Hoe test je een polarisatie filter ??

Discussies over filters
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Hoe test je een polarisatie filter ??

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 24 2009 9:15 am

http://i143.photobucket.com/albums/r152 ... CN1045.jpg

Nu heb ik een leuke verzameling polarisatie filters opgedoken. Reeds 2 keer enkele proef opnamen er mee gemaakt. En ja hoor, de goedkoopste tekenen ook het zachts.

Maar het blijft moeilijk om de verschillen te zien. Nu heb ik alleen nog maar in zwart-wit opnamen gemaakt. De volgende test serie wil ik in kleur maken.

Wie weet wat je zou moeten fotograferen om de verschillen te zien ??

Afbeelding
enkele pola's

Afbeelding
slechtste kwaliteit in serie 1.

iJoost

Re: Hoe test je een polarisatie filter ??

Bericht door iJoost » wo jun 24 2009 9:21 am

Neem een behoorlijke reflectie van licht op een wateroppervlak en kijk welk filter dat het beste kan uitdoven.

Als je twee dezelfde filters hebt kun je nog wat verder gaan. Zet ze dan loodrecht verdraaid achter elkaar dan moeten ze geen licht meer doorlaten.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo jun 24 2009 9:51 am

Misschien is het ook een idee om een landschap te fotograferen met blauwe lucht en wolken. Eventueel i.c.m. andere fele kleuren. Zo kun je zien welk filter de kleuren het mooist weergeeft. Al is natuurlijk nog wel een kwestie van smaak.

groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Ciska

Bericht door Ciska » wo jun 24 2009 10:03 am

Hoi Hans.

Ik heb dure gekocht van 150 euro. Eerder had ik een goedkope en die werkte haast helemaal niet. Deze van B&W werkt perfect.

Afbeelding

Als ik het weg moet halen moet je het maar even zeggen.

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » wo jun 24 2009 2:13 pm

reflecties op water?
hemel met wolken?

maar zou je onderstaande kunnen uitproberen om in iedergeval de beste pola eruit te kunnen halen. Ben benieuwd of mn gedachte een beetje klopt.
hier heb je geen camera en lens voor nodig.

probeer eens te richten op je tft scherm ( wel aan natuurlijk) en draai aan je pola. Als het goed is moet het beeld zwart gaan worden, alsof hij uit staat
Bij een slechte pola zou je beeld nog zichtbaar zijn (wel donkerder uiteraard).

Ik kan het hier op mijn werk niet uitproberen, heb geen pola.
Ben wel benieuwd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 24 2009 2:39 pm

Als je dan al een reeks aan polafilters hebt zoals Hans, zou ik persoonlijk de meest neutrale eruit vissen.
Die zowel neutraal van tint is bij ongepolariseerd licht als neutraal bij gepolariseerd licht (als er reflecties worden gedoofd).

Test:
Fotografeer een wit velletje papier en maak een custom white balance van dat wit. Controleer de RAW opname daarna in Nikon Capture en stel met het pipetje de waarde eventueel nog iets bij tot neutraal.
Fotografeer nu dat witte velletje papier met een polafilter erop. Zelfde instelling achteraf in Nikon Capture als die eerdere opname. Als het goed is moet het witte papier eromheen ook weer neutraal zijn. Controleer nu of de waarde door het polafilter ook neutraal is (wel donkerder, maar moet verder wel neutraal zijn).

Met de bovenstaande test weet je nog niks over wat het filter doet met gepolariseerd licht.

Fotografeer een glanzend wit vel papier onder pakweg 45 graden. Maak ook hiervan een custom white balance.
Nu met polafilter ervoor en in 2 standen fotograferen. Eentje waarbij geen reflectie wordt gedooft, de ander met maximale reflectie uitdoving. Controleer of de helderheden neutraal zijn. Er kan mogelijk toch een discrepantie zijn in de kleurtint van gereflecteerd licht (de kleur van het licht) of het uitgedoofde licht ---> het materiaal van de ondergrond komt dan naar boven. Als dat niet neutraal is, is het anders. Ik heb zo'n testopstelling zo niet bij de hand. Je zou het dan in de studio moeten testen met gecontroleerd licht en uitgebalanceerde witbalansregeling op het licht, met daarbij een volstrekte neutraal enigszins "glanzend" onderwerp. Misschien een neutrale grijskaart gebruiken in plaats van een wit vel papier. Die is neutraal. Maar glimt die genoeg als je er schuin opkijkt?

EDIT:
Wat je met een neutrale weergave bereikt van zowel gepolariseerd als ongepolariseerd licht is dat er onderling geen verschil in kleurtint gaat ontstaan tussen delen waarvan de reflectie wordt weg gehaald en delen waar geen reflectie wordt weg gehaald (dezelfde kleurvlakken bijv. horizontaal en verticaal). Die onderlinge verschillen in kleur is ondoenlijk om achteraf in postprocessing op te heffen. Het kan zich ook vertalen in een blauwe lucht die niet alleen donkerder wordt, maar naarmate het effect van polarisatie sterker is, sterker in kleur gaat afwijken.

Helemaal neutraal op alle fronten zal je het waarschijnlijk niet krijgen.

Het nadeel van circulaire polafilters is bovendien de erg wisselende kleur van de "doorlatende" eigenschap van het filter tegenover de witbalans regeling van een digitale camera. Je kunt die wisseling in kleur zelf al heel goed waarnemen door met het filter omgedraaid (er is dan geen uitdoving van reflecties) naar reflecties en egale kleurvlakken te kijken en aan het filter te draaien. Je ziet dan duidelijk de kleur veranderen. Dat effect treedt ook op bij het licht wat op de celletjes voor de witbalansregeling valt. De witbalansregeling verandert daarop zijn instellingen, terwijl dit niet de situatie is van het licht op de sensor, want daar geldt de "juiste" stand van het polafilter, met eventuele uitdoving van reflecties.

In die zin kan een circulair filter mogelijk meer nadelen hebben dan een normaal lineair polafilter.
Lineaire polafilters zouden de scherpstelling kunnen beïnvloeden wat als nadeel wordt aangehaald in vele info over polafilters. Dat is echter direct in de zoeker waar te nemen als zulks het geval is. De kleurverandering met betrekking tot witbalansregeling van een circulair filter is echter niet direct controleerbaar en in mijn visie daarom een groter nadeel.
Dat nadeel heb ik nog nergens in fora over polafilters gelezen, maar is een zeer wezenlijk en vervelend nadeel van circulaire polafilters. Van afwijkende belichtingsregelingen met lineaire polafilters, wat ook een nadeel zou zijn heb ikzelf nimmer iets gemerkt.

Maar goed, die eigenschappen heb ik al eens eerder aangehaald.

Verder denk ik dat er onderling niet zoveel verschil zit in maximale uitdoving van reflecties tussen goedkope en dure filters. Wel wat betreft coatings op de beschermglaasjes voor en achter het feitelijke filter.
Vriendelijke groet, Léon Obers

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » wo jun 24 2009 5:41 pm

Hans ik zet mijn voorbeeld uit het "voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten"-draadje hier ook even neer..

Afbeelding
:( zonder polarisatie....

Afbeelding
:mryellow: met polarisatie...

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jun 24 2009 8:43 pm

Moet je alleen even aan Hans vertellen waar die muur is met de lokale weersvoorspelling er bij :lol:
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » wo jun 24 2009 8:57 pm

ArendV schreef:Moet je alleen even aan Hans vertellen waar die muur is met de lokale weersvoorspelling er bij :lol:
Nou als je het draadje opzoekt... :wink: :wink: :wink:
Dan weet je precies waar of dit is...

Ik heb de test destijds met een B&W Filter gemaakt, misschien is het een idee om dit nog een keer te doen met m'n CPL-II van Nikon... :wink:

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 25 2009 8:46 am

whoami schreef:probeer eens te richten op je tft scherm ( wel aan natuurlijk) en draai aan je pola. Als het goed is moet het beeld zwart gaan worden, alsof hij uit staat
Heb dus een TFT scherm, weet ik dat dan ook weer. Het wordt met een Nikon Circulair filter niet geheel zwart. Maar zal eens testen of er dan verschil tussen de filters bestaat.

De ham vraag is, natuurlijk of een filter dat het scherm donkerder maakt, beter is dan een filter waarbij het scherm niet zo donker is.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do jun 25 2009 9:00 am

Hans Braakhuis schreef:
whoami schreef:probeer eens te richten op je tft scherm ( wel aan natuurlijk) en draai aan je pola. Als het goed is moet het beeld zwart gaan worden, alsof hij uit staat
Heb dus een TFT scherm, weet ik dat dan ook weer. Het wordt met een Nikon Circulair filter niet geheel zwart. Maar zal eens testen of er dan verschil tussen de filters bestaat.

De ham vraag is, natuurlijk of een filter dat het scherm donkerder maakt, beter is dan een filter waarbij het scherm niet zo donker is.
Ik heb een Hoya Pro filter, maar bij mij wordt het scherm ook niet zwart.
Ik vraag mij af of er filters zijn waarbij het scherm wel zwart wordt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 25 2009 9:11 am

Leon:
Geweldig, met je antwoorden kan ik wat.
Denk dat er wel kleur verschil zichtbaar zal zijn tussen de filters.
De coating zal zeker een heel groot verschil uitmaken. Bij de opname in zwart wit hier boven (met de water kraan) weet ik dat deze contrast arm en zacht is, misschien zelfs onscherp. In de opname zonder filter had ik daar geen last van.

Eelco
: Verwijs vaak naar de info in het draadje "voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten". Maar hoef de plek nu nog niet te weten. Met de info van Leon kan ik gewoon thuis aan de gang.

We kunnen in de toekomst wel eens een gezamenlijk bezoek aan je muur brengen. Op een aparte clubdag of met een lokale fotoshoot of iets dergelijks.
En dan plaatsen we er een bordje bij: middels deze muur werd het polarisatie filter her-ontdekt, dank namens de NCN.

Als de foto's een zichtbaar verschil op leveren komen ze misschien in het clubblad.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » do jun 25 2009 10:25 am

ik kon het niet laten en heb nu even zelf geprobeerd.
- b+w 72 circ-pol MRC (multi resistant coating)
- b+w 67 circ-pol MRC F-PRO (multi resistant coating)
- b+w 67E circ-pol
- b+w 72E slim c-pol
- b+w 77 slim c-pol

ik moet ergens nog een hama hebben maar die kan ik nu even niet vinden.
bij alle bovenstaande pola wordt het beeld helemaal zwart (alsof de scherm uit staat)
Waarom het bij jullie niet lukt weet ik niet.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do jun 25 2009 10:49 am

whoami schreef:Waarom het bij jullie niet lukt weet ik niet.
Ligt wellicht aan de monitor.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » do jun 25 2009 8:44 pm

Ik heb net getest met een Hama en een Green-L op mijn TFT scherm en ook bij mij wordt hij bij bijde zwart!
Met een Cokin Lin Pola filter wordt hij donker blauw.
Maar in hoevere dit iets zegt over de mate van tegen houden van reflectie ed....

Gideon

Plaats reactie

Terug naar “Filters”