Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter [OPGELOST!]

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
AlwinSitton

Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter [OPGELOST!]

Bericht door AlwinSitton » ma jun 15 2009 9:05 pm

Ik heb de Nikon GP-1 nu ruim een maand, gelukkig zijn een hoop problemen de wereld uit geholpen. Maar nu dient het grootste probleem zich aan, de tijd registratie verloopt niet goed. Het probleem leg ik uit in het voorbeeld:

Voorbeeld:

De tijd van de Nikon D300:
Afbeelding

De tijd van de Nikon GP-1:
Afbeelding

Foto's: John Biehler

Bij mij loopt de camera goed en geeft de GP-1 unit aan dat de foto twee uur eerder is opgenomen.

Ik zou zelf zeggen dat het iets met de firmware te maken heeft. Ik heb al contact opgenomen met de Nikon Hotline, maar die konden mij ook zo 1/2/3 geen reactie geven op dit probleem.
Laatst gewijzigd door AlwinSitton op di jun 16 2009 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Re: Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 9:50 pm

Ik heb het al een paar keer eerder gememoreerd, maar geen reacties.Waarschijnlijk is je tijdzone of in de camera of op je pc niet goed. GPS berekent de tijd op basis van de UTC-tijd gecorrigeerd met de tijdzone. Je zelf opgegeven klok, tijd in uren, wordt overruled. De vraag is waar hij deze tijdzone vandaan heeft gehaald.
Een ervaring obv mijn Gisteq daalogger en niet van de GP-1, maar het verhaal komt overeen. Hoop dat het helpt.
George

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 9:54 pm

Valt mij nu op, maar in je voorbeeld is er sprake van twee verschillende plekken en dagen.
George

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma jun 15 2009 9:56 pm

george013 schreef:Ik heb het al een paar keer eerder gememoreerd, maar geen reacties.Waarschijnlijk is je tijdzone of in de camera of op je pc niet goed. GPS berekent de tijd op basis van de UTC-tijd gecorrigeerd met de tijdzone. Je zelf opgegeven klok, tijd in uren, wordt overruled. De vraag is waar hij deze tijdzone vandaan heeft gehaald.
Een ervaring obv mijn Gisteq daalogger en niet van de GP-1, maar het verhaal komt overeen. Hoop dat het helpt.
George
Ik gebruik de Nikon GP-1 niet via mijn PC. Ik heb geen PC nodig, alles gaat automatisch. Ik heb uitgevonden welke tijdzone de Nikon GP-1 pakt namelijk die van de Azoren. Gebruik ik een andere tijdzone op m'n Nikon D300 dan gebeurt er niets. De tijd op mijn D300 verandert uiteraard wel maar die van de GP-1 niet. En dat zit mij niet lekker. Ik weet dat de tijd van de D300 niet over wordt genomen door de GP-1. Maar ik vindt dit dus heel vervelend. Ik wil gewoon in mijn EXIF twee dezelfde tijden hebben. Ik ga over een week naar Turkije dus dan wil ik het opgelost hebben. Daar zit ik overigens met het volgende probleem, daar is het 1 uur later, dus dan krijg je drie uur tijd verschil, indien ik het voor die tijd niet op heb kunnen lossen.
george013 schreef:Valt mij nu op, maar in je voorbeeld is er sprake van twee verschillende plekken en dagen.
George
Dat heb ik niet eens gezien, het is dat jij het zegt inderdaad. Maar ik heb wel gewoon de foto achter elkaar genomen, heb alleen de middelen niet om er een foto van de maken, vandaar dat ik het voorbeeld er even bij heb gepakt.

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 10:04 pm

Die GP-1 schrijft de coordinaten toch rechtstreeks in de fotogegevens. Dan is de tijd niet belangrijk. Je GP-1 zal de UTC tijd aangeven, die krijgt hij van de satteliet, en die andere zal je cameratijd zijn, al dan niet gebaseerd op je tijdzone. Controleer die maar eens.
George

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma jun 15 2009 10:09 pm

george013 schreef:Dan is de tijd niet belangrijk.
Daar heb je gelijk in. Alleen zou ik al dan niet voor mijn gevoel, beide tijden gelijk willen hebben. Waarschijnlijk is dat dan niet mogelijk. Ik hoop morgen op bericht van de Nikon Hotline. Ik laat het nog wel even weten morgenavond.

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » ma jun 15 2009 10:16 pm

http://nl.wikipedia.org/wiki/UTC

Dat zegt genoeg, lijkt me... :wink:
Buy film, not megapixels...

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma jun 15 2009 10:19 pm

MartijnM schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/UTC

Dat zegt genoeg, lijkt me... :wink:
Dat verklaard dus dat tijdverschil van twee uur. Ik ben benieuwd hoe de tijd in Turkije dan wordt aangegeven, met de Nikon GP-1.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 15 2009 10:20 pm

Volgens mij is de ene tijd de tijd die vanuit de GPS sattelieten wordt weergegeven en de andere tijd de tijd die je hebt ingesteld in je body. Deze kunnen inderdaad verschillen. Volgens mij is er helemaal geen probleem. Het is bijvoorbeeld niet zo dat de tijd in je body automatisch aangepast wordt aan de GPS tijd. Ik vermoed dat je een probleem "ziet" wat eigenlijk geen probleem is.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma jun 15 2009 10:24 pm

