Aging
Re: Aging
Mooi de kleuren en scherpte op haar ogen.
Rood haar en blauwe ogen en mooie lichte achtergrond.
Jammer van de pose haar nek valt helemaal weg.
Rood haar en blauwe ogen en mooie lichte achtergrond.
Jammer van de pose haar nek valt helemaal weg.
NAS Buikpijn
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoi Jordy,
Photo technisch zit het wel aardig.
Maar de compositie daar schort nog wat aan
bij de blauwe achtergrond vind ik die uitgebeten vlek in het
midden niet mooi. maar dat is persoonlijk.
foto #1 Het model kijkt de foto uit. Ze kijkt naar het fotokader.
liever gezien dat het model helemaal links zit en naar de open ruimte kijkt.
foto #2 Haar positie is ok (linker kant) maar ze kijkt weer naar de
gesloten kant van de foto.
Je kunt het model in deze pose ook helemaal rechts situeren met links
de vrije ruimte maar dan zul je zien dat ze gevoelsmatig aan de verkeerde zijde staat.
(( links is de "goede"en rechts de "slechte" kant in het fotokader , maar dit even terzijde ))
foto #3 is te dichtbij (het lijkt wel of er een beettje fisheye effect in haar gezicht te zien is )
positie wel goed maar ik vind te krap gekaderd.
foto #4 is de beste ! mooie pose en uitsnede
blijf vooral doorgaan....
zie dit ook als opbouwend !
groet matthieu
Photo technisch zit het wel aardig.
Maar de compositie daar schort nog wat aan
bij de blauwe achtergrond vind ik die uitgebeten vlek in het
midden niet mooi. maar dat is persoonlijk.
foto #1 Het model kijkt de foto uit. Ze kijkt naar het fotokader.
liever gezien dat het model helemaal links zit en naar de open ruimte kijkt.
foto #2 Haar positie is ok (linker kant) maar ze kijkt weer naar de
gesloten kant van de foto.
Je kunt het model in deze pose ook helemaal rechts situeren met links
de vrije ruimte maar dan zul je zien dat ze gevoelsmatig aan de verkeerde zijde staat.
(( links is de "goede"en rechts de "slechte" kant in het fotokader , maar dit even terzijde ))
foto #3 is te dichtbij (het lijkt wel of er een beettje fisheye effect in haar gezicht te zien is )
positie wel goed maar ik vind te krap gekaderd.
foto #4 is de beste ! mooie pose en uitsnede
blijf vooral doorgaan....
zie dit ook als opbouwend !
groet matthieu
Laatst gewijzigd door Matthieu op wo jun 17 2009 6:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
En iedereen maar zeggen dat het 'maar 38 jaar is', terwijl Jordy het zelf Aging noemt...
Ik kan aan de serie nog steeds niet zien dat het Aging is. Het zijn verder wel keurige platen, fotografisch niet heel veel op aan te merken, hooguit compositorisch (is dat een woord?)

Ik kan aan de serie nog steeds niet zien dat het Aging is. Het zijn verder wel keurige platen, fotografisch niet heel veel op aan te merken, hooguit compositorisch (is dat een woord?)
Foto 1 en 4 prima foto's.
Van mij mag ze best het kader uit kijken voor een keer
4 is gewoon prima.
En wat betreft 2 ja… daar komt ze me over als een sneu vogeltje terwijl foto 1 juist zoveel kracht uitstraalt.
Nr 3 doet me denken aan een gefrustreerde journaliste, waarom weet ik niet. Waarschijnlijk d'r oogopslag die net niet 'je van het' is.
En 'aging', nee, ik zou dat gewoon maar weghalen, dan komt het geheel wat sterker over.
Waar ik wel benieuwd naar ben is je bewerking bij foto 1. Ik vind dit zo'n bijzonder mooie tint!!!
ZW overzetten doe ik nooit in PS maar met silverefex maar als ik dit zie… schitterend.
Van mij mag ze best het kader uit kijken voor een keer

