.
Maar nu sta ik voor de volgende keus. De D90 met kitlens, of toch de D60 en extra geld voor een extra lens.
Ik ben dus echt een beginner en weet nog niet zo heel veel van spiegelreflex fotografie.
Ik zal voornamelijk foto's van mijn kinderen maken, maar ook macro's en ik wil (groothoek) foto's van ons bedrijf maken.
Waar ben ik dan beter mee. Meer investeren in een goede Body en voorlopig met een kitlens doen. Of toch een eenvoudigere body en een extra lens erbij? En in geval van het laatste wat voor lens dan?
Zoals ik al in de eerste regel zei, wil ik de camera dus vandaag of morgen gaan kopen. Omdat de mediamarkt nu 16% korting geeft. Op de D90 scheelt dit al 150 euro.
Ik hoop dus op een snel antwoord.
Alvast bedankt.
Groetjes Linda
Ik ben nieuw op het gebied van digitale slr, maar wil er vandaag of morgen een gaan kopen (actie mediamarkt).
Ik heb al besloten dat het een nikon moet worden, omdat die gewoon het lekkerst in de hand liggen.
Maar nu sta ik voor de volgende keus. De D90 met kitlens, of toch de D60 en extra geld voor een extra lens.
Ik ben dus echt een beginner en weet nog niet zo heel veel van spiegelreflex fotografie.
Ik zal voornamelijk foto's van mijn kinderen maken, maar ook macro's en ik wil (groothoek) foto's van ons bedrijf maken.
Waar ben ik dan beter mee. Meer investeren in een goede Body en voorlopig met een kitlens doen. Of toch een eenvoudigere body en een extra lens erbij? En in geval van het laatste wat voor lens dan?
Zoals ik al in de eerste regel zei, wil ik de camera dus vandaag of morgen gaan kopen. Omdat de mediamarkt nu 16% korting geeft. Op de D90 scheelt dit al 150 euro.
Ik hoop dus op een snel antwoord.
Alvast bedankt.
Groetjes Linda
Re: Welke camera??
Hoi Linda
Ik zou toch zeggen koop een D60 body met een goede lens erbij dan. Het is afhankelijk van hoeveel geld je wil besteden en hoeveel je gaat fotograferen natuurlijk ook.
Ton
Ik zou toch zeggen koop een D60 body met een goede lens erbij dan. Het is afhankelijk van hoeveel geld je wil besteden en hoeveel je gaat fotograferen natuurlijk ook.
Ton
Hallo linda,
Ik was zelf ook beginner, maar had na reeds een half jaar al spijt dat ik niet voor de D90 was gegaan, met deze camera kan je nl. veel meer instellen en je kan ook andere objectieven aanschaffen die geen afs hebben oftewel een scherpstelmotor in het objectief.
Als je nl. een objectief zonder afs op de D60 plaatst dan zul je handmatig moeten scherpstellen en op de D90 niet.
Je keuze in objectieven wordt hierdoor groter.
Dus ben je leergierig ga dan voor de D90 met kitlens en kijk bv. voor een leuke tweedehands lens erbij.
Groetjes karin
Ik was zelf ook beginner, maar had na reeds een half jaar al spijt dat ik niet voor de D90 was gegaan, met deze camera kan je nl. veel meer instellen en je kan ook andere objectieven aanschaffen die geen afs hebben oftewel een scherpstelmotor in het objectief.
Als je nl. een objectief zonder afs op de D60 plaatst dan zul je handmatig moeten scherpstellen en op de D90 niet.
Je keuze in objectieven wordt hierdoor groter.
Dus ben je leergierig ga dan voor de D90 met kitlens en kijk bv. voor een leuke tweedehands lens erbij.