Veneboer schreef:Ik vermoed dat je een probleem "ziet" wat eigenlijk geen probleem is.
Ja, waarschijnlijk wel. Ik zal morgenavond even een andere test uitvoeren waarbij ik dus een .JPG naar Panoramio upload, kijken welke tijd die aangeeft. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Ik zal morgenavond even laten weten wat Nikon erover zegt.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 15 2009 10:26 pm

george013 schreef:Ik heb het al een paar keer eerder gememoreerd, maar geen reacties.Waarschijnlijk is je tijdzone of in de camera of op je pc niet goed. GPS berekent de tijd op basis van de UTC-tijd gecorrigeerd met de tijdzone. Je zelf opgegeven klok, tijd in uren, wordt overruled. De vraag is waar hij deze tijdzone vandaan heeft gehaald.
George
Het verschil met een Gisteq e.a. is dat de GPS data met die apparaatjes achteraf op de computer in de foto's wordt gezet. Bij de GP1 gebeurt dit direct door de camera zelf realtime. Al zou deze tijd bij wijze van spreken een eeuw geleden zijn maakt het nog niet uit omdat de GPS coordinaten immers wél correct zijn. (deze hoeven niet achteraf m.b.v. de tijd in de foto's in te worden gelezen omdat ze al in de foto staan) De tijd ingesteld op je body kan afwijken van de tijd van de satteliet. Dit moet ook mogelijk zijn omdat je immers landen mét en zonder zomertijd en wintertijd hebt.

Om het simpel te zeggen: Je ziet in de data de tijd van de satteliet én de tijd zoals je die zelf in je camera hebt ingesteld. Nothing more nothing less.

Heb zelf een B-merk GPS en die heeft precies hetzelfde...

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 10:33 pm

Nogmaals overgelezen
Ik heb uitgevonden welke tijdzone de Nikon GP-1 pakt namelijk die van de Azoren.
Een satelietontvanger kent alleen maar de UTC-tijd, niets anders. Mocht je een andere tijd uitlezen, dan heb je te maken met de lokale tijd. En deze is de UTC-tijd plus een correctie obv van de tijdzone. En dan moet deze tijdzone ergens vandaan gehaald worden.
De enige strook waar de UTC-tijd en de lokale tijd het gehele jaar door dezelfde zijn is GMT-casablanca. Kent geen zomer/wintertijd.
Ik wil gewoon in mijn EXIF twee dezelfde tijden hebben.
Ik kan het fout hebben, maar staan er wel twee tijden in je exif uberhaupt? Volgens mij alleen de opnametijd in je EXIF, de lokale tijd volgens je camera en de bestandstijd gekoppeld aan je bestandsgegevens, in eerste instantie gelijk maar kan veranderen na bewerking. Heb dit niet gecontroleerd.
George

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 15 2009 10:36 pm

AlwinSitton schreef: Ja, waarschijnlijk wel. Ik zal morgenavond even een andere test uitvoeren waarbij ik dus een .JPG naar Panoramio upload, kijken welke tijd die aangeeft.
Stel dat Panaramio de UTC tijd zoals deze in de GPS data staat gebruikt. Dan is het feitelijk niet fout maar niet wat jij verwacht. Ik wil er maar mee aangeven dat je zo opnieuw een verwachting hebt welke mogelijk in het zien van een fout van de GPS resulteert terwijl het niet fout is. Ik denk dat je moet accepteren dat er verschillende manieren van tijdsregistratie zijn. De ene is fix in je body (wat jij ingesteld hebt) en de ander is wat je van een externe bron (GPS) doorkrijgt. Deze kunnen afwijken van elkaar. Het lijkt me afhankelijk van wat de instellingen zijn van de website (als dit al mogelijk is om in te stellen) zijn welke tijd er wordt weergegeven na de upload.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma jun 15 2009 10:38 pm

Veneboer schreef:
AlwinSitton schreef: Ja, waarschijnlijk wel. Ik zal morgenavond even een andere test uitvoeren waarbij ik dus een .JPG naar Panoramio upload, kijken welke tijd die aangeeft.
Stel dat Panaramio de UTC tijd zoals deze in de GPS data staat gebruikt. Dan is het feitelijk niet fout maar niet wat jij verwacht. Ik wil er maar mee aangeven dat je zo opnieuw een verwachting hebt welke mogelijk in het zien van een fout van de GPS resulteert terwijl het niet fout is. Ik denk dat je moet accepteren dat er verschillende manieren van tijdsregistratie zijn. De ene is fix in je body (wat jij ingesteld hebt) en de ander is wat je van een externe bron (GPS) doorkrijgt. Deze kunnen afwijken van elkaar. Het lijkt me afhankelijk van wat de instellingen zijn van de website (als dit al mogelijk is om in te stellen) zijn welke tijd er wordt weergegeven.
Volgens mij gebruikt Panoramio de tijd die aangegeven staat in de GPS EXIF. Dus dat gaat inderdaad niet werken. Feitelijk gezien is de tijd die ik door krijg via de GPS dus niet fout. Ik begin het langzaam te begrijpen... :mryellow: Ik ben niet zo snel denkend :oops:

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jun 15 2009 10:40 pm

george013 schreef:k kan het fout hebben, maar staan er wel twee tijden in je exif uberhaupt? Volgens mij alleen de opnametijd in je EXIF, de lokale tijd volgens je camera en de bestandstijd gekoppeld aan je bestandsgegevens, in eerste instantie gelijk maar kan veranderen na bewerking. Heb dit niet gecontroleerd.
George
Heb het net nagekeken in de exif data van een paar van m'n eigen foto's. Beide tijden staan er in.... Het zijn "gewoon" twee verschillende gegevens en je voorbeeld van Casablanca is denk ik precies wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Veneboer op ma jun 15 2009 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”