Flitsen met kleine diafragma en VR

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Flitsen met kleine diafragma en VR

Bericht door Tom van Hell » do jun 18 2009 8:36 pm

Mijn vraag is eigenlijk of er meer zijn die het volgende ook wel eens geconstateerd hebben met flitsfotografie.
Ik gebruik een D 300 met een sb 800 als flitser en als lens heb ik de nikon 16 85 vr
Met Reportage werk gebruik ik bijna altijd de flitser vooral met veel zon veel invulflitsen.
Om de synchronisatie tijd te halen van 1/250 moet je dan ook je diafragma op 16 of 22 draaien en je iso op zijn laagst zetten.
Mijn ervaring is nu dat wanneer je de VR hebt aan staan je foto's er werkelijk niet uit zien, Korrelig en wazig
Met de VR uit is het stukken beter maar nog niet perfect bij die hoge diafragma-waarden.
Ben dus benieuwd of er meer zijn die dit herkennen en of weten wat er a/d hand is
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Flitsen met kleine diafragma en VR

Bericht door gijs sandberg » do jun 18 2009 10:48 pm

Beste Tom,

Leuke vrag...
Kan je een paar voorbeelden plaatsen?

Waarom denk je VR nodig te hebben als jouw enige probleem teveel licht is?
Met 1/250 seconde en jouw kitlens moet VR overbodig zijn.
Ik veronderstel dat je de flits alleen als invullicht wilt hebben.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 18 2009 11:53 pm

Ik heb dit draadje uit de sectie "flitsers" hierheen verhuisd; dat lijkt me logischer...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 19 2009 8:58 am

Ik heb zo gauw geen super voorbeelden meer in de map slechte dingen gooi ik gauw weg
Maar op deze opname http://www.tomnatuurfotografie.nl/_ae_087-.NEFbij F11 zie al iets wat ik bedoel bij 16 en 22 word het nog erger
Zonder vr is het al beter maar een hoge f met invulflits is altijd veel Korreliger dan bij lage f waarden
Maar ja je moet omhoog vanwege die verrekte synchronisatie-tijd van 1/250
De VR kan beter idd uit als je toch die sluitertijd haalt maar ja je werkt vaak onder snel wisselende omstandigheden en dan blijft die wel eens aan staan.
Maar ja je verwacht toch ook dat het goed is en ik heb die lens pas

mvg Tom
Beter wissen dan missen

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jun 19 2009 9:13 am

Tom van Hell schreef:Om de synchronisatie tijd te halen van 1/250 moet je dan ook je diafragma op 16 of 22 draaien en je iso op zijn laagst zetten.
Daar is de auto FP stand voor om kortere sluitertijden te gebruiken.
Leent zich ook prima voor invulflitsen.
(Zie pagina's 288-290 van de gebruikshandleiding).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

george013

Bericht door george013 » vr jun 19 2009 9:48 am

Ik snap het verband niet tussen de VR en jou probleem. VR kun je niet op statief gebruiken, of rijstzak oid. Dan krijg je een averechts effect.
Maakt jou VR-motor veel lawaai? Of zie je het beeld trillen tijdens scherpstellen? Dan zou je het in de lens moeten zoeken. Weet niet of je meer lenzen hebt met VR, maar het zou het controleren waard zijn.
George

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr jun 19 2009 9:53 am

Beste Tom,

Ik begrijp uit jouw voorbeeld waarom je een invulflits wilt gebruiken (hopeloos licht en hoog contrast).
Wat ik niet begrijp is het verband dat je ziet tussen diafragma en korrel.
Overigens is de ISO in jouw voorbeeld 400.
Waarom Centrum-gerichte meting en niet gewoon matrix-meting?
FP-flits is mooi voor flits met korte sluitertijden, maar naar mijn ervaring alleen goed op korte afstanden en als je tijd hebt om erover na te denken (dus niet bij een trouwreportage).

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

PeterG
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PeterG » vr jun 19 2009 9:58 am

Tom,
Allereerst snap ik een aantal dingen niet:
- je link verwijst naar een NEF bestand, maar ik krijg een TIF,
- als ik dat bestand wil openen in CNX2 dan wordt aangegeven: ongeldig kleurprofiel,
- in CS3 wel te openen.

In de foto op 100% zie ik al wat korreligheid en bij verder inzoomen zie ik ruis. Het lijkt alsof de oorspronkelijk waarschijnlijk donkere delen zijn opgelicht met D-lighting en dat daarbij die ruis is opgetreden.
Heb je in de nabewerking D-lighting gebruikt of staat dat aan in de camera?

Wat was de afstand tot het bruidspaar? Volgens de Exif-gegevens ongeveer 9,5 meter. Volgens mij is dat bij f11 en 40mm net iets voorbij de grens waarop de flits effectief is. Afstand wordt veel minder bij gebruik van diffuser o.i.d.

Verder kan ik geen suggesties doen waarom de foto niet gewoon goed is.
Wellicht dat de meer ervaren forumleden meer weten.

Peter

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 19 2009 10:08 am

Ik zie dat nu ook ja maar hij doet het ook al automatisch in de A stand volgens de handleiding maar ik FP nog nooit voorbij zien komen
De handleiding is ook niet zo duidelijk waar je FP activeert (handleiding SB 800 geeft aan op de camera)alleen in de S stand kan ik het wiel draaien tot X 250
Beter wissen dan missen

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jun 19 2009 10:29 am

Beste Tom, auto FP stel je inderdaad in de camera in en dus bedoelde ik pagina 288-290 van de gebruikshandleiding van je D300.
Maar Gijs heeft wel gelijk dat dit niet een oplossing is in alle omstandigheden, maar voor invulflits dichtbij wel.
Jouw probleem is voor mij onduidelijk, maar zoals al aangegeven ik zou zonder VR wat gaan experimenteren met flitsinstellingen in huis om bij de volgende bruiloft geen verrassingen meer te hebben.

Trouwens prachtige natuurfoto's op je site!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 19 2009 10:58 am

http://www.tomnatuurfotografie.nl/voorbeeld.jpg
Snap ook niet waarom die het niet doet heb toch echt de nef geupload hier een jpeg van onbewerkt org
Beter wissen dan missen

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 19 2009 11:15 am

Arend @ Bedankt voor je uitleg over de FP stand werkt geweldig
Je kunt hem er gewoon op laten staan ook als je op A met lager snelheden werkt
Ben nog wel benieuwd of je ergens kunt zien hoeveel je bereik korter word met de snellere sluitertijden
maar plussen op je flitser kun je ook nog weer mee compenseren Dat ik die FP niet eerder gezien heb
Zo zie je maar weer handig zo'n forum , bedankt ook voor je complimenten op m,n site
Beter wissen dan missen

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 19 2009 11:27 am

gijs sandberg schreef:Beste Tom,

Overigens is de ISO in jouw voorbeeld 400.
Waarom Centrum-gerichte meting en niet gewoon matrix-meting?
FP-flits is mooi voor flits met korte sluitertijden, maar naar mijn ervaring alleen goed op korte afstanden en als je tijd hebt om erover na te denken (dus niet bij een trouwreportage).

Groeten, Gijs Sandberg
Iso 400 lijkt me geen probleem voor de D300 met natuurfotografie ga ik wel tot 1250 en heel soms nog hoger maar 400 is perfect.
Centrum-meting om dat alles er omheen vooral de lucht super fel is en ik dus het bruidspaar in het donker meet
Bij fel licht tijdens bruidsreportage moet je blijven denken maar ook flitsen zeker als de bruid ook nog een hoed op heeft. FP lijkt me dan toch handiger dan FP uit en diafragemeren om de 1/250 sec te halen ook dan is je bereik beperkt
Het ergste is felle zon met stapelwolken zon even weg dan er weer wel dan blijf je aan het instellen
Beter wissen dan missen

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 19 2009 12:16 pm

PeterG schreef:Tom,
Allereerst snap ik een aantal dingen niet:
- je link verwijst naar een NEF bestand, maar ik krijg een TIF,
- als ik dat bestand wil openen in CNX2 dan wordt aangegeven: ongeldig kleurprofiel,
- in CS3 wel te openen.
Na het downloaden gewoon .tif wijzigen in .NEF. Daarna kan het bestand gewoon in Capture NX2 worden geopend.

Mij viel op dat er wel een erg hoge waarde voor D-lighting was ingevoerd. Naar mijn smaak kan dat wat minder en bovendien alleen lokaal op het bruidspaar worden toegepast, bijvoorbeeld met een Selectiesturingspunt. verder zou ik bij D-lighting geen waarde invoeren voor aanpassing van de hoge lichten, maar eerst beginnen met een Wit sturingspunt aan te brengen (in dit geval in de lucht met een waarde rond 96%). Het even aanvinken van de dubbele drempel in het histogram is een goed hulpmiddel bij het bepalen van de positie van witte en zwarte sturingspunten. Verder zou ik bij de beeldinstelling de scherpstelling op 0 zetten en een contrastwaarde van -1. Een verscherping pas als laatste bewerking toepassen.
Al met al vind ik de ruis erg meevallen. In contrastarme delen valt het altijd wat meer op, maar zeker voor een 400 ISO opname vind ik het beslist niet onacceptabel.
Jur

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 19 2009 3:57 pm

Het resultaat van de afdruk was ook behoorlijk goed
Jur @ de scherpte stond idd op 5 maar niet aangevinkt dus niet toegepast
D lighting zou idd iets minder gekund hebben
Denk nu zelf dat het komt doordat het bereik v/d flitser te beperkt
zou dan flits kunnen proberen te plussen maar dit is altijd haast werk voor de reportage en groepsfoto's kun gelukkig meer tijd nemen om goed in te stellen.
allemaal bedankt voor de input

mvg Tom
Beter wissen dan missen

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”