Wél of geen Omnibounce?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marceld
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Wél of geen Omnibounce?

Bericht door Marceld » do jun 18 2009 2:31 pm

Ik hoor zo veel verschillende verhalen over het wel of niet moeten gebruiken van een Omnibounce... :huh:
Daarom leg ik het even aan jullie voor met de vraag: wél of niet gebruiken. Of alleen in bepaalde situaties juist wél of juist niet.
Kortom: alle info over het nut en onzin van het gebruik van een Omnibounce is welkom!

Kom er net achter dat er bij de SB-800 een Diffusor Dome zit.... :oops:

Alvast bedankt!

Groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Germay
Forumlid
Forumlid

Re: Wél of geen Omnibounce?

Bericht door Germay » do jun 18 2009 7:05 pm

Hoi Marcel,
Ik gebruik de omnibounce meestal binnenshuis o.a.voor portretten en dan nog zo dat ik hem naar boven richt mits het een wit plafond/muur is om geen schaduw te krijgen van wat ik fotografeer.Als ik buiten mijn SB600 op mijn D80 heeft doe ik het meestal zonder omnibounce en gericht op het onderwerp vooral om invulflits te krijgen voor gezichten,en om het onderwerp los te maken van de achtergrond.Dit is mijn bescheide mening,en het werkt goed.Ik hoop dat ik wat heb bijgedragen met mijn advies. Succ6 Marcel. :D
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » do jun 18 2009 8:35 pm

Ding zit er bij mij altijd op. Flitsen zie ik als een noodzakelijk kwaad, het kost veel moeite om dat harde licht zachter te krijgen. Indirect flitsen en relatief veel omgevingslicht gebruiken scheelt al. Maar die stofkap op de lamp helpt ook en eigenlijk zitten er geen nadelen aan (ok, je verliest wat bereik, maar ik kom eigenlijk nooit in situaties waarin de SB600 met muts tekort komt)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jun 18 2009 8:37 pm

De meegeleverde diffusor bij een SB-800 spreidt het licht dermate dat je een verlichtingshoek krijgt die groot genoeg is voor het gebruik van een 14 mm objectief. Dit wordt ook aangegeven in de display van de flitser. Het bereik (afstand) neemt af.
Het neerklapbare schermpje geeft een verlichtingshoek voor een 17 mm objectief.
Het hangt dus helemaal af van de beeldhoek die je wilt gebruiken. Meestal laat ik de diffusor gewoon op de flitser zitten (gemakzucht).
De diffusor verstrooit het licht en geeft hierdoor een wat zachtere schaduwovergang. Echt zacht flitslicht krijg je alleen maar door het oppervlak van de (flits)lichtbron (en de afstand onderwerp/lichtbron te verkleinen) te vergroten. Een softbox geeft zachter licht dan een spot. Zacht in deze zin betekent een geleidelijke overgang van licht/schaduw en heeft niets met de hoeveelheid licht te maken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jun 18 2009 10:49 pm

de diffusor gebruik ik zelden, het is alleen maar nadelig voor de flitskracht. Ik gebruik hem alleen wanneer ik via plafond wil bouncen en ook nog wat licht direct op het gezicht wil hebben.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”