D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Op Youtube zag ik een review van de D700, waarbij zij opnamen maken vanuit een koepeltje.
Op de uiteindelijke foto was zowel binnen als buiten goed belicht.
Hoe moet ik mijn D700 instellen om dergelijke foto's te kunnen maken?
Dat gaat met D-lightning, maar welke stand, en eventuele andere instellingen zijn dan nodig?
Zie video vanaf ± minuut 6
Op de uiteindelijke foto was zowel binnen als buiten goed belicht.
Hoe moet ik mijn D700 instellen om dergelijke foto's te kunnen maken?
Dat gaat met D-lightning, maar welke stand, en eventuele andere instellingen zijn dan nodig?
Zie video vanaf ± minuut 6
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Je kunt dit inderdaad met D-lightning doen en stand automatisch is meestal voldoende andere instelingen zijn niet nodig maar matrixbelichting geeft in dit soort gevallen het beste resultaat.
Bommeltje schreef:Op Youtube zag ik een review van de D700, waarbij zij opnamen maken vanuit een koepeltje.
Op de uiteindelijke foto was zowel binnen als buiten goed belicht.
Hoe moet ik mijn D700 instellen om dergelijke foto's te kunnen maken?
Dat gaat met D-lightning, maar welke stand, en eventuele andere instellingen zijn dan nodig?
Zie video vanaf ± minuut 6
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Even zelf proberen misschien? Elke situatie is natuurlijk weer anders. Dus standaardsettings zijn er niet echt.
- gijs sandberg
- Clublid
- Berichten: 6990
- Lid geworden op: zo dec 05 2004 9:53 am
- Locatie: Zuid Holland
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Peter,
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden...
Met HDR (zoals je vermeldt)
Probeer ook eens de actieve D-lighting.
Tip: zet 't aan bij het maken van de opname en experimenteer in Capture NX2 met de standen Uit/laag/medium/hoog.
Groeten, GIjs
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden...
Met HDR (zoals je vermeldt)
Probeer ook eens de actieve D-lighting.
Tip: zet 't aan bij het maken van de opname en experimenteer in Capture NX2 met de standen Uit/laag/medium/hoog.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Ik had zelf al wat opnamen gemaakt, maar de blauwe lucht, zoals op die video, dat luktte niet zo (en ja, er was blauwe lucht buiten).
Vandaar dat ik dacht dat er nog wat andere instellingen nodig waren.
Ik neem aan dat je moet meten op de rand binnen/buiten?
Vandaar dat ik dacht dat er nog wat andere instellingen nodig waren.
Ik neem aan dat je moet meten op de rand binnen/buiten?
- Germay
- Forumlid
- Berichten: 886
- Lid geworden op: di jun 03 2008 5:27 pm
- Locatie: Drecht-steden.
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Probeer eens een polarisatiefilter,krijg je geheid en blauwere lucht. :mrgreen:Bommeltje schreef:Ik had zelf al wat opnamen gemaakt, maar de blauwe lucht, zoals op die video, dat luktte niet zo (en ja, er was blauwe lucht buiten).
Vandaar dat ik dacht dat er nog wat andere instellingen nodig waren.
Ik neem aan dat je moet meten op de rand binnen/buiten?
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Het "buitenlicht meten", gegevens onthouden. B.V. 1/250sec bij F11
Binnenlicht meten, b.v 1/30sec bij F11
Camerabelichtingsstand op M (manuel) zetten 1/250sec bij F11
Flitser aanzetten, interne of externe.
Opname maken en kijken of dit bevalt. Zo niet, dan met het flitslicht of eventueel kunstlicht binnen experimenteren.
Zelf gebruik ik hiervoor een studioflits of diverse kunstlichtlampen om het binnengebeuren natuurlijk over te laten komen.
Succes met het experimenteren.
Niet klooien met filters zoals een pola-filter, want dit werkt niet.
Binnenlicht meten, b.v 1/30sec bij F11
Camerabelichtingsstand op M (manuel) zetten 1/250sec bij F11
Flitser aanzetten, interne of externe.
Opname maken en kijken of dit bevalt. Zo niet, dan met het flitslicht of eventueel kunstlicht binnen experimenteren.
Zelf gebruik ik hiervoor een studioflits of diverse kunstlichtlampen om het binnengebeuren natuurlijk over te laten komen.
Succes met het experimenteren.
Niet klooien met filters zoals een pola-filter, want dit werkt niet.
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Buiten meten (spot meter of een eindje wandelen als je minder lui bent dan ik) en een beetje flitsen. Zelf hou ik er in dergelijke situaties wel van als binnen toch nog een beetje donker is, dus niet te krachtig flitsen.
