Flitsfoto's /HDR

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Flitsfoto's /HDR

Bericht door Robin » ma jun 29 2009 9:24 pm

Vorig weekend met de fam. van Mariska(mijn vriendin) te kamperen geweest, nu kwam ik dit tegen in en donkere door gang met schemer.
UItstekend moment om mijn Flitser er eens bij te pakken om wat te proberen met de kop t.b.v. indirect flitsen etc.
Na wat geprobeerd te hebben werd ik niet blijer en ging verder met meervoudeige belichting, nu bleven deze erg donker maar een mix van dit alles bracht me op de volgende foto's; 2 foto's met verschillende belichtings stappen.

Er komt wat natuurlijk licht van links (het begin van de doorgang) de rest was erg donker
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Graag een opbouwende reactie.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Flitsfoto's /HDR

Bericht door Léon Obers » ma jun 29 2009 11:31 pm

theshadow schreef: UItstekend moment om mijn Flitser er eens bij te pakken om wat te proberen met de kop t.b.v. indirect flitsen etc.
Indirect flitsen???
Waartegen wordt het flitslicht dan nog weerkaatst in een bos om de scene dan nog uit te lichten?
theshadow schreef:
Graag een opbouwende reactie.
Opbouwend met dit resultaat? :oohh:
Maar enfin, de EXIF gegevens vertellen direct waarom het resultaat te donker is. De flitser staat bij de eerste foto op minus -3 stops als correctiewaarde, bij de 2e als -2.33. Je had die beter gewoon op 0 hebben kunnen laten staan om het flitslicht meer opheldering van de donkere partijen te laten geven. En niet indirect flitsen, maar direct.
Maar eerlijk gezegd vraag ik me af wat de werkelijke lichtomstandigheden zijn met een belichtingstijd van 20 seconden.
Kennelijk was het erg donker daar ter plekke (late avondschemering, bijna donker --> circa 22.10 u.).
Wat wil je dan eigenlijk met een opname onder die omstandigheden bewijzen??

Overigens vraag ik me af of een flitser wel voldoende vermogen heeft om op die afstand en een brandpunt van 17mm met die beeldhoek de zaak uit te lichten. De afstand is weliswaar niet echt erg groot, maar met directe flits de zoomreflector van een flitser op 17mm, is het richtgetal / vermogen relatief laag. Indirect of met een bouncekapje nog lager.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jun 30 2009 8:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jun 29 2009 11:46 pm

Ik kom eigenlijk niet verder dan het feit dat het onderwerp me totaal niet boeit. Ik zie er niets in... :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di jun 30 2009 7:17 am

Patrick schreef:Ik kom eigenlijk niet verder dan het feit dat het onderwerp me totaal niet boeit. Ik zie er niets in... :huh:
Ik denk dat Robin eerder probeert HDR foto's te maken met Flitslicht en of het nu wel of niet boeit, het gaat om de techniek waar Robin nu mee aan het spelen is :wink:

Dus hoe kan Robin zijn techniek verbeteren met wel interessante en boeiende onderwerpen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di jun 30 2009 9:28 am

Hoi Robin,

Indirect flitsen, ja hier moet ik de vraag van Léon herhalen, wat was op dat moment je gedachte om in een donker bos deze instelling te kiezen? En waarom de flits EV waarde zover terug geschroefd? Misschien als je die twee vragen beantwoord kunnen wij je gerichter van advies voorzien.

Laten we het eens over een andere boeg gooien. Persoonlijk vind ik het onderwerp niet echt boeiend maar so be it. Je had hier een fun opname van kunnen maken. Zo'n lekkere spooky plaat met een ghost effect ( :idea: )

22:12 uur is het al lekker donker aan het worden en dan met name in zo'n bos. Vriendin is dicht in de buurt, vanzelfsprekend :D Doe een keer gek en:
- Camera op statief
- Vriendin in beeld en op haar scherp stellen, eventueel m.b.v.een hulplicht
- Diafragma zo groot mogelijk, sluitersnelheid rond de 10 seconden om te beginnen, ISO200, alles manueel instellen
- Neem je flitser in je hand, dus niet op je camera, gewoon standaard af fabriek instellingen en kop vooruit
- Laat je liefje in een loodrechte lijn t.o.v. de camera voortbewegen
- Jij drukt op verschillende momenten op de testknop van je flitser zodat deze ontstoken wordt
- Dit alles doe je binnen de ingestelde sluitertijd.

Controleer je foto. Is je vriendin overbelicht knijp je je diafragma met een stop. Is de achtergrond te donker, verleng je je sluitersnelheid. Die achtergrond mag dus best iets donkerder zijn dan op deze twee foto's, het moet per slot van rekening spooky blijven. Een paar test opnamen maken en je hebt de instellingen te pakken.
Have fun,

ALE

ps, uiteraard kan je dit ook met je schoonmoeder uitvoeren, succes verzekert :lol: :lol: :lol:
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 30 2009 11:52 am

George Fennes schreef:
Patrick schreef:Ik kom eigenlijk niet verder dan het feit dat het onderwerp me totaal niet boeit. Ik zie er niets in... :huh:
Ik denk dat Robin eerder probeert HDR foto's te maken met Flitslicht en of het nu wel of niet boeit, het gaat om de techniek waar Robin nu mee aan het spelen is :wink:

Dus hoe kan Robin zijn techniek verbeteren met wel interessante en boeiende onderwerpen.
Als dat zo is, dan is het denk ik beter als ik dit draadje verhuis, want dat is niet waar de sectie "Foto beoordeling" voor in het leven geroepen is. Natuurlijk komen er tips, maar het gaat hier vooral om wat je van de foto vindt, technisch en wat betreft onderwerp/compositie.

Robin? Verhuizen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » di jun 30 2009 8:49 pm

@ Patrick --> verhuizen maar

@ Ale en Leon: Het was er zeker donker ik vond de eerste foto's die ik op normale wijze gemaakt had overbelicht met direct flitsen en flitser EV op o
heb tijdens de HDR de kop naar achter gericht ongeveer 60graden