Foto, bos in Leersum

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rdrukker

Foto, bos in Leersum

Bericht door Rdrukker » ma jun 29 2009 7:02 pm

Hallo,
Wat vinden jullie van deze foto?

Afbeelding

Veganpix

Re: Foto, bos in Leersum

Bericht door Veganpix » ma jun 29 2009 7:18 pm

Heel erg overbelicht. Een keertje opnieuw proberen als het zwaar bewolkt is. Dan is het licht in ieder geval beter. Verder geen spannende foto ofzo.

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » ma jun 29 2009 7:21 pm

Mmmm nou daar komt ie....

Ik zie een uitgebeten lucht met uitstraling naar de bomen.
Ik zie geen grond wat een vervreemdend effect heeft en voor mij geen toegevoegde waarde heeft.
Ik zie een rare kleurzweem bij zowel de stammen als de bladeren van de bomen.

Kortom, deze foto kan me niet bekoren....

*edit*
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je zelf van de foto vind....
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Rdrukker

Bericht door Rdrukker » ma jun 29 2009 7:26 pm

Veganpix schreef:Heel erg overbelicht. Een keertje opnieuw proberen als het zwaar bewolkt is. Dan is het licht in ieder geval beter. Verder geen spannende foto ofzo.
Dat wou ik horen, overbelicht.
Ik wist niet het juiste woord er voor.
Kan ik dit als nog aanpassen of bewerken?

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » ma jun 29 2009 8:00 pm

Nee, overbelichten kun je niet corrigeren. Daarom kun je altijd beter onderbelichten dan overbelichten. Want onderbelichten kun je in Photoshop (of andere dergelijke foto bewerkings programma's) corrigeren tot 2 stops lichter.
De reden dat je overbelichten niet kunt corrigeren is omdat er bij overbelichting teveel details verloren gaan. Bij onderbelichte foto's zit er nog voldoende detail in, het is alleen een kwestie van zichtbaar (helderder) maken.
"Imagination is far more important than knowledge"

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma jun 29 2009 8:00 pm

Als je in NEF geschoten hebt kun je misschien nog wel iets corrigeren, maar de echte overbelichte gedeeltes, het echte uitgebeten wit krijg je niet meer goed. Daar zit geen beeldinformatie meer in. Nog een keer teruggaan als het licht niet zo fel is. Dan heb je ook niet zoveel last van harde contrasten.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Rdrukker

Bericht door Rdrukker » ma jun 29 2009 8:11 pm

Bedankt voor jullie reacties en de info.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jun 29 2009 8:19 pm

Behalve de foto maken met een donkerder lucht, zou je de foto ook kunnen maken met een belichtingscorrectie.
Als je zo'n foto maakt en dan bekijkt op de camera, dan kun je ook het histogram bekijken en daaraan kun je al zien dat de foto overbelicht is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Myriad

Bericht door Myriad » ma jun 29 2009 9:37 pm

Je zou ook terug kunnen gaan naar dezelfde plek en (zelfs bij dezelfde lichtomstandigheden) een belichtingstrappetje kunnen maken (van bijvoorbeeld 3 tot 5 foto's) op statief.
Bracketing is de term daarvoor. Zoek dat maar eens op in je manual. Daarna de goed belichte delen van de foto's a.h.w. laten samensmelten in PhotoShop of een HDR bewerkingsprogramma. Dit vereist wel een instelling in je camera en behoorlijke kennis van bewerkingssoftware.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma jun 29 2009 11:29 pm

Dit is een situatie waarvoor de zogenaamde Active D-lighting voor is bedoeld. Probeer het daar eens mee. Het effect is overigens te vergelijken met het ophalen van schaduwpartijen in bewerkingssoftware: Fotografeer in NEF en zorg ervoor dat je geen uitgebeten partijen hebt (histogram checken), de donkere delen van de foto kun je dan op het spectaculaire af weer optrekken.

Overigens vind ik het wel een leuke compositie: door de welving in de boom rechts heb je een beetje de indruk alsof je vanuit een gat in de grond omhoog kijkt.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo jul 01 2009 8:18 am

joepert schreef:Overigens vind ik het wel een leuke compositie: door de welving in de boom rechts heb je een beetje de indruk alsof je vanuit een gat in de grond omhoog kijkt.
...tijdens een kernexplosie.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”