AF-D of AF-S
- wopper
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
AF-D of AF-S
Hoop dat het geen domme vraag is, maar ik weet niet wat het verschil is.Ik ben bezig met een 80-400mm lens.
Wat is het verschil tussen AF-D en AF-S????
Past en of kom ik er ook mee weg op mijn D-90???
Wat is het verschil tussen AF-D en AF-S????
Past en of kom ik er ook mee weg op mijn D-90???
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: AF-D of AF-S
Ze gaan beide op je camera. AF-S gaat over het feit dat er een ultrasone scherpstelmotor in het objectief zit. Die D staat voor Distance, dus je objectief geeft de scherpstelafstand door aan je camera. Dat doet een AF-S objectief overigens ook.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een AF-S objectief heeft een eigen scherpstelmotor. Dus eigenlijk zijn dat alle recente objectieven. AF-D betekend dat het een objectief is met een diafragma-ring. Auto-Focus in een combinatie met een D90 werkt gewoon. Bij een D5000, D60 of een D40 niet.
Groeten van Willem
Groeten van Willem
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
hahahaha.
2 antwoorden, maar Patrick gaat door voor de wasmachine.
2 antwoorden, maar Patrick gaat door voor de wasmachine.
Af-d, daarvan is de autofocus trager als van de Af-s. Dit wordt over het algemeen gezegd.
Zelf heb ik een Af-s 70-300 en sinds kort de Af-d 180mm en het verschil met snelheid van focussen vind ik persoonlijk niet echt een probleem.
Mijn 180mm is snel genoeg om van een dier op de grond naar een plotseling overvliegende kip over te gaan en te kunnen focussen. Echter bij de Af-d objectieven heb je bij mijn weten geen VR, dit kan soms wel een probleem zijn zonder statief.
Groetjes Karin
Zelf heb ik een Af-s 70-300 en sinds kort de Af-d 180mm en het verschil met snelheid van focussen vind ik persoonlijk niet echt een probleem.
Mijn 180mm is snel genoeg om van een dier op de grond naar een plotseling overvliegende kip over te gaan en te kunnen focussen. Echter bij de Af-d objectieven heb je bij mijn weten geen VR, dit kan soms wel een probleem zijn zonder statief.
Groetjes Karin
er bestaat ook een 80-400 af-d met vr.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De AF snelheid van zowel AF, AFD en AFS objectieven hangt meer af van de camera, dan van andere factoren. Met de 180 AF op een D200 kan ik geen overvliegende kip scherp krijgen. Op meerdere plekken in dit forum en in het clubblad wel eens een verslag gedaan van een workshop roofvogels met Danyy Ellinger. Op een D300 wordt m'n 180 al heel veel sneller. En waarschijnlijk nog weer sneller op een D3.
Ook de camera instellingen zoals 51 of heel veel minder sensoren maakt uit.
Lees hoofdstuk 1 van: http://home.kpn.nl/braak117/camera%20technieken.pdf
Ook de camera instellingen zoals 51 of heel veel minder sensoren maakt uit.
Lees hoofdstuk 1 van: http://home.kpn.nl/braak117/camera%20technieken.pdf
Dat het van je toestel afhangt ben ik het mee eens, maar op de D 90 geen probleem met overvliegende kippen, want die heb ik zelf.
Dus gewoon uitproberen en zien of het gaat.
Groetjes Karin
Dus gewoon uitproberen en zien of het gaat.
Groetjes Karin
Ik zou altijd gaan voor AF-S objectieven. Ze stellen veel sneller scherp, en zijn vrijwel geruisloos.
Ik heb nog nooit kippen zien overvliegen.
Ik heb nog nooit kippen zien overvliegen.

- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Even off-topic:GdP schreef:Ik heb nog nooit kippen zien overvliegen.
In de zestiger jaren keerde een Lockheed F-104G Starfighter terug naar een KLu vliegbasis en meldde na aankomst een vogelaanvaring te hebben gehad op 10.000ft (3000m). Bij inspectie bleken er inderdaad vogelresten in de motor te zitten. Na determinatie bleek het te gaan om....... een kip

Ergo conclusio: kippen kunnen inderdaad erg hoog vliegen, of had de Starfighter vlieger wellicht een "zoomertje" over een boerenerf gemaakt?
Jur
Even off-topic:
Tja, mijn kennis van vogels is niet zo groot. Dus als ik roep daar gaat een ruigpootbuizerd en iemand anders roept dan wel nee dat is een havik, sta ik voor gek, dus vandaar de term overvliegende kippen. Wist echter niet dat dat dus echt kon.
Grappig weer wat geleerd.
Echter lees ik toch heel vaak dat de scherpstelmotor kaduk gaat. Zelf hebben wij dit grapje ook meegemaakt met de Af-s 16-85, gelukkig nog onder garantie.
Dus vraag ik mij af wat wijs is. Snelheid en meer elctronica of minder snel en minder electronica. Het verschil in snelheid vind ik persoonlijk niet noemenswaardig of storend. Althans wat de Af-d 180 betreft, vandaar ook de opmerking zelf uitproberen.
Groetjes Karin
Tja, mijn kennis van vogels is niet zo groot. Dus als ik roep daar gaat een ruigpootbuizerd en iemand anders roept dan wel nee dat is een havik, sta ik voor gek, dus vandaar de term overvliegende kippen. Wist echter niet dat dat dus echt kon.
Grappig weer wat geleerd.
Echter lees ik toch heel vaak dat de scherpstelmotor kaduk gaat. Zelf hebben wij dit grapje ook meegemaakt met de Af-s 16-85, gelukkig nog onder garantie.
Dus vraag ik mij af wat wijs is. Snelheid en meer elctronica of minder snel en minder electronica. Het verschil in snelheid vind ik persoonlijk niet noemenswaardig of storend. Althans wat de Af-d 180 betreft, vandaar ook de opmerking zelf uitproberen.
Groetjes Karin