Groetjes karin
Groot dilemma. Een D60 is om te beginnen heerlijk. Vind je DSLR-fotografie niks, dan hoef je niet al te veel af te schrijven. Vind je het wel iets, dan wil al snel toch een D90 (zoals LOKA en ik). Als je nu bij de MM met forse korting een D90 kit koopt (ik neem aan dat dan het 18-105mm-objectief erbij zit), denk ik dat je ook niet al te veel hoeft af te schrijven als je er uiteindelijk toch niet verder mee wil. Je zult de set goed weer kunnen verkopen. Als je wél verder wil, heb je meteen een camera die dat toelaat. Extra objectieven kun je altijd nog kopen en in het begin is er aan de D90 al zoveel te ontdekken....
D90 dus!!
D90 dus!!
- lotjeman61
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo lindav,
Een poos geleden had de media M een btw actie ( 20% korting)
Ik was net een dag eerder wezen kijken naar een D90 body en die kostte toen €880,-
De volgende dag ging ik kijken en toen bleek hij 1162,- te kosten.
Als ik je was zou ik dus de prijs ook even vergelijken.
groetjes, Chienus
Een poos geleden had de media M een btw actie ( 20% korting)
Ik was net een dag eerder wezen kijken naar een D90 body en die kostte toen €880,-
De volgende dag ging ik kijken en toen bleek hij 1162,- te kosten.
Als ik je was zou ik dus de prijs ook even vergelijken.
groetjes, Chienus
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Het ligt er vooral aan denk ik hoeveel geld je in je hobby wilt gaan steken.
Als ik mag kiezen zou ik voor de D90 gaan en later verder sparen voor een andere lens. Als je die al nodig hebt, want met de 18-105 kom je al heel ver.
De D60 maakt hele mooie foto's en voldoet voor mij en vele andere prima. maar de D90 gaat toch een stuk verder in mogenlijkheden en volgens ook in kwaliteit, vooral op hogere iso waarden.
Dit laatste heb ik slechts gehoord, is dit eigelijk zo?
Dit enige echte "beperking" aan de D60 vind ik de 3-punts focus, die alleen op de middenlijn scherp stelt.
Als ik mag kiezen zou ik voor de D90 gaan en later verder sparen voor een andere lens. Als je die al nodig hebt, want met de 18-105 kom je al heel ver.
De D60 maakt hele mooie foto's en voldoet voor mij en vele andere prima. maar de D90 gaat toch een stuk verder in mogenlijkheden en volgens ook in kwaliteit, vooral op hogere iso waarden.
Dit laatste heb ik slechts gehoord, is dit eigelijk zo?
Dit enige echte "beperking" aan de D60 vind ik de 3-punts focus, die alleen op de middenlijn scherp stelt.
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je al redelijk zeker bent dat je door wilt gaan met een DSLR dan zou ik de D90 pakken, zeker als hij met veel korting wordt verkocht. De kitlens 18-105 schijnt best redelijk te zijn. Ik twijfelde zelf heel erg maar het bleek toen zo leuk te zijn dat ik vrij snel de D90 heb gekocht, ik heb dus wel wat afgeschreven op mijn D40 (al heb ik hem nog voor een redelijke prijs weten te verkopen). En die andere lenzen gaan er dan toch wel een keer komen.
Als je toch nog twijfelt zou ik de D60 pakken. Vrij goedkoop en de kitlens is desondanks best aardig.
Als je toch nog twijfelt zou ik de D60 pakken. Vrij goedkoop en de kitlens is desondanks best aardig.
Spul waarmee je foto's maakt...
Bedankt voor al jullie snelle reacties zover.
Ik ben overstag en ga idd voor de D90, klein bonuspuntje vind ik toch ook wel dat je korte filmpjes kan maken met de D90.
Ook bedankt voor de waarschuwing wat betrefte de Mediamarkt, ik zal zeker goed op de prijs letten.
Ik had vorige week de set zien staan voor 890 dacht ik. Nu met 16% korting.
Is dat niet het geval, bestel ik hem wel ergens via internet, aangezien er vrij weinig keus aan elektronica zaken is hier.
Groetjes Linda
Ik ben overstag en ga idd voor de D90, klein bonuspuntje vind ik toch ook wel dat je korte filmpjes kan maken met de D90.
