24 mm op de D700
-
thom
24 mm op de D700
Beste mensen,
Heeft iemand ervaring met de 24 mm af-d op de D 700?
Groet,
Thom.
Groet,
Thom.
-
Isflicka
Re: 24 mm op de D700
Hallo Thom,
Ja, hij is nu overcompleet maar ik heb er altijd prima mee gewerkt. Wil je specifiek iets weten?
Groetjes,
Hulda
Ja, hij is nu overcompleet maar ik heb er altijd prima mee gewerkt. Wil je specifiek iets weten?
Groetjes,
Hulda
thom schreef:Beste mensen,
Groet,
Thom.
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Ervaring met de 24mm/2.8 AIS
Je moet flink diafragmeren f 8 tot f 11 om de scherpte in de hoeken mee te laten komen.
Je moet flink diafragmeren f 8 tot f 11 om de scherpte in de hoeken mee te laten komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Brenzef
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat wil je erover weten?thom schreef:Beste mensen,
Groet,
Thom.
Hij doet het prima op de D700.
-
thom
Bedankt!
Was een weekje op vakantie dus een beetje late reactie. Ik vraag het omdat dit opjectief op mijn D200
niet echt super is. Ben nu aan het sparen voor de d700 en begin mij nu natuurlijk allerlei dingen af te vragen.
Op de analoog werkt dit mooie stukje glas perfect! Gebruik deze lens vaak voor het maken van documentatie van
tentoonstellingen dus is f8 en f11 is natuurlijk geen probleem. Wat ik dus bedoel is; als ik op de d700 de zelfde kwaliteit
er uit kan halen als op de analoog dan ga ik zeker nog wat harder sparen.
Groet,
Thom
Was een weekje op vakantie dus een beetje late reactie. Ik vraag het omdat dit opjectief op mijn D200
niet echt super is. Ben nu aan het sparen voor de d700 en begin mij nu natuurlijk allerlei dingen af te vragen.
Op de analoog werkt dit mooie stukje glas perfect! Gebruik deze lens vaak voor het maken van documentatie van
tentoonstellingen dus is f8 en f11 is natuurlijk geen probleem. Wat ik dus bedoel is; als ik op de d700 de zelfde kwaliteit
er uit kan halen als op de analoog dan ga ik zeker nog wat harder sparen.
Groet,
Thom
-
evertfoto
De oplossing van je "probleem" is m.i. niet zo moeilijk.
Neem je lens mee naar je fotohandelaar en probeer hem daar uit.
Of zoek even iemand met een D700 in jouw omgeving en vraag vriendelijk de lens even te mogen testen.
Mijn oude 24mmF2,0 MF werkt overigens prima met de D700
Of zoek even iemand met een D700 in jouw omgeving en vraag vriendelijk de lens even te mogen testen.
-
GdP
evertfoto schreef:De oplossing van je "probleem" is m.i. niet zo moeilijk.
De 24mm f/2.0 is ook van een heel wat betere kwaliteit dan de f/2.8.
- Léon Obers
- Forumlid

Is dat zo? Niet volgens verschillende testen.GdP schreef: De 24mm f/2.0 is ook van een heel wat betere kwaliteit dan de f/2.8.
http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
Ik heb de 24mm/2.0 vroeger ook gehad in mijn analoge tijd. Je moest hem echt tot minimaal f 5.6 of meer diafragmeren om de scherpte in de hoeken en lange zijden en de CA enigszins onder controle te krijgen. Of het bij f 8 - f 11 dan beter is als de 2.8 versie kan ik verder niet bevestigen. Jaren geleden die 2.0 versie al verkocht.
- Brenzef
- Forumlid

Heb en gebruik beide.
Dus als je een testshotje wilt moet je me maar een PB sturen.
-
GdP
Léon Obers schreef:Is dat zo? Niet volgens verschillende testen.GdP schreef: De 24mm f/2.0 is ook van een heel wat betere kwaliteit dan de f/2.8.
http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
Ik heb de 24mm/2.0 vroeger ook gehad in mijn analoge tijd. Je moest hem echt tot minimaal f 5.6 of meer diafragmeren om de scherpte in de hoeken en lange zijden en de CA enigszins onder controle te krijgen. Of het bij f 8 - f 11 dan beter is als de 2.8 versie kan ik verder niet bevestigen. Jaren geleden die 2.0 versie al verkocht.
Je hebt gelijk. Ik heb hem verwisseld met de 28mm.
- Léon Obers
- Forumlid

Bedankt voor het aanbod, maar ach daar ik toch geen 2.0 versie meer heb, deze lichtsterkte ook nauwelijks 2e hands wordt aangeboden en de noodzaak ervan om er een te kopen ook betwijfel, overbodig.Brenzef schreef:Heb en gebruik beide.
Mijn versie (mint conditie) rond het jaar 2000 met een erg goede prijs verkocht. Paar honderd gulden meer voor terug gekregen als ik er in pakweg 1985 ooit voor betaald heb. Die man wilde er perse een hebben (verzamelde 2.0 versies van lenzen). Vorig jaar een 2.8 versie, werkelijk in ongebruikte mint nieuwstaat voor een mooie prijs op E-bay terug gekocht. (Als voorbereiding op de aanschaf van een FX camera).
- Brenzef
- Forumlid

Dit aanbod is voor de TS die wellicht een testshot wil van een D700 met een 24mm 2.8, want daar ging het toch over ?Léon Obers schreef:Bedankt voor het aanbod, maar ach daar ik toch geen 2.0 versie meer heb, deze lichtsterkte ook nauwelijks 2e hands wordt aangeboden en de noodzaak ervan om er een te kopen ook betwijfel, overbodig.Brenzef schreef:Heb en gebruik beide.
- Léon Obers
- Forumlid

-
GdP
Dit soort objectieven blijven boeien.

Ik zou in idergeval als TS niet overgaan tot aankoop van de 24mm f/2.0. Gewoon doorgaan met zoeken naar de f/2.8

Ik zou in idergeval als TS niet overgaan tot aankoop van de 24mm f/2.0. Gewoon doorgaan met zoeken naar de f/2.8
-
Yvette Verwer
Ik heb net 3 dagen geleden een 24mm 2.8 AI gekocht en ben er zeer tevreden over tot nu toe. Ik vind het sowieso heerlijk om weer wat trager te werken (zonder AF en met een diafragma dat je op de lens moet verstellen, maar waarbij je dan weer wel je scherpteveld kunt aflezen). Het maakt me zorgvuldiger. Daarbij denk ik dat de kwaliteit van deze AI lens die van de latere AF-D versie overstijgt.
Voor de geintresseerde ik kocht hem in Amsterdam op de Jan van Galenstraat en deze winkel heeft ook een 24mm 2.0 AIS liggen (voor 495,-). Ik vond hem optisch minder (en bovendien een stuk duurder), maar wie graag de groots mogelijke lichtsterkte wil, zoekt er misschien naar.
Voor de geintresseerde ik kocht hem in Amsterdam op de Jan van Galenstraat en deze winkel heeft ook een 24mm 2.0 AIS liggen (voor 495,-). Ik vond hem optisch minder (en bovendien een stuk duurder), maar wie graag de groots mogelijke lichtsterkte wil, zoekt er misschien naar.