Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter [OPGELOST!]

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
george013

Re: Nikon GP-1 - Tijd [UTC] loopt twee uur achter [OPGELOST!]

Bericht door george013 » wo jun 17 2009 8:48 pm

Ik wil toch nog EEN keer een reactie laten horen.
wblink schreef:Dag,

Ik heb zoveel trammelant meegmaakt met de tijd/datuminstelling van mijn camera (meermaals vergeten te verzetten bij overschrijding van tijdzones in de tijd dat nog veel reside) dat ik op een gegeven moment heb besloten mijn camera gewoon op UTC/GMT te zetten en NOOIT meer te veranderen. Zomertijd, wintertijd, China, Autralie: altijd UTC. De lokale tijd is dan altijd te achterhalen, als je je camera (verkeerd) verstelt kom je daar nooit meer uit.
Bij een GP-1 worden de gegevens direct in het bestand geschreven. Tijd is niet belangrijk.

Bij een datalogger is belangrijk de afwijking cameratijd en UTC-tijd. De cameratijd moet je dus NOOIT veranderen.

Maar mijn vraag, en daar gaat die EEN over, is volgens mij niet begrepen. Maakt de software een keuze tussen twee tijden als daar een tegenstrijdigheid in zit. Deze vraag kan alleen beantwoord worden als je de beschikking hebt over zo'n GP en camera en een tweede foto maakt met een afwijkende tijdzone. Neemt volgens mij buiten de koude start van de GP hooguit 1 seconde in. Maar na verder snuffelwerk ben ik al tot de conclusie gekomen dat er veel meer tijden worden weggeschreven in de EXIF als bestandstijd,opnametijd, GPS-tijd en nog een aantal andere tijden.
Draadje opzich heeft mij niet veel verder geholpen maar wel geprikkeld.
En TS is ook wijzer geworden.
George

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”