NIKON of Tokina 12-24
NIKON of Tokina 12-24
Ik ben in het bezit van een NIKON D1. Nu wil ik een NIKON of TOKINA 12-24 mm aanschaffen. De vraag is of het met een D1 18-36 mm wordt of blijft dit 12-24mm. Bi voorbaat dank voor de informatie.
- noogle
- Forumlid
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: zo mar 02 2008 9:19 pm
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: NIKON of Tokina 12-24
De D1 heeft ook een cropfactor van 1,5 dus het wordt inderdaad een 18-36
Groet,
Michael
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: NIKON of Tokina 12-24
Effectief zullen de brandpuntsafstanden hetzelfde blijven maar omdat de sensor kleiner is, zul je de cropfactor mee moeten rekenen. Wordt dus optisch een 18-36
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
Re: NIKON of Tokina 12-24
Dank Michael en Ronald voor de informatie. Een feit is dat de D1 weliswaar nog altijd goed dienst doet, maar niet echt meer van deze tijd is. De vraag is nu welke camera ik zou moeten aanschaffen om de DX lenzen zoals de NIKON of TOKINa 12-24 te kunnen gebruiken zonder dat ik te maken krijg met crop factor 1,5. Zou de D200, D300, D2H of D2X een optie kunnen zijn?
Bij voorbaat dank voor de informatie.
Bij voorbaat dank voor de informatie.
Re: NIKON of Tokina 12-24
De cropfactor is afhankelijk van het sensorformaat alle door jou genoemde camera's zijn 1,5 crop DX camera's Wil je naar FX dus geen cropfactor dan kom je in het rijtje FX camera's D3, D700, D3x maar daar heb je dus wel weer FX glas bij nodig en valt dus de 12-24mm F4 eigenlijk al af omdat dit objectief vignetteerd van 12 tot ongeveer 18mm op een FX camera.
Dus ja, heb je DX glas dan kies je voor het door jou opgesomde rijtje camera's Maar wil je bijv. in de toekomst toch de stap naar FX maken dan zou je daar nu al rekenig mee kunnen houden met het aanschaffen van glas. Een FX objectief werkt wel zonder vignetteren op een DX camera het effectieve bereik word anders bijv een 14-24mm word dan een 21-36mm wat minder leuk is maar een 200mm op FX word op DX vergelijkbaar met een 300mm en dat is dan wel een voordeel te noemen.
Het is dus sterk afhankelijk met wat voor soort fotografie je bezig bent.
Luc.
Dus ja, heb je DX glas dan kies je voor het door jou opgesomde rijtje camera's Maar wil je bijv. in de toekomst toch de stap naar FX maken dan zou je daar nu al rekenig mee kunnen houden met het aanschaffen van glas. Een FX objectief werkt wel zonder vignetteren op een DX camera het effectieve bereik word anders bijv een 14-24mm word dan een 21-36mm wat minder leuk is maar een 200mm op FX word op DX vergelijkbaar met een 300mm en dat is dan wel een voordeel te noemen.
Het is dus sterk afhankelijk met wat voor soort fotografie je bezig bent.
Luc.