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Misschien heb ik de vraag niet goed begrepen maar ik zie steeds het inflitsen terugkomen terwijl de vraag juist ging over het verhogen van het dynamisch bereik d.m.v. D-lightning.
Duuuv schreef:Buiten meten (spot meter of een eindje wandelen als je minder lui bent dan ik) en een beetje flitsen. Zelf hou ik er in dergelijke situaties wel van als binnen toch nog een beetje donker is, dus niet te krachtig flitsen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Vanuit het filmpje gezien gaat het inderdaad om het dynamisch bereik.
Fotografeer in RAW, dan kun je achteraf de instellingen nog bijsturen. Voor een directe controle meteen bij opname kun je echter al wel direct een aantal instellingen gebruiken.
- Active D-Lightning in de stand AUTO of meteen de sterkste actieve setting.
- Voor beeldinstelling kies "Neutraal" (NL) en met het persoonlijk af te regelen contrast verder in het menu voor AUTO of ook hier direct het laagste contrast ---> van de 0 af naar -3
- ISO niet lager dan ISO 200 omdat lager (LOW) dit ten koste gaat van dynamisch bereik in hoge lichten.
Daarmee heb je feitelijk je dynamisch bereik en settings om schaduwen op te helderen maximaal ingesteld.
Dan fotografeer je zodanig dat je geen of hooguit nog net minimaal clipping hebt in je histogram van je buitenlicht.
Waarom zeg ik hier ook de optie minimaal clipping? Omdat in het RAW bestand die clipping achteraf bij post-processing met de reserve die nog in het RAW bestand zit, dit nog recht getrokken kan worden. Zo houdt je nog het meeste over ook in de schaduwen.
Met post processing in Nikon Capture kun je die eerdere clipping achteraf nog net softwarematig corrigeren door de "Belichtingscorrectie" in het menu "Snel herstellen" net iets naar links te schuiven.
Verder de schaduwen nog verder ophelderen met de slider die daarvoor zit in het menu "Snel herstellen".
Eventueel de middenslider van het histogram/curve naar links schuiven voor verdere opheldering als "gamma".
Ik denk dat je daarmee alle settings en tools hebt gebruikt om een zo groot mogelijk dynamisch bereik te krijgen.
Met controlepunten op diverse details van je beeld kun je het nog verder "afmaken".
Wil je betere resultaten kun je vanaf statief werken, meerdere belichtingen maken en dat via HDR techniek processen.
Fotografeer in RAW, dan kun je achteraf de instellingen nog bijsturen. Voor een directe controle meteen bij opname kun je echter al wel direct een aantal instellingen gebruiken.
- Active D-Lightning in de stand AUTO of meteen de sterkste actieve setting.
- Voor beeldinstelling kies "Neutraal" (NL) en met het persoonlijk af te regelen contrast verder in het menu voor AUTO of ook hier direct het laagste contrast ---> van de 0 af naar -3
- ISO niet lager dan ISO 200 omdat lager (LOW) dit ten koste gaat van dynamisch bereik in hoge lichten.
Daarmee heb je feitelijk je dynamisch bereik en settings om schaduwen op te helderen maximaal ingesteld.
Dan fotografeer je zodanig dat je geen of hooguit nog net minimaal clipping hebt in je histogram van je buitenlicht.
Waarom zeg ik hier ook de optie minimaal clipping? Omdat in het RAW bestand die clipping achteraf bij post-processing met de reserve die nog in het RAW bestand zit, dit nog recht getrokken kan worden. Zo houdt je nog het meeste over ook in de schaduwen.
Met post processing in Nikon Capture kun je die eerdere clipping achteraf nog net softwarematig corrigeren door de "Belichtingscorrectie" in het menu "Snel herstellen" net iets naar links te schuiven.
Verder de schaduwen nog verder ophelderen met de slider die daarvoor zit in het menu "Snel herstellen".
Eventueel de middenslider van het histogram/curve naar links schuiven voor verdere opheldering als "gamma".
Ik denk dat je daarmee alle settings en tools hebt gebruikt om een zo groot mogelijk dynamisch bereik te krijgen.
Met controlepunten op diverse details van je beeld kun je het nog verder "afmaken".
Wil je betere resultaten kun je vanaf statief werken, meerdere belichtingen maken en dat via HDR techniek processen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Als het met D-lighting gaat maak je toch gewoon een aantal opnamen met diverse instellingen?Bommeltje schreef:Op Youtube zag ik een review van de D700, waarbij zij opnamen maken vanuit een koepeltje.
