Berm tourisme langs de A12

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Tobias

Berm tourisme langs de A12

Bericht door Tobias » wo jun 17 2009 5:08 pm

Vaak is de berm langs de snelweg een zeer dankbaar gebied om vlinders en insecten te fotografen. Doordat er weinig of niets gecultiveerd wordt langs bermen kunnen larven e.d. zich goed ontwikkelen.

Dit is mijn vangst voor vandaag.

1. Kleine vos (persoonlijk vind ik het mooi dat de kleur van de distel terugkomt in de vleugels van de vlinder)

Afbeelding

2. Gewone oeverlibel (Thuis zag ik pas dat de linker poot het grijpangeltje mist of hoe dat ook mag heten.)

Afbeelding

3. Vlieg

Afbeelding

Arend-ho

Re: Berm tourisme langs de A12

Bericht door Arend-ho » wo jun 17 2009 5:18 pm

ooeeh die laatste twee zijn wel strak hoor.
eerste foto heb ik niet zoveel mee daar de vlinder van achteren geschoten is.
snap dat je waarschijnlijk niet een blokkie om kon ! :D
wat voor objectief heb je voor de laatste twee gebruikt ?
zware crop ?
iig vind ze mooi

Arend

Tobias

Bericht door Tobias » wo jun 17 2009 5:24 pm

@Arend-ho
De 105 vr met een tussen ring van 36mm. Crop valt wel mee, niet veel meer dan wat strakker inkaderen.

Komt denk ik door die strakke GGS plaatjes die je geleverd hebt :D Gewoon beter zicht met liveview

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo jun 17 2009 5:26 pm

Ik begrijp werkelijk niet hoe het mogelijk is dat mensen dit soort foto's weten te produceren, werkelijk fantastisch (de laatste 2 dan, 1e ga ik met Arend mee). Het wordt hoog tijd dat ik eens met een macro fotograaf mee op pad ga, want het is tovenarij in mijn ogen.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jun 17 2009 5:30 pm

Tobias schreef:@Arend-ho
De 105 vr met een tussen ring van 36mm. Crop valt wel mee, niet veel meer dan wat strakker inkaderen.

Komt denk ik door die strakke GGS plaatjes die je geleverd hebt :D Gewoon beter zicht met liveview
lol :D :D
had al een vermoeden van de 105 met tussenring....leuk spelen is dat.
succes er mee huib

Arend

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo jun 17 2009 5:32 pm

Wow, die laatste twee zijn wel bijzonder strak en messcherp. Toppertjes,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo jun 17 2009 6:07 pm

Prachtig die laatste 2.
Ik ga ook eens aan de slag met mijn macro en misschien een TC ertussen.

Knap gedaan Tobias!

EJT

Bericht door EJT » wo jun 17 2009 6:19 pm

Erg mooi hoor!
Is de oeverlibel op foto 2 soms aangereden op de A12 :lol:

[offtopic]
Tobias schreef:Komt denk ik door die strakke GGS plaatjes die je geleverd hebt Gewoon beter zicht met liveview
Ik heb ze net op m'n D90 gezet :mryellow: en ben er nu al blij mee[/oftopic]

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jun 17 2009 6:31 pm

Dennis71 schreef:Prachtig die laatste 2.
Ik ga ook eens aan de slag met mijn macro en misschien een TC ertussen.

Knap gedaan Tobias!

Volgens mij is het geen TC, maar een tussenring
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jun 17 2009 6:40 pm

Die vlieg is prachtig Tobias, knap gedaan - is het een stack, er zit erg veel scherptediepte in?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » wo jun 17 2009 6:48 pm

Tobias ...

In 1 woord GE-WEL-DIG !
Ik sluit me aan bij de andere heren. Mooie platen.
Die laatste twee met statief genomen ? Zo ja, verbazingwekkend dat ze zijn blijven zitten ...

Als je nog tips hebt mbt macro ? Let me know.. ben ook besmet met het macro virus ;-)

Groet,

Wijnand
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » wo jun 17 2009 8:12 pm

Ja echt gave foto's, net sciencefiction :D

Even een vraag.

Maar wat voor camera heb je ? En het objectief is een Macro 105 mm ( sigma ) ? Zo'n tussen ring, wat is de functie daarvan ?
Ik lees regelmatig over tussenringen maar wat de functie precies is weet ik niet.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jun 17 2009 8:40 pm

Met tussenringen vergroot je de vergrotingsmaatstaf. Ipv 1:1 bij een echte Makro ga je naar 2:1 of hoger. Dan krijg je die vliegen zo mooi groot in beeld dus. Voor de rest moet ik me ook in de merken en typen ringen gaan verdiepen.
Eroe Nazionale

Tobias

Bericht door Tobias » wo jun 17 2009 9:02 pm

@Arend V. Nee. Scherptediepte valt wel mee omdat de vlieg frontaal is gefotografeerd. Wel plaatselijk verscherpt in ps en dat werkt suggestief.

@ Trigger. Op aanwijzing van ArendV ben ik vroeg gaan fotograferen. De temperatuur is dan laag en de insecten zijn nog redelijk passief. Mijn opnames maak ik voor 75% vanaf statief. Licht,zwaar, een 1-poot of zak gevuld met pitten. Vaak gebruik ik een heel subtiel invulflitsje. Vaak niet meer dan de standaard flitser op mijn camera, soms met de d800 en de vlieg met R1C1 kit. Verder veel oefenen zodat je in het veld niet meer na hoeft te denken over je instellingen. Als ik een nieuw objectief in gebruik neem dan fotografeer ik alles wat los en vast zit. De meest gekke onzin. Daarna weet je een beetje wat wel en niet mogelijk is. Ik denk dat dat het belangrijkste is, vertrouwd raken met je apparatuur.

@Schoonderbeek Een d300. Zelf geef ik voor macro de voorkeur aan een camera met crop. Het is de nikon 105vr maar met de sigma moet het ook lukken. Met een tussen ring wordt je instel afstand iets ingekort zodat je nog meer beeldvullend kan werken. Eenvoudig gezegd. Je kan wat dichter op je onderwerp...

@Gobert. Ik gebruik een eenvoudig setje van soligor = kenko. Je autofocus werkt enz.. Bij echt dichtbij gebruik ik geen af maar soms schroef ik een ring tussen mijn 300 of 70-200 voor het fotograferen van vlinders ed..

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jun 17 2009 9:11 pm

Tobias schreef:@Arend V. Nee. Scherptediepte valt wel mee omdat de vlieg frontaal is gefotografeerd. Wel plaatselijk verscherpt in ps en dat werkt suggestief.

@ Trigger. Op aanwijzing van ArendV ben ik vroeg gaan fotograferen. De temperatuur is dan laag en de insecten zijn nog redelijk passief. Mijn opnames maak ik voor 75% vanaf statief. Licht,zwaar, een 1-poot of zak gevuld met pitten. Vaak gebruik ik een heel subtiel invulflitsje. Vaak niet meer dan de standaard flitser op mijn camera, soms met de d800 en de vlieg met R1C1 kit. Verder veel oefenen zodat je in het veld niet meer na hoeft te denken over je instellingen. Als ik een nieuw objectief in gebruik neem dan fotografeer ik alles wat los en vast zit. De meest gekke onzin. Daarna weet je een beetje wat wel en niet mogelijk is. Ik denk dat dat het belangrijkste is, vertrouwd raken met je apparatuur.

@Schoonderbeek Een d300. Zelf geef ik voor macro de voorkeur aan een camera met crop. Het is de nikon 105vr maar met de sigma moet het ook lukken. Met een tussen ring wordt je instel afstand iets ingekort zodat je nog meer beeldvullend kan werken. Eenvoudig gezegd. Je kan wat dichter op je onderwerp...

@Gobert. Ik gebruik een eenvoudig setje van soligor = kenko. Je autofocus werkt enz.. Bij echt dichtbij gebruik ik geen af maar soms schroef ik een ring tussen mijn 300 of 70-200 voor het fotograferen van vlinders ed..

Deze?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”