wie kan mijn helpen ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
dick
Forumlid
Forumlid

wie kan mijn helpen ?

Bericht door dick » za apr 01 2006 11:40 am

Goedemorgen,

Ik heb een vraag, misschien een brutale maar niet geschoten is altijd
mis.

Graag wil ik een curve in mijn D70s laden, om de standaard onderbelichting (in mijn ogen) te corrigeren.

Ten eerste ben ik niet in het bezit van het Nikon fotobewerkings programma waar dit mee mogelijk is.
Ten tweede weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen.

Is er misschien iemand van het forum bereid om dit voor mij te doen?
Ik zou hier erg blij mee zijn.

In afwachting wens ik iedereen een fijn weekend toe.

Dick.

hjanssen

Bericht door hjanssen » za apr 01 2006 4:39 pm

Het programma kun je zo als trial bij Nikon downloaden en 30 dagen gebruiken.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo apr 02 2006 12:41 am

Hallo Dick,

vrij recent heeft Highlander op dit forum ook een dergelijke vraag gesteld met als achtergrond de door menigeen ervaren onderbelichting van de D70s.

Ik vind het opmerkelijk dat ook aan digitale beginners (ik zeg niet dat jij dat bent hoor!) het advies meestal leidt naar aanpassingen op de pc, schieten in RAW of laden van curves. Dat zijn toch tamelijk complexe (PC)oplossingen die niet voor iedereen snel zijn uit te voeren. Mijn advies is om eerst op de onderstaande manier te proberen om goede resultaten direct uit de camera te krijgen.

Wat je kunt doen om direct uit de camera betere resultaten te krijgen is experimenteren met iets overbelichten of de standaardinstellingen van de camera aanpassen.

Zie hiervoor bijv. onderstaande link;

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/15189.html

Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren dat kun je altijd nog de andere adviezen opvolgen.

Succes!

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » zo apr 02 2006 7:52 am

Ik heb de reala tonecurve gelaten. Werkt uitstekend en is niet moeilijk te doen cq terug te draaien. Wel capture benodigd. Oh ja: vergeet je verbinding op de camera niet op peer tot peer te zetten. anders werkt het niet.

Overigens vind ik bij nader inzien dat ik te snel gekozen heb voor deze oplossing destijds. Door de camer a te leren ken kwam ik ook als tot veel betre plaatjes. Wat ik ook opmerkelijk vind is het verschil tussen de foto op het scherm en een afdruk op paier (ik stuur ze gewoon naar de HEMA). Dan valt die onderbelichting opeens ontzettend mee en heb je prachtige, mooi doortekende plaatjes. Met reala tonecurve (subtiele aanpassing) en een andere lens (ipv de kitlens), dat wel.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”