4 is gewoon prima.
En wat betreft 2 ja… daar komt ze me over als een sneu vogeltje terwijl foto 1 juist zoveel kracht uitstraalt.
Nr 3 doet me denken aan een gefrustreerde journaliste, waarom weet ik niet. Waarschijnlijk d'r oogopslag die net niet 'je van het' is.
En 'aging', nee, ik zou dat gewoon maar weghalen, dan komt het geheel wat sterker over.
Waar ik wel benieuwd naar ben is je bewerking bij foto 1. Ik vind dit zo'n bijzonder mooie tint!!!
ZW overzetten doe ik nooit in PS maar met silverefex maar als ik dit zie… schitterend.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Voor mij ook nummer 4, meest pakkende foto met goede uitstraling van het jonge model !
En je serie maakt aardig wat los, wat op zich al een compliment is.
En je serie maakt aardig wat los, wat op zich al een compliment is.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- vulture
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Loopt hier een ander topic over iemand die geen commentaar krijgt op zijn foto's . In dit topic vind je het antwoord. Gewoon een contoversiele titel verzinnen en het commentaar rolt zo binnen. Alleen niet altijd over de foto's!
Zijn mooie foto's maar :
Foto nr 1 mooi maar te geënsceneerd, niet natuurlijk
2 3 en 4 lijken te veel op elkaar! Zijn wel goed maar je mag toch wel aan de slag met met meer poses en gezichtsuitdrukkingen!
Overigens ik ben 48, en goed geconserveerd! (LOL) Oh ja maar wel al bezet!
Zijn mooie foto's maar :
Foto nr 1 mooi maar te geënsceneerd, niet natuurlijk
2 3 en 4 lijken te veel op elkaar! Zijn wel goed maar je mag toch wel aan de slag met met meer poses en gezichtsuitdrukkingen!
Overigens ik ben 48, en goed geconserveerd! (LOL) Oh ja maar wel al bezet!
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
@ Allen:
Het is inderdaad niet zo sterk als serie zijnde, zoal ik in gedachten had.
Het idee was om alleen puur de foto te bewerken, zonder oneffenheden / e.d weg te werken.
Maar het probleem is (ondanks dat ze al 38 is haha) nog een hele gave huid heeft.
Je ziet dan geen rimpels, waardoor "aging" eigenlijk niet meteen zichtbaar is, en je geen verband kunt zien.
Op een andere (doordachte) manier is het misschien nog enigzins te koppelen aan het thema verouderen (aging)
Kijk nog maar eens goed:
# 1 ze denkt na over bepaalde momenten, met een soort van tevreden gevoel. Iets wat je steeds vaker gaat doen naarmate je ouder wordt.
# 2 ze kijkt in de spiegel en ziet zichzelf erin terug, en heeft wat onzekerheden, ondanks haar leeftijd
@ Frederix:
Dankje!
Je zou bijv kunnen typen wat je er goed aan vind, dan kan ik hiermee verder en het nog verder ontwikkelen.
@ Wouter:
Weet niet of dat een woord is, het zou zomaar kunnen! Zoek het eens op in het van Dale boek.
Compositioneel vind ik ze al aardig anders dan het vorige werk wat ik allemaal gemaakt heb. Dat was allemaal poem paf recht in het midden.
Maar ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Kijken dat het model ook een nek heeft, niks raars te zien is e.d. Dat is ook meteen een van de moeilijkste dingen.
We gaan er aan werken.
@ Olijfje:
Ik doe alles met PS. Ik gebruik heel vaak Nik Color Efex voor het omzetten naar BW.
Bij deze foto heb ik volgens mij alleen de PS bw omzetting gebruikt, en de foto erna in grijswaarden omgezet.
Vervolgens voeg je een duotone naar keuze toe. Let er wel bij op dat je de foto nadat je een duotone hebt toegepast, terugzet naar RGB.
Anders kan hij deze foto alleen opslaan als PSD, en niet als JPEG of iets dergelijks.

Het is inderdaad niet zo sterk als serie zijnde, zoal ik in gedachten had.
Het idee was om alleen puur de foto te bewerken, zonder oneffenheden / e.d weg te werken.
Maar het probleem is (ondanks dat ze al 38 is haha) nog een hele gave huid heeft.
Je ziet dan geen rimpels, waardoor "aging" eigenlijk niet meteen zichtbaar is, en je geen verband kunt zien.
Op een andere (doordachte) manier is het misschien nog enigzins te koppelen aan het thema verouderen (aging)
Kijk nog maar eens goed:
# 1 ze denkt na over bepaalde momenten, met een soort van tevreden gevoel. Iets wat je steeds vaker gaat doen naarmate je ouder wordt.
# 2 ze kijkt in de spiegel en ziet zichzelf erin terug, en heeft wat onzekerheden, ondanks haar leeftijd
@ Frederix:
Dankje!
Je zou bijv kunnen typen wat je er goed aan vind, dan kan ik hiermee verder en het nog verder ontwikkelen.
@ Wouter:
Weet niet of dat een woord is, het zou zomaar kunnen! Zoek het eens op in het van Dale boek.
Compositioneel vind ik ze al aardig anders dan het vorige werk wat ik allemaal gemaakt heb. Dat was allemaal poem paf recht in het midden.
Maar ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Kijken dat het model ook een nek heeft, niks raars te zien is e.d. Dat is ook meteen een van de moeilijkste dingen.
We gaan er aan werken.
@ Olijfje:
Ik doe alles met PS. Ik gebruik heel vaak Nik Color Efex voor het omzetten naar BW.
Bij deze foto heb ik volgens mij alleen de PS bw omzetting gebruikt, en de foto erna in grijswaarden omgezet.
Vervolgens voeg je een duotone naar keuze toe. Let er wel bij op dat je de foto nadat je een duotone hebt toegepast, terugzet naar RGB.
Anders kan hij deze foto alleen opslaan als PSD, en niet als JPEG of iets dergelijks.

