Een goed artikel over de basis van de hedendaagse flits -techniek.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... _flits.asp
sb 900
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: sb 900
Dat is het verwarrende van diafragmastanden: hoe kleiner het getal, des te groter de opnening. Concreet: diafragma 5.6 heeft een grotere lensopening dan diafragma 11. Met diafragma 11 is de scherptediepte een stuk groter.snoezie schreef:bedankt voor je informatie maar als ik met een kleine opening werk word de achtergrond minder scherp weergegeven...
Het lijkt alsof fotografie met een spiegelreflexcamera helemaal nieuw is voor je. Wil je begrijpen waar je mee bezig bent, is het goed je wat meer in te lezen. In het volgende topic is veel info te vinden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =38&t=7462. De tijd die je daarin investeert verdien je dubbel en dwars terug!
Statisch, geen bewegende objecten. Probeer eens dezelfde fotos te maken met 1/30 en f 5.6 bijv.
George
George
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
1/250e met f14, dat red je natuurlijk nooit in dit soort situaties, met welke flitser dan ook.
Volgens mij is trouwens M in combinatie met TTL niet echt zinvol...
Volgens mij is trouwens M in combinatie met TTL niet echt zinvol...
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onjuiste stelling!!Patrick schreef: Volgens mij is trouwens M in combinatie met TTL niet echt zinvol...
Met de instelling M regel je handmatig de belichting van het omgevingslicht.
TTL regelt automatisch de flitsbelichting, gebaseerd op het ingestelde diafragma en de eventuele correctiefactor (+/- EV) die op de flitser is ingesteld.
De combinatie van M met TTL flits verschaft maximale controle over de balans tussen omgevingslicht en flitslicht.
Jur
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je vergist je, dat krijg je juist als je met een grote opening werkt.snoezie schreef:bedankt voor je informatie maar als ik met een kleine opening werk word de achtergrond minder scherp weergegeve en dat is net nu wat ik niet wil.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Op zoek naar de juiste instellingen voor mijn flits kwam ik op dit forum terecht.
Ik had min of meer dezelfde vraag. Ik fotografeer meestal op "A" (diafragmavoorkeuze). In combinatie met de SB600 of de SB900, levert dit foto's die (binnen) bijna altijd op 1/60 genomen worden. Ik heb laatst een modeshow gefotografeerd en ik vond dat 1/60 in bepaalde gevallen te traag was. (D90 + Sb600; lichtmeting op centrumgericht)
http://erikgodderis.smugmug.com/gallery ... 5812_aDHKN
Nu mag ik donderdag opnieuw een modeshow fotograferen en zou ik dit willen vermijden door op 1/125 te fotograferen. Daarom denk ik dat het veiliger zou zijn om op "S" (snelheidsvoorkeuze) te fotograferen.
Als ik de ISO naar omhoog haal, heb ik kans op ruis. Volledig manueel fotograferen is lastig omdat tijdens deze modeshows, het ritme en de belichting constant veranderen.
Een andere mogelijkheid is om de drempelwaarde te verhogen. Dit is de minimum snelheid die de Camera kiest bij het fotograferen op "A" (D90)
Graag jullie mening hierover.
Wat betreft de voorbeeldfoto's van SNOEZIE. Ik denk dat je alleen maar goede belichting kunt bekomen (bij deze voorbeeldfoto's) bij indirect flitsen op het plafond !. Maar hier lukt dat niet omdat het plafond donker is.(Plafond schilderen !
)
Dan zou ik draadloos flitsen en de flitser verder plaatsen op 1/2 van zijn kracht. Een beetje experimenteren.
Ik had min of meer dezelfde vraag. Ik fotografeer meestal op "A" (diafragmavoorkeuze). In combinatie met de SB600 of de SB900, levert dit foto's die (binnen) bijna altijd op 1/60 genomen worden. Ik heb laatst een modeshow gefotografeerd en ik vond dat 1/60 in bepaalde gevallen te traag was. (D90 + Sb600; lichtmeting op centrumgericht)
http://erikgodderis.smugmug.com/gallery ... 5812_aDHKN
Nu mag ik donderdag opnieuw een modeshow fotograferen en zou ik dit willen vermijden door op 1/125 te fotograferen. Daarom denk ik dat het veiliger zou zijn om op "S" (snelheidsvoorkeuze) te fotograferen.
Als ik de ISO naar omhoog haal, heb ik kans op ruis. Volledig manueel fotograferen is lastig omdat tijdens deze modeshows, het ritme en de belichting constant veranderen.
Een andere mogelijkheid is om de drempelwaarde te verhogen. Dit is de minimum snelheid die de Camera kiest bij het fotograferen op "A" (D90)
Graag jullie mening hierover.

Wat betreft de voorbeeldfoto's van SNOEZIE. Ik denk dat je alleen maar goede belichting kunt bekomen (bij deze voorbeeldfoto's) bij indirect flitsen op het plafond !. Maar hier lukt dat niet omdat het plafond donker is.(Plafond schilderen !

Dan zou ik draadloos flitsen en de flitser verder plaatsen op 1/2 van zijn kracht. Een beetje experimenteren.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
In het artikel van 'photofacts' lees ik dat het meetsysteem van de flitser alleen maar optimaal werkt bij de 'normale stand',dus recht vooruit? Misschien vreemd, maar dit heb ik nooit gelezen (en geweten)in de bijbehorende handleidingen.
Ik flits in de meeste situaties met de kop schuin omhoog,en meestal met redelijk tot goed resultaat, al moet ik wel zeggen dat het mij soms in vergelijking met soortgelijke omstandigheden de verschillen vaak behoorlijk tegenvallen.
Wel kan ik voor mijzelf(en vele anderen...) zeggen dat de 'flitsmaterie' vaak moeilijk is om toe te passen, maar mijn resultaten met flitsen kunnen met mijn SB900 alleen nog maar beter worden na deze 'openbaring'!

Wel kan ik voor mijzelf(en vele anderen...) zeggen dat de 'flitsmaterie' vaak moeilijk is om toe te passen, maar mijn resultaten met flitsen kunnen met mijn SB900 alleen nog maar beter worden na deze 'openbaring'!

D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Snoezie, je hebt geweldige spullen (camera en flitser) maar begin nou eerst maar gewoon op de automatische stand en ga (vooral langzaamaan) wat verder experimenteren. Als je een gelijkmatig uitgelichte foto wilt hebben met een grote scherptediepte moet je inderdaad proberen een zo klein mogelijk diafragma in te stellen, maar daar heb je een hele klap licht voor nodig wanneer je indirect flitst en dan hangt het van de hoogte van het plafond (en de kleur) af of het wel lukt. Maar wanneer je een groothoekobjectief gebruikt heeft dat vanzelf al een grotere scherptediepte, dus probeer het nou eerst eens op de automatische stand.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910