Ik las net in een andere thread dat je een "CPU" nodig hebt in je lens om op een Dx0 (D40, D50, D60, D70, D70s, D80, D90) lichtmeting te kunnen doen, terwijl de andere cameras (Dx, Dx00) dat kunnen zonder dat er een CPU in de lens zit.
Ik denk met m'n stomme kop dat je iets in de licht-baan moet zetten om de intensiteit te meten. Bovendien hebben we met z'n allen XXX area light metering. In een lens wil je niks in het lichtpad zetten. Dus kan de lens niet meten hoeveel licht er doorheen gaat. Bovendien is het een duur onderdeel wat toch in de camera zit.
Dus waarom zou een CPU in de lens nodig zijn voor lichtmeting? Is het een marketing ding van Nikon? Goedkope camera? Dan dure lens!
CPU staat in mijn beleving voor Central Processing Unit. Betekent het dat hier ook?
Belichtingsmeting en CPU-lenzen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Belichtingsmeting en CPU-lenzen.
Omdat het systeem van Nikon feitelijk 2 verschillende systemen behelst. Een "ouderwets" systeem zoals dat vroeger ging op analoge camera's waarbij de diafragmawaarde van de lens werd overgebracht naar de camera, eerst met een vorkje op de lens en pinneke op de camera, later met een meeneemnok op lens en camera. Nog later werd het 2e systeem ingevoerd middels het elektronisch doorgegeven via de CPU.hoefnix schreef: Dus waarom zou een CPU in de lens nodig zijn voor lichtmeting?
De duurdere spiegelreflexen van Nikon zijn uitgevoerd met de dubbele systemen van meeneemnok en overbrenging via CPU. De meer eenvoudige reflexmodellen hebben slechts één systeem, die van overbrenging met CPU. Omdat het oudere systeem ontbreekt (geen ring met meeneemnok om de bajonet van de camera) zijn ze daarmee al direct eenvoudiger uitgevoerd en daarmee goedkoper. Maar het werkt daarmee dan niet meer als lichtmeting zonder een CPU in de lens.
Vriendelijke groet, Léon Obers