Ook bedankt voor de waarschuwing wat betrefte de Mediamarkt, ik zal zeker goed op de prijs letten.
Ik had vorige week de set zien staan voor 890 dacht ik. Nu met 16% korting.
Is dat niet het geval, bestel ik hem wel ergens via internet, aangezien er vrij weinig keus aan elektronica zaken is hier.
Groetjes Linda
Hoi,
Ik heb hem vanmiddag gekocht hoor!!
Ben er super blij mee, de batterij is aan het opladen, straks gelijk foto's maken van de kids.
Hij was nu bij de mm 798 euro, de kit met body d90 en de 18-108mm lens.
Ze hadden ook nog een dubbele kit, met nog een tele lens, die kwam nu op 1050, maar dat was net boven mijn budget.
Ik ga nu lekker oefenen en uitproberen.
Weet iemand toevallig nog een goed boek, waar de techniek goed in uitgelegt word.
Een waar alle instellingen duidelijk in beschreven worden?
Groetjes Linda
Ik heb hem vanmiddag gekocht hoor!!
Ben er super blij mee, de batterij is aan het opladen, straks gelijk foto's maken van de kids.
Hij was nu bij de mm 798 euro, de kit met body d90 en de 18-108mm lens.
Ze hadden ook nog een dubbele kit, met nog een tele lens, die kwam nu op 1050, maar dat was net boven mijn budget.
Ik ga nu lekker oefenen en uitproberen.
Weet iemand toevallig nog een goed boek, waar de techniek goed in uitgelegt word.
Een waar alle instellingen duidelijk in beschreven worden?
Groetjes Linda
- Cees
- Forumlid
Veel plezier ermee!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- EelcoD7100
- Forumlid

Goede keus, een prachtcamera die zeer veel mogelijkheden biedt.
Groeten Eelco & Monique

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Ga je zeker geen spijt van krijgen. Het is een fantastische camera!
Veel succes en plezier met fotograferen
Een eenvoudig en ook betaalbaar boek is "Fotograferen met een Nikon D90" van Dré de Man
Veel succes en plezier met fotograferen
Een eenvoudig en ook betaalbaar boek is "Fotograferen met een Nikon D90" van Dré de Man
"Weet iemand toevallig nog een goed boek, waar de techniek goed in uitgelegt word.
Een waar alle instellingen duidelijk in beschreven worden?"
Er zijn meerdere boeken te koop van Michael Freeman over digitale fotografie voor ongeveer E 15,- per stuk. Deze boeken zijn zeer duidelijk en erg leerzaam. Loop eens langs een boekhandel en ik weet zeker dat er iets voor je bij zit!
Een waar alle instellingen duidelijk in beschreven worden?"
Er zijn meerdere boeken te koop van Michael Freeman over digitale fotografie voor ongeveer E 15,- per stuk. Deze boeken zijn zeer duidelijk en erg leerzaam. Loop eens langs een boekhandel en ik weet zeker dat er iets voor je bij zit!
Goede score Linda, daar ga je heel veel plezier mee beleven.
Bedankt voor de tip.
Ik heb vanmorgen een boek van Michael Freeman gekocht, bij een voordeelboeken winkel voor 10 euro.
Top tips heet het.
Heb inmiddels al aardig wat foto's gemaakt, gaat al best redelijk al zeg ik het zelf.
Alleen de macro optie heb ik nog niet echt door.
En ik zou graag foto's maken met een kleinere scherptediepte.
Ik ga zo eerst maar verder in het boek lezen.
Groetjes Linda
Ik heb vanmorgen een boek van Michael Freeman gekocht, bij een voordeelboeken winkel voor 10 euro.
Top tips heet het.
Heb inmiddels al aardig wat foto's gemaakt, gaat al best redelijk al zeg ik het zelf.
Alleen de macro optie heb ik nog niet echt door.
En ik zou graag foto's maken met een kleinere scherptediepte.
Ik ga zo eerst maar verder in het boek lezen.
Groetjes Linda