"Imagination is far more important than knowledge"
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Voor hetzelfde geld denkt ze aan de aanslag van de belastingdienst, of aan moorkoppen en slagroomsoesjes, who knowssoulpic schreef: Op een andere (doordachte) manier is het misschien nog enigzins te koppelen aan het thema verouderen (aging)
Kijk nog maar eens goed:

Maar zoals ik al eerder heb vermeld, ik vind het technisch gezien erg goede foto's. Leuk om te zien dat je zo vooruit gaat! Nu ik nog

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Zoals Michael Jackson altijd zegt: "rehearse, rehearse and rehearse"
Ik doe elke dag wat met fotografie, is het niet foto's maken dan is het wel bewerken. En zelfs al ben ik niet met mijn eigen foto's bezig, dan kijk ik wel naar het werk van een ander om inspiratie op te doen / proberen commentaar te geven en goed uit te leggen wat ik er nou precies van vind en waarom. Dat is belangrijk, zo kom je erachter wat je mooi vind en wat niet, en vooral: waarom. Ook kan het handig zijn om in de toekomst je eigen foto's of andermans foto's te beoordelen, en goed te verwoorden.
Op maandag / dinsdag en woensdag werk ik in een drukkerij, als ik thuiskom: het eerste wat ik doe is naar mijn mac en beginnen met forum's te bekijken / foto's te bewerken / contacten onderhouden met "klanten" / foto's bestellen / concepten bedenken enz...
Dan tussendoor natuurlijk nog even avondeten meepikken, en daarna weer als een speer naar boven.
Verder ga ik regelmatig naar kennissen van me (fotografen) om wat te leren, in de studio of op locatie. Ook bij fulltime beroepsfotografen.
Afgelopen zaterdag heb ik een shoot gehad met het model op de foto's in dit topic. Ze is zelf ook fotografe, en doet dit als parttime werk.
Vervolgens na de studioshoot ben ik als een speer naar huis gegaan om een hele reportage te maken van een seizoensafsluiting van de lokale volleybalclub. Ik ben " de hoffotograaf " van de volleybalclub en doe dit in vorm van sponsering.
Heb de hele avond gratis en voor niets kunnen eten & drinken
In totaal ben ik er wel stieken zo,n 12 uur mee bezig geweest. En dan heb ik niet de uren erbij vermeld dat ik s'morgens in de paprikakwekerij heb gewerkt.
Iedereen die serieus met fotografie omgaat, en er beter in wil worden...wordt beter en beter! Je moet het alleen willen / doen, EN je moet er aanleg voor hebben (niet het onbelangrijkste)
Iedereen moet ergens beginnen, en in het begin maak je geen wereldplaten, maar langzaam aan wel. Ik ga nu niet suggereren dat ik nu wereldplaten maak (absoluut niet) maar als ik ze vergelijk met waar ik mee begonnen ben, zie ik wel een vooruitgang. En zo is dat bij iedereen.
Ik doe elke dag wat met fotografie, is het niet foto's maken dan is het wel bewerken. En zelfs al ben ik niet met mijn eigen foto's bezig, dan kijk ik wel naar het werk van een ander om inspiratie op te doen / proberen commentaar te geven en goed uit te leggen wat ik er nou precies van vind en waarom. Dat is belangrijk, zo kom je erachter wat je mooi vind en wat niet, en vooral: waarom. Ook kan het handig zijn om in de toekomst je eigen foto's of andermans foto's te beoordelen, en goed te verwoorden.
Op maandag / dinsdag en woensdag werk ik in een drukkerij, als ik thuiskom: het eerste wat ik doe is naar mijn mac en beginnen met forum's te bekijken / foto's te bewerken / contacten onderhouden met "klanten" / foto's bestellen / concepten bedenken enz...
Dan tussendoor natuurlijk nog even avondeten meepikken, en daarna weer als een speer naar boven.
Verder ga ik regelmatig naar kennissen van me (fotografen) om wat te leren, in de studio of op locatie. Ook bij fulltime beroepsfotografen.
Afgelopen zaterdag heb ik een shoot gehad met het model op de foto's in dit topic. Ze is zelf ook fotografe, en doet dit als parttime werk.
Vervolgens na de studioshoot ben ik als een speer naar huis gegaan om een hele reportage te maken van een seizoensafsluiting van de lokale volleybalclub. Ik ben " de hoffotograaf " van de volleybalclub en doe dit in vorm van sponsering.
Heb de hele avond gratis en voor niets kunnen eten & drinken

In totaal ben ik er wel stieken zo,n 12 uur mee bezig geweest. En dan heb ik niet de uren erbij vermeld dat ik s'morgens in de paprikakwekerij heb gewerkt.
Iedereen die serieus met fotografie omgaat, en er beter in wil worden...wordt beter en beter! Je moet het alleen willen / doen, EN je moet er aanleg voor hebben (niet het onbelangrijkste)
Iedereen moet ergens beginnen, en in het begin maak je geen wereldplaten, maar langzaam aan wel. Ik ga nu niet suggereren dat ik nu wereldplaten maak (absoluut niet) maar als ik ze vergelijk met waar ik mee begonnen ben, zie ik wel een vooruitgang. En zo is dat bij iedereen.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat een wijze woorden voor zo'n snotjong....Iedereen die serieus met fotografie omgaat, en er beter in wil worden...wordt beter en beter! Je moet het alleen willen / doen, EN je moet er aanleg voor hebben (niet het onbelangrijkste)

Maar ik ben het wel met je eens.
Inderdaad is het niet echt een serie, maar dat geeft niet. Ik verbeeld me wel (misschien is het geen verbeelding) dat de ogen niet parallel lopen. 'Scheel kijken' noemen ze dat toch? Vaak kunnen mensen hier niets aan doen maar op zo'n foto vind ik het wel storend.
Groeten van Willem
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Melliw schreef:Wat een wijze woorden voor zo'n snotjong....Iedereen die serieus met fotografie omgaat, en er beter in wil worden...wordt beter en beter! Je moet het alleen willen / doen, EN je moet er aanleg voor hebben (niet het onbelangrijkste)
Iedereen moet ergens beginnen, en in het begin maak je geen wereldplaten, maar langzaam aan wel. Ik ga nu niet suggereren dat ik nu wereldplaten maak (absoluut niet) maar als ik ze vergelijk met waar ik mee begonnen ben, zie ik wel een vooruitgang. En zo is dat bij iedereen.![]()
Maar ik ben het wel met je eens.
Inderdaad is het niet echt een serie, maar dat geeft niet. Ik verbeeld me wel (misschien is het geen verbeelding) dat de ogen niet parallel lopen. 'Scheel kijken' noemen ze dat toch? Vaak kunnen mensen hier niets aan doen maar op zo'n foto vind ik het wel storend.
Groeten van Willem
....zegt een snotjong hahaha.
Nee, maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik kan best wel wijs praten af en toe haha

Maar even zonder geintjes, dat komt gewoon omdat ik een bepaalde kijk heb op dingen. Ik heb ook wel het e.e.a meegemaakt, waar je niet "dommer" van word en anders gaat kijken tegen bepaalde dingen in het leven.
Waar je niet dommer van wordt is eigenlijk niet echt juist, maar waar je een stukje levenservaring mee opdoet is het eigenlijk.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kunt willen en doen ! en natuurlijk is aanleg ook belangrijk.soulpic schreef:Iedereen die serieus met fotografie omgaat, en er beter in wil worden...wordt beter en beter! Je moet het alleen willen / doen, EN je moet er aanleg voor hebben (niet het onbelangrijkste)
Het komt je niet aanwaaien maar dat er langzaam maar zeker wel wereldplaten komen is niet voor iedereen weg gelegd.
Vergeet dat een top-fotograaf niet alleen boogt op zijn ervaring en kennis van techniek maar ook andere vaardigheden dient te hebben.
Leer ook 2-D kijken in een 3-D wereld.
Onlangs een drie-weekse masterclass afgesloten over compositie bij een fotograaf die verbonden is aan de universiteit van Utrcht.
Ondanks dat het voor een deel ook kennis is die ik uit hoofde van mijn beroep kende ging er een wereld voor me open.
bijna 20 uur aleen over compositie gesproken en zo'n 500 foto's besproken. Neem van mij aan dat compositie niet enkel een "gevoel" is maar ook een wetmatigheid. Aan de hand van regels kun je beoordelen of een foto "goed"en "niet goed" is.
Misschien iets voor jou ? (niet cynisch bedoeld)
Ook een keer een workshop gevolgd dat ging over "waarnemen" ook heel interessant !!!
Ik kan hier wel een uurtje doorgaan over die materie maar wilde je alleen laten weten dat je je niet moet vertillen aan
zaken die je nog niet helemaal onder de knie hebt. Leren en leren in combinatie met praktijk. Ook lezen en les volgen draagt daar toe aan bij.
Je foto's zijn prachtig, geen misverstand. maar als je met foto's met een titel komt dan moet het uit de foto's blijken en hoef je het niet te gaan uitleggen, anders heb je je doel gemist.
Neem deze posting niet al te zwaar, maar neem mijn eerdere posting over die compositie ter harte.
en blijf doorgaan met je passie.
Groetjes Matthieu

Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu