Bericht
door Léon Obers » wo jun 24 2009 2:39 pm
Als je dan al een reeks aan polafilters hebt zoals Hans, zou ik persoonlijk de meest neutrale eruit vissen.
Die zowel neutraal van tint is bij ongepolariseerd licht als neutraal bij gepolariseerd licht (als er reflecties worden gedoofd).
Test:
Fotografeer een wit velletje papier en maak een custom white balance van dat wit. Controleer de RAW opname daarna in Nikon Capture en stel met het pipetje de waarde eventueel nog iets bij tot neutraal.
Fotografeer nu dat witte velletje papier met een polafilter erop. Zelfde instelling achteraf in Nikon Capture als die eerdere opname. Als het goed is moet het witte papier eromheen ook weer neutraal zijn. Controleer nu of de waarde door het polafilter ook neutraal is (wel donkerder, maar moet verder wel neutraal zijn).
Met de bovenstaande test weet je nog niks over wat het filter doet met gepolariseerd licht.
Fotografeer een glanzend wit vel papier onder pakweg 45 graden. Maak ook hiervan een custom white balance.
Nu met polafilter ervoor en in 2 standen fotograferen. Eentje waarbij geen reflectie wordt gedooft, de ander met maximale reflectie uitdoving. Controleer of de helderheden neutraal zijn. Er kan mogelijk toch een discrepantie zijn in de kleurtint van gereflecteerd licht (de kleur van het licht) of het uitgedoofde licht ---> het materiaal van de ondergrond komt dan naar boven. Als dat niet neutraal is, is het anders. Ik heb zo'n testopstelling zo niet bij de hand. Je zou het dan in de studio moeten testen met gecontroleerd licht en uitgebalanceerde witbalansregeling op het licht, met daarbij een volstrekte neutraal enigszins "glanzend" onderwerp. Misschien een neutrale grijskaart gebruiken in plaats van een wit vel papier. Die is neutraal. Maar glimt die genoeg als je er schuin opkijkt?
EDIT:
Wat je met een neutrale weergave bereikt van zowel gepolariseerd als ongepolariseerd licht is dat er onderling geen verschil in kleurtint gaat ontstaan tussen delen waarvan de reflectie wordt weg gehaald en delen waar geen reflectie wordt weg gehaald (dezelfde kleurvlakken bijv. horizontaal en verticaal). Die onderlinge verschillen in kleur is ondoenlijk om achteraf in postprocessing op te heffen. Het kan zich ook vertalen in een blauwe lucht die niet alleen donkerder wordt, maar naarmate het effect van polarisatie sterker is, sterker in kleur gaat afwijken.
Helemaal neutraal op alle fronten zal je het waarschijnlijk niet krijgen.
Het nadeel van circulaire polafilters is bovendien de erg wisselende kleur van de "doorlatende" eigenschap van het filter tegenover de witbalans regeling van een digitale camera. Je kunt die wisseling in kleur zelf al heel goed waarnemen door met het filter omgedraaid (er is dan geen uitdoving van reflecties) naar reflecties en egale kleurvlakken te kijken en aan het filter te draaien. Je ziet dan duidelijk de kleur veranderen. Dat effect treedt ook op bij het licht wat op de celletjes voor de witbalansregeling valt. De witbalansregeling verandert daarop zijn instellingen, terwijl dit niet de situatie is van het licht op de sensor, want daar geldt de "juiste" stand van het polafilter, met eventuele uitdoving van reflecties.
In die zin kan een circulair filter mogelijk meer nadelen hebben dan een normaal lineair polafilter.
Lineaire polafilters zouden de scherpstelling kunnen beïnvloeden wat als nadeel wordt aangehaald in vele info over polafilters. Dat is echter direct in de zoeker waar te nemen als zulks het geval is. De kleurverandering met betrekking tot witbalansregeling van een circulair filter is echter niet direct controleerbaar en in mijn visie daarom een groter nadeel.
Dat nadeel heb ik nog nergens in fora over polafilters gelezen, maar is een zeer wezenlijk en vervelend nadeel van circulaire polafilters. Van afwijkende belichtingsregelingen met lineaire polafilters, wat ook een nadeel zou zijn heb ikzelf nimmer iets gemerkt.
Maar goed, die eigenschappen heb ik al eens eerder aangehaald.
Verder denk ik dat er onderling niet zoveel verschil zit in maximale uitdoving van reflecties tussen goedkope en dure filters. Wel wat betreft coatings op de beschermglaasjes voor en achter het feitelijke filter.
Vriendelijke groet, Léon Obers