Op de uiteindelijke foto was zowel binnen als buiten goed belicht.
Hoe moet ik mijn D700 instellen om dergelijke foto's te kunnen maken?
Dat gaat met D-lightning, maar welke stand, en eventuele andere instellingen zijn dan nodig?
Zie video vanaf ± minuut 6
E.e.a. aan gegevens noteren en je weet wat je weten wil, denk ik.
Aan de andere kant is het gebruikelijk het buitengebeuren 1 stop overbelicht te laten zijn om veel natuurlijker over te laten komen.
Maar dit was uiteraard niet de vraag van Bommeltje.
Zoals zo vaak in deze situaties bestaan er niet echt handleidingen voor. Zelf uitdokteren is veel leuker en leerzamer.
Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
En die fotograaf in dat filmpje heeft zijn polaroid zonnebril op tijdens het fotograferen. Ja, zo kan ik het ook 

Re: D700 - Binnenopname en tevens 'buiten' goed belichten?
Active D-Lighting (A-DL) is eigenlijk afkomstig uit Nikons scanning software waar ze het DEE (Dynamic Exposure Expansion) noemen. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk.
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
- A-DL is feitelijk ontworpen om enkel en alleen gebruikt te worden i.c.m. matrix licht meting. Indien je centrum gericht of spot meting gebruikt krijg je wisselende resultaten
- Je weet nooit of A-DL actief was of niet tenzij je achteraf in het shooting menu kijkt
- Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
- Sommige instellingen zoals Brightness & Contrast die je mogelijk in de camera hebt aangepast worden geannuleerd (!)
- Opslag op je geheugenkaart verloopt iets langzamer dan normaal. Is soms niet wenselijk
- A-DL is ontworpen voor het fotograferen bij hoge contrast scenes. Indien je in lage contrast fotografeert werkt A-DL nog steeds en gaat zoals het ontworpen is, onderbelichten...
- Indien je in NEF fotografeert kan je alleen met Capture-NX je opnamen bewerken. Alleen CNX is instaat A-DL goed uit te lezen. Gebruikt je andere NEF converters zoals bijv. CameraRAW van PS, gebruik dan A-DL niet. Je eindigt altijd met onderbelichte foto's en die moet je corrigeren
Mijn advies is om A-DL zeer sporadisch te gebruiken, eigenlijk helemaal niet. In sommige gevallen kunnen er goede foto's uit de camera komen rollen in geval van hoge contrast opnames echter je kan het niet altijd als standaard aanzetten. Tevens kan je dan beter JPEG of TIFF als standaard selecteren, bij NEF ben je aangewezen op CNX. 9 van de 10 keer kan je beter in je nabewerking een en ander aanpassen dan dit over te laten aan A-DL.
Een geheel andere oplossing zou DIT kunnen zijn.... Probeer het eens uit zou ik zeggen.
Suc6,
ALE
Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
- A-DL is feitelijk ontworpen om enkel en alleen gebruikt te worden i.c.m. matrix licht meting. Indien je centrum gericht of spot meting gebruikt krijg je wisselende resultaten
- Je weet nooit of A-DL actief was of niet tenzij je achteraf in het shooting menu kijkt
- Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
- Sommige instellingen zoals Brightness & Contrast die je mogelijk in de camera hebt aangepast worden geannuleerd (!)
- Opslag op je geheugenkaart verloopt iets langzamer dan normaal. Is soms niet wenselijk
- A-DL is ontworpen voor het fotograferen bij hoge contrast scenes. Indien je in lage contrast fotografeert werkt A-DL nog steeds en gaat zoals het ontworpen is, onderbelichten...
- Indien je in NEF fotografeert kan je alleen met Capture-NX je opnamen bewerken. Alleen CNX is instaat A-DL goed uit te lezen. Gebruikt je andere NEF converters zoals bijv. CameraRAW van PS, gebruik dan A-DL niet. Je eindigt altijd met onderbelichte foto's en die moet je corrigeren
Mijn advies is om A-DL zeer sporadisch te gebruiken, eigenlijk helemaal niet. In sommige gevallen kunnen er goede foto's uit de camera komen rollen in geval van hoge contrast opnames echter je kan het niet altijd als standaard aanzetten. Tevens kan je dan beter JPEG of TIFF als standaard selecteren, bij NEF ben je aangewezen op CNX. 9 van de 10 keer kan je beter in je nabewerking een en ander aanpassen dan dit over te laten aan A-DL.
Een geheel andere oplossing zou DIT kunnen zijn.... Probeer het eens uit zou ik zeggen.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters