AF-S 50mm f1,4g

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Daviddvd

AF-S 50mm f1,4g

Bericht door Daviddvd » ma jun 29 2009 9:07 am

Goeiemorge,

Ik ben me een beetje aan het richten op de macro-objectieven, en toen vroeg ik me af of je de AF-S 50mm ook kon gebruiken voor macro(vooral stilstaande onderwerpen) en kan je de brandpuntafstand met converters(?) verlengen. Want de prijs scheelt wel wat(voor mij) met de 60mm micro.

mvg David

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: AF-S 50mm f1,4g

Bericht door gijs sandberg » ma jun 29 2009 9:15 am

Beste David,

Een 50mm 1.4 lens is niet ontworpen voor dichtbij opnamen.
De Micro Nikkor lenzen zijn dat wel.

Je zou een probeersel kunnen maken, maar reken op een hele reeks lensfouten.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » ma jun 29 2009 9:26 am

oke, bedankt. Dan ga ik denk ik voor de 60mm micro. Maar kan je daar ook landschappen mee fotograferen en portretten? Of is het alleen scherp met dichtbij opnames.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » ma jun 29 2009 9:43 am

Daviddvd schreef:oke, bedankt. Dan ga ik denk ik voor de 60mm micro. Maar kan je daar ook landschappen mee fotograferen en portretten? Of is het alleen scherp met dichtbij opnames.
Je kan ook de Sigma 70mm overwegen, deze is zelfs nog beter dan de Nikkor 60mm, en waarschijnlijker nog iets voordeliger ook :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Jan

Bericht door Jan » ma jun 29 2009 11:19 am

Hoi David

je hebt een pb

gr Jan

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jun 29 2009 11:31 am

Beste David,

Een Micro-Nikkor kan ook heel best fotograferen op grotere afstanden, veel mensen gebruiken het als een standaardlens.

Het enige minpunt t.o.v. een 50 1.4 is de iets mindere lichtsterkte (en dus ook zoekerbeeld).

Algemeen: iedere lens is een compromis, bij een 1.4 lens zijn andere eigenschappen wat minder door het streven naar een hogere lichtsterkte.
Een Micro Nikkor heeft niet die hoge lichtstekrte, dat laat ontwerpers toe om andere eigenschappen beter te laten zijn.

Let wel: sommigen vinden de Micro Nikkors te scherp voor portretten. De lens kan prima een getekende oude mannenkop afbeelden, maar is ongeschikt voor complimenteuze damesportretten (grapje).

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma jun 29 2009 12:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 29 2009 12:07 pm

gijs sandberg schreef: Let wel: sommigen vinden de Micro Nikkors te scherp voor portretten. De lens kan prima een getekende oude mannenkop afbeelden, maar is ongeschikt voor complimenteuze damesportretten (grapje).
Omdat je digitale bestanden meestal toch nabewerkt op de computer hoeft die harde scherpte helemaal geen nadeel te zijn. Met een paar simpele trucjes kun je het beeld zo zachter maken, zodat ook complimenteuze damesportretten mogelijk zijn. Ja, zelfs David Hamilton achtige soft-focus portretten.
Het is makkelijker een scherp beeld onscherp te maken, dan een onscherp beeld scherp.
Wat er wel is aan detail kun je verdoezelen, maar andersom wat er niet is aan detail, komt nooit meer tevoorschijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » ma jun 29 2009 12:21 pm

Dus de 60mm kan je een beetje als allround lens gebruiken. Dan kies ik daar voor. Ik kan al aardig photoshoppen dus verscherping is geen probleem.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 29 2009 1:45 pm

Daviddvd schreef:Ik kan al aardig photoshoppen dus verscherping is geen probleem.
Bij portret gaat het er juist om, om het allemaal wat zachter te maken, minder scherp.
Maar dat zal je ook wel lukken, anders openen we wel een draadje daarvoor :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”