Foto tour Oost-Groningen 13 juni 2009
Re: Foto tour Oost-Groningen 13 juni 2009
Oehh arthur die laatste is erg fraai zeg.
de rest mag er ook wezen natuurlijk !
Arend
de rest mag er ook wezen natuurlijk !
Arend
Dank je Arend voor het compliment.
De laatste pixels die ik uit Oost-Groningen heb meegenomen. Bad Nieuweschans:
20)
21)
22)
En de afzwaaier
23)
Groet,
ALE
De laatste pixels die ik uit Oost-Groningen heb meegenomen. Bad Nieuweschans:
20)

21)

22)

En de afzwaaier
23)

Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Oei...die deurkloppers Arthur, die is heel apart! Mooie gedaan zo.
Voor de rest zie ik mooie platen voorbij komen.
Voor de rest zie ik mooie platen voorbij komen.
Super mooie fotos allemaal!!
Wat grappig om te zien dat de fotos hiet in groningen gemaakt zijn! hihi
Staat dat vervallen huis/schuur leeg en wordt het gesloopt?? Of staat dat te koop, waar was dat??
Wat grappig om te zien dat de fotos hiet in groningen gemaakt zijn! hihi
Staat dat vervallen huis/schuur leeg en wordt het gesloopt?? Of staat dat te koop, waar was dat??

- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Nog eenmaal Oost-Groningen: Oudeschans en Bourtange
13.

14.

15.

16.

17.

13.

14.

15.

16.

17.

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Het ziet er weer super uit Riemke, mooie foto's!
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Ik heb veel bekende plekjes voorbij zien komen.
De foto's uit jouw 2e pluk laten de sfeer van een dromerig dorp mooi tot zijn recht komen.
Ook de Urbex-serie is gaaf, met name de details van bv het verroeste schakelmateriaal is erg mooi.
De serie deurkloppers is ook erg goed gezien en uitgewerkt.
Gave pano ALE. Het was duidelijk veel rustiger dan een week eerder! Bourtange is een dromerig dorpje, dat spreekt uit deze foto.ALE schreef:Een pano voor het slapen gaan. Bourtange:
PANO
Morgenvroeg volgt nog wel een pluk.
Groet,
ALE
De foto's uit jouw 2e pluk laten de sfeer van een dromerig dorp mooi tot zijn recht komen.
Ook de Urbex-serie is gaaf, met name de details van bv het verroeste schakelmateriaal is erg mooi.
De serie deurkloppers is ook erg goed gezien en uitgewerkt.
Fraaie serie Marco. Ik vind foto 2 (tegenstelling stijlvol gebouw > aftandse brievenbus), 3 (gave weerspiegelingen), 4 (gaaf licht gevangen), 10 (mooi lijnenspel) en 12 (fraai lijnenspel van de schaduwen van de wieken op de molen) erg goed. Bij foto 9 vind ik de bomen achter de molen (die door de wieken te zien zijn) storend.Marco schreef:1.
=== snip =============
Foto's verwijderd
=== snip =============
Riemke, mooie serie van verval. Gelukkig geeft de tweede serie foto's een veel mooier beeld. Voor je het weet denkt de gemiddelde westerling dat Oost-Groningen helemaal een vervallen boel is. Dat is zeker niet het geval.Riemke schreef:Dank je wel voor de vertaling Gerrit![]()
Dat ondanks al het moois ook het verval wel duidelijk aanwezig is blijkt uit mijn volgende serie:
=== snip =============
Foto's verwijderd
=== snip =============
@Arthur: Ik vind het interieur van die kerk helemaal niet slecht gelukt hoor!
Dank je Fred voor de complimenten. Altijd leuk om te lezen dat mensen het eindresultaat goed vinden. En nu helemaal omdat alle foto's die ik hier geplaatst heb van het type HDI (High Dynamic Increase) zijn. Ik moet alleen de kleuren in de gaten houden, werd gisteravond gewezen op het feit dat ze tegen het verzadigingspunt aanzitten cq er overheen gaan. Ik zie dat niet op mijn notebook, ga eens verder onderzoeken hoe ik dit dan wel in de toekomst kan zien (klinkt als Eizo... laat ze het maar niet horen...
)
Wat houdt HDI in, hoe te handelen in Photoshop:
Indien je grote contrast verschillen hebt zoals afgelopen zaterdag kan je ook eens overwegen om twee tot drie (of nog meer) exact dezelfde opnames te maken met 1 stop verschil. Hierdoor verhoog de "high dynamic" bereik van je camera. Een statief is dan onontbeerlijk. In PS leg je die foto's over elkaar. Hoe ?
1 - Je hebt drie opnames in RAW gemaakt, alles is gelijk behalve de belichting. Een is met EV 0, een met EV -1 en een met EV -2 (en misschien nog wel meerdere stops down)
2 - Open de eerste foto met EV 0
3 - Open daarna de tweede foto met EV -1, alles selecteren (CTRL-A), kopiëren (CTRL-C), Sluiten (CTRL-W). Dat laatste scheelt weer intern geheugengebruik
4- Plak de foto uit het geheugen over de eerste opname met EV 0 door te plakken (CTRL-V)
5 - Je ziet nu in je lagen venster dat je meerdere lagen boven elkaar hebt staan
6 - Voor de bovenste laag heb je in dit venster een oogje staan; vink deze uit waardoor de lichtere foto in beeld komt. Laat wel de bovenste laag in je selectie staan!!
7 - Selecteren - Kleurbereik - Selecteren - Hooglichten (een gedeelte in je foto wordt geselecteerd) - OK
8 - Selecteren - Bewerken - Doezelaar (ALT+CTRL+D) - 200 pixels * - OK
Ga nu terug naar je venster voor de lagen en kies de optie "Masker toevoegen" links onderin 3e button. Vink nu het oogje die voor de 2e laag staat weer aan. Zie de eerste verschillen. Herhaal stap 3 t/m 8 met de foto met EV -2
* De waarde die je bij de Doezelaar gaat opgeven, bij punt 8, is een beetje afhankelijk van het soort foto en de mate van overbelichting. Kies hier in elk geval een waarde van tussen de 200 en de 50. Hoe hoger de waarde hoe beter, maar er moet natuurlijk nog wel een selectie overblijven (bij een te grote waarde verdwijnt de selectie namelijk).
Have fun,
ALE

Wat houdt HDI in, hoe te handelen in Photoshop:
Indien je grote contrast verschillen hebt zoals afgelopen zaterdag kan je ook eens overwegen om twee tot drie (of nog meer) exact dezelfde opnames te maken met 1 stop verschil. Hierdoor verhoog de "high dynamic" bereik van je camera. Een statief is dan onontbeerlijk. In PS leg je die foto's over elkaar. Hoe ?
1 - Je hebt drie opnames in RAW gemaakt, alles is gelijk behalve de belichting. Een is met EV 0, een met EV -1 en een met EV -2 (en misschien nog wel meerdere stops down)
2 - Open de eerste foto met EV 0
3 - Open daarna de tweede foto met EV -1, alles selecteren (CTRL-A), kopiëren (CTRL-C), Sluiten (CTRL-W). Dat laatste scheelt weer intern geheugengebruik
4- Plak de foto uit het geheugen over de eerste opname met EV 0 door te plakken (CTRL-V)
5 - Je ziet nu in je lagen venster dat je meerdere lagen boven elkaar hebt staan
6 - Voor de bovenste laag heb je in dit venster een oogje staan; vink deze uit waardoor de lichtere foto in beeld komt. Laat wel de bovenste laag in je selectie staan!!
7 - Selecteren - Kleurbereik - Selecteren - Hooglichten (een gedeelte in je foto wordt geselecteerd) - OK
8 - Selecteren - Bewerken - Doezelaar (ALT+CTRL+D) - 200 pixels * - OK
Ga nu terug naar je venster voor de lagen en kies de optie "Masker toevoegen" links onderin 3e button. Vink nu het oogje die voor de 2e laag staat weer aan. Zie de eerste verschillen. Herhaal stap 3 t/m 8 met de foto met EV -2
* De waarde die je bij de Doezelaar gaat opgeven, bij punt 8, is een beetje afhankelijk van het soort foto en de mate van overbelichting. Kies hier in elk geval een waarde van tussen de 200 en de 50. Hoe hoger de waarde hoe beter, maar er moet natuurlijk nog wel een selectie overblijven (bij een te grote waarde verdwijnt de selectie namelijk).
Have fun,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op do jun 18 2009 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik gebruik CaptureNX2.2.x nou begreep ik van jou (ALE) dat dit dus niet toe te passen is met Capture,Wat houdt HDI in hoe te handelen in Photoshop
nou noemde jij een ander program, nu is mijn vraag welk programma dat was en is dat ook te gebruiken op me Apple?
Wou ik mijn foto's gister Uploaden stopt internet er mee

vandaag nieuwe poging!!
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- Robin
- Forumlid
Mijn Aftrap:
1.

