Objectief kopen bij een webwinkel
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Objectief kopen bij een webwinkel
Als jullie een objectief bestellen over het internet bij een bekende internetwinkel (Foka, Digitalstreet, Konijnenberg), hebben jullie dan slechte ervaringen mbt. garantie?
De winkel waar ik gister in stond, verklaarde zijn flinke prijsverschil met internet door de buitenlandse import. De lens van hem komt uiteraard van Nikon Nederland en de rest komt uit het verre oosten of america of weet ik waarvan, maar de garanties geven grote problemen. (volgens hem)
Heeft iemand hier ervaringen mee?
De winkel waar ik gister in stond, verklaarde zijn flinke prijsverschil met internet door de buitenlandse import. De lens van hem komt uiteraard van Nikon Nederland en de rest komt uit het verre oosten of america of weet ik waarvan, maar de garanties geven grote problemen. (volgens hem)
Heeft iemand hier ervaringen mee?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Objectief kopen bij een webwinkel
Het is helemaal niet gezegd dat het om producten voor de buitenlandse markt gaat. Dit soort zaken zetten gewoon veel meer om, en dat schaalvoordeel zorgt ervoor dat ze met minder marge genoegen kunnen nemen.
- gijs sandberg
- Clublid
P,
Ja sommige mensen hebben daar ervaring mee.
Kijk eens op de website van Nikon.nl onder grijze import.
Kort gezegd: het Nederlands recht regelt dat de verkopende handelaar de garantie moet geven en afhandelen, in de praktijk kan een handelaar een garantie-reparatie niet zelf doen.
Voor vele reparaties zijn Nikon onderdelen en gereedschappen nodig.
Bovendien: als de handelaar tzt niet meer bestaat, is er niemand meer die jouw recht op garantie gaat honoreren.
Voor Nederland geldt: als het via Nikon Europa geimporteerd is (en je hebt een aankoopbon van een Nederlandse handelaar) dan zal men je in Beverwijk (Nikonservice) best willen helpen.
Handelaren met grijze import kunnen hun (garantie-)reparaties daar ook aanleveren, maar moeten gewoon afrekenen.
Groeten, Gijs
PS een correcte winkelier of handelaar zal altijd aangeven of een aanbeding Nederlandse import betreft.
Ja sommige mensen hebben daar ervaring mee.
Kijk eens op de website van Nikon.nl onder grijze import.
Kort gezegd: het Nederlands recht regelt dat de verkopende handelaar de garantie moet geven en afhandelen, in de praktijk kan een handelaar een garantie-reparatie niet zelf doen.
Voor vele reparaties zijn Nikon onderdelen en gereedschappen nodig.
Bovendien: als de handelaar tzt niet meer bestaat, is er niemand meer die jouw recht op garantie gaat honoreren.
Voor Nederland geldt: als het via Nikon Europa geimporteerd is (en je hebt een aankoopbon van een Nederlandse handelaar) dan zal men je in Beverwijk (Nikonservice) best willen helpen.
Handelaren met grijze import kunnen hun (garantie-)reparaties daar ook aanleveren, maar moeten gewoon afrekenen.
Groeten, Gijs
PS een correcte winkelier of handelaar zal altijd aangeven of een aanbeding Nederlandse import betreft.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Is Nederlandse import hetzelfde (of even betrouwbaar) als Europese import, of zit daar ook nog een duidelijk verschil tussen?
- gijs sandberg
- Clublid
P,
Ja, in principe is het hetzelfde: als er een garanteibewijs van Nikon Europa (of een europees land) bij zit.
Groeten, GIjs
Ja, in principe is het hetzelfde: als er een garanteibewijs van Nikon Europa (of een europees land) bij zit.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Die producten die ik van Nederlandse webwinkels heb gekocht (Konijnenberg - Kamera Express) zijn vanuit Nederlandse import. Voor Nikon kun je aan de codering van het garantiebewijs zien of de import ook daadwerkelijk Nederlands is. Bij mijn Nikon producten is dat bij allen het geval.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Staat daar NL in of iets dergelijks?Léon Obers schreef:Die producten die ik van Nederlandse webwinkels heb gekocht (Konijnenberg - Kamera Express) zijn vanuit Nederlandse import. Voor Nikon kun je aan de codering van het garantiebewijs zien of de import ook daadwerkelijk Nederlands is. Bij mijn Nikon producten is dat bij allen het geval.
Hallo iedereen,
Normaal vallen alle Nikon ojectieven, in tegenstelling tot de body's, onder internationale garantie. Je kan dit ook merken als je je apparatuur registreerd bij Nikon, lenzen worden geaccepteerd, body's niet als je ze buiten Europa aangekocht hebt. Heb trouwens wat vertrouwen in Nikon, want de kans dat je problemen hebt is echt wel klein. Maar ze is er wel natuurlijk!
Groetjes,
Phillip
Normaal vallen alle Nikon ojectieven, in tegenstelling tot de body's, onder internationale garantie. Je kan dit ook merken als je je apparatuur registreerd bij Nikon, lenzen worden geaccepteerd, body's niet als je ze buiten Europa aangekocht hebt. Heb trouwens wat vertrouwen in Nikon, want de kans dat je problemen hebt is echt wel klein. Maar ze is er wel natuurlijk!
Groetjes,
Phillip
Nikon D3S, Nikkor 24-70 f2.8, Nikkor70-200 f2.8VR,Nikkor 105 micro f2.8, Nikkor 28-300/3.5-5.6,SB800
- Marceld
- Forumlid
Er staat dan: INCA BV (voorheen) of zoals nu: Nikon Nederland (even uit het hoofd).pdc_2 schreef:Staat daar NL in of iets dergelijks?Léon Obers schreef:Die producten die ik van Nederlandse webwinkels heb gekocht (Konijnenberg - Kamera Express) zijn vanuit Nederlandse import. Voor Nikon kun je aan de codering van het garantiebewijs zien of de import ook daadwerkelijk Nederlands is. Bij mijn Nikon producten is dat bij allen het geval.
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
Tja, vorige keer een nieuwe lens in Frankrijk (net onder Parijs) gekocht omdat deze niet meer in Nederland leverbaar was en wat denk je ...... garantiekaart van Nikon Nederland..... de wereld wordt steeds kleiner...
Marceld schreef:Er staat dan: INCA BV (voorheen) of zoals nu: Nikon Nederland (even uit het hoofd).pdc_2 schreef:Staat daar NL in of iets dergelijks?Léon Obers schreef:Die producten die ik van Nederlandse webwinkels heb gekocht (Konijnenberg - Kamera Express) zijn vanuit Nederlandse import. Voor Nikon kun je aan de codering van het garantiebewijs zien of de import ook daadwerkelijk Nederlands is. Bij mijn Nikon producten is dat bij allen het geval.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kocht ooit enkele jaren geleden m'n Nikon gear in Hongkong mijn buurman die bij British Airways vloog nam dan de spullen mee handig en goedkoop. Dan weet je dat je wel WW garantie hebt maar dan moet het terug naar dat werelddeel en als de garantie verlopen is gewoon hier (in mijn geval Spanje) ter reparatie aanbieden.
Momenteel koop ik gewoon de spullen hier in de buurt of in Andorra want de buurman verhuisde jammergenoeg naar Italië. Mijn body b.v. komt gewoon uit de winkel uiteraard met spaans garantiebewijs maar via franse importeur. Laatst kocht ik 14-24 in Andorra ( nog steeds €1330 en de 24-70 €1225) met 3 jaar spaanse Nikon garantie maar volgens garantiekaart via de Nederlandse importeur. Prijzen maken natuurlijk wel uit of je bij een ''dozenschuiver'' koopt of in een ''echte'' fotovakhandel.
In mijn optiek maakt Nikon het zelf dus ook minder transparant het lijkt net of er wat met stock wordt geschoven. Binnen de EU gekochte spullen zou je toch minimaal bij elke europeese Nikonservice voor garantie moeten kunnen aanbieden lijkt mij logisch en meer in de lijn van de europeese gedachte.
Momenteel koop ik gewoon de spullen hier in de buurt of in Andorra want de buurman verhuisde jammergenoeg naar Italië. Mijn body b.v. komt gewoon uit de winkel uiteraard met spaans garantiebewijs maar via franse importeur. Laatst kocht ik 14-24 in Andorra ( nog steeds €1330 en de 24-70 €1225) met 3 jaar spaanse Nikon garantie maar volgens garantiekaart via de Nederlandse importeur. Prijzen maken natuurlijk wel uit of je bij een ''dozenschuiver'' koopt of in een ''echte'' fotovakhandel.
In mijn optiek maakt Nikon het zelf dus ook minder transparant het lijkt net of er wat met stock wordt geschoven. Binnen de EU gekochte spullen zou je toch minimaal bij elke europeese Nikonservice voor garantie moeten kunnen aanbieden lijkt mij logisch en meer in de lijn van de europeese gedachte.