Fossielen en mineralen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Fossielen en mineralen

Bericht door wim » za jun 20 2009 4:54 pm

De grote hobby van mijn vrouw is het zelf zoeken en vinden van fossielen en mineralen. Onder haar loepje zijn dan prima de details te zien. Totdat ze ontdekte dat met de macrolens 60mm nog meer details te zien zijn. Ik mag ze alleen niet bewerken, want het moet zo natuurlijk mogelijk er uit zien. Alles in RAW geschoten, omgezet naar Jpeg, iets verscherpt, soms de belichting wat verbeterd. Zij is helemaal enthousiast geworden, dus ik ben nu een studio-tje aan het inrichten zodat haar verzameling van een kleine 2000 fossielen en mineralen zelf kan gaan vastleggen. Als iemand mij nog kan voorzien van goede adviezen om deze tak van fotografie te verbeteren, graag.
Enjoy deze aparte wereld.

1 visje van 3 cm in kalksteen
Afbeelding

2 scarabee in steen, 4 cm groot
Afbeelding

3 zee egel, ongeveer 2 cm in doorsnee
Afbeelding

4 ammoniet, ongeveer 2 cm in doorsnee
Afbeelding

5 agaath, wit getand, minder dan een cm groot
Afbeelding

6 agaath blauw deel, ongeveer 2 cm groot
Afbeelding

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fossielen en mineralen

Bericht door gijs sandberg » za jun 20 2009 5:29 pm

Beste Wim,

Als je echt veel wilt gaan vastleggen is het verstandig eens met een expert te overleggen.
Het meefotograferen van een maat (centimeters) en de weteneschappelijke benamingen kan wenselijk zijn.
Een studio (een vaste opstelling met betrouwbare verlichting) is zeker behulpzaam.

Tip: meet de kleur van het licht via de optie PRE van de witbalans op jouw kamera.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » za jun 20 2009 7:33 pm

Wim leuke hobby..

Ik vind deze foto's allemaal onscherp, jammer van het vastleggen. Tip van Gijs met centimeter is inderdaad erg leuk.

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » zo jun 21 2009 12:08 pm

Hoi Wim,

ze zijn helaas inderdad allemaal onscherp. Maar beter nu weten dan bij exemplaar 1999... :-)

Volgens mij heb je ook "last" van gemengd licht? Probeer een lichttentje (onlangs bij de Aldi/Gamma/Praxis in de aanbieding) te scoren.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”