2.

3.

4.

5.

6. Geef je vriendin een D90 met Auto stand:

7.

8.

9. Mijn aller eerste HDR uit camera.

10.

1.

2.

3.

4.

5.

6. Geef je vriendin een D90 met Auto stand:

7.

8.

9. Mijn aller eerste HDR uit camera.

10.

Laatst gewijzigd door Robin op di jun 23 2009 5:01 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Greetz... Robin
Adobe PhotoShop CS3, CS4, Elements en Lightroom kun je gebruiken. Andere programma's zijn bij mij niet bekend of ze deze manier van bewerken aankunnen. Indien ik mij niet vergis zijn zowel foto 9 en 10 HDR opnamen. Met name de laatste is erg goed gelukt. Voor de rest leuke foto's.theshadow schreef:Ik gebruik CaptureNX2.2.x nou begreep ik van jou (ALE) dat dit dus niet toe te passen is met Capture,
nou noemde jij een ander program, nu is mijn vraag welk programma dat was en is dat ook te gebruiken op me Apple?
We hadden afgesproken om de foto's iets kritischer te commentariëren. Hier een paar tips die me zo opvielen. Probeer in de toekomst vooral goed op je belichting te letten. Soms clippen de opnamen, zie bijv #1 de witte deurlijst, daar zit een reliëf (opleg) in de deurpost. Compositie, loop meer om je object heen en bekijk het eens vanuit diverse standpunten (door je knieën, etc.). Draai je camera (landscape - portrait) en let vooral goed op je zoeker wat je ziet. Een voorbeeld is hier #3, #4 en #5. Opname 3, die tak rechts boven is nogal iel. Bij 4 een flinke stap naar links en je had de toren er ook meer opstaan. Nummer 5, die twee takjes... Was dat echt de bedoeling? Alles is natuurlijk smaak en mijn opmerkingen zijn ook niet zaligmakend maar probeer er eens mee te spelen.
Edoch, de belangrijkste opmerking die ik wil maken is dat je goed bezig bent. Je wil graag leren, je foto's zien er stukken beter uit dat de eerste die je hier op het forum plaatste en je hebt er duidelijk plezier in. Ga vooral zo door!!
Groet,
ALE
- Robin
- Forumlid
@ ALe: Bedankt vooral je opbouwende kritiek hier kan ik weer wat mee. Het belichten vind ik af toe wat lastig vandaar dat de "HDR uit camera" tip van jou en mooi verrijking is voor het maken van mooi belichte Foto's. persoonlijk vind het ook jammer dat ik bracketing niet kan toepassen omdat ik eerst CaptureNX2.2.x beter wil leren kennen alvorens andere programma's te gaan kopen.
Ja je hebt gelijk 9 en 10 zijn beide HDR, maar foto 10 is een van de betere en de laatste uit de serie die ik gemaakt had van foto 9 is mislukt en dit was daarna de beste.
-------------------------------------
Zelf heb het idee ook dat de foto's iets te veel verscherpt zijn en het contrast iets te hoog is wat is daar de mening over. Dit in verband met het plaatsen van de andere foto's uit deze serie
Ja je hebt gelijk 9 en 10 zijn beide HDR, maar foto 10 is een van de betere en de laatste uit de serie die ik gemaakt had van foto 9 is mislukt en dit was daarna de beste.
-------------------------------------
Zelf heb het idee ook dat de foto's iets te veel verscherpt zijn en het contrast iets te hoog is wat is daar de mening over. Dit in verband met het plaatsen van de andere foto's uit deze serie
Greetz... Robin
Contrast zou iets minder mogen, verscherping zie ik niet zo 123 op een lcd schermpje.theshadow schreef:Zelf heb het idee ook dat de foto's iets te veel verscherpt zijn en het contrast iets te hoog is wat is daar de mening over. Dit in verband met het plaatsen van de andere foto's uit deze serie
Laat maar doorkomen,
ALE
- Robin
- Forumlid
Hierbij nog een kleine bijdrage:
11. HDR uit camera

12. HDR uit camera. Is te donker?

13. deze 3 foto's zijn gemaakt met de 80-400mm die ik van Ale te leen had die middag.

14.

15.

11. HDR uit camera

12. HDR uit camera. Is te donker?

13. deze 3 foto's zijn gemaakt met de 80-400mm die ik van Ale te leen had die middag.

14.

15.

Greetz... Robin