Meervoudige belichting - D80

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Roger_75
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Meervoudige belichting - D80

Bericht door Roger_75 » wo jun 24 2009 11:07 pm

Hallo allemaal. Zal me eerst even voorstellen. Mij naam is Roger en enkele jaren bezig met fotografie. Zowel voor mijn werk als hobbymatig. Krap jaar geleden een D80 gekocht waar ik erg veel plezier aan heb. ik hou me vooral bezig met avondfotografie (zie studiowaleson.nl), maar ik heb besloten ook eens flink aan de slag te gaan met lange sluitertijden overdag. Ik wil die wolkpartijen vastleggen die voorbij razen etc. Om te beginnen heb ik een filter aangeschaft waardoor ik een aantal stops meer heb. En ik ben gewezen op het 'meervoudig belichten' wat kan met mijn Nikon. Maar echt begrijpen doe ik het niet! Zeg maar helemaal niet! Ik heb de optie gevonden, maar dara houdt het ook wel op. I heb het ingesteld volgens het boekje, maar ja.....

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat het precies doet of hoe in te stellen om er iets goeds uit te halen. En of het wel nuttig is....!

Alvast heel erg bedankt!

Gr
Roger
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Meervoudige belichting - D80

Bericht door Léon Obers » do jun 25 2009 1:38 am

Anders als vroeger bij film waar je telkens op hetzelfde stukje film belicht, werkt dat niet als zodanig met digitale bestanden. Daarom worden er meer opnamen weggeschreven en uiteindelijk door de camera zelf gecombineerd via processing in de camera van die beelden tot één beeld. De instellingen van meervoudige belichtingen houden rekening met een kleiner deel voor de belichtingsinstelligen voor elke opname.
Zou je drie dezelfde opnamen vanuit een statiefopstelling combineren, krijgt elke opname slechts een belichtingsinstelling van 1/3 van de nominale belichting. Bij elkaar weer gecombineerd is één normaal nominaal belicht beeld.
Volg gewoon de gebruiksaanwijzing pagina 84 en 85 en maak op die wijze wat testopnamen om te zien wat er gebeurd.

Als je meervoudige belichtingen wilt combineren heb je meer mogelijkheden om het achteraf in photoshop te doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roger_75
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Meervoudige belichting - D80

Bericht door Roger_75 » do jun 25 2009 10:36 pm

Dank je wel! Ik ga inderdaad maar eens gewoon aan de slag, waarschijnlijk wordt jouw verhaal dan ook ineens een stuk duidelijker. Bedankt!

gr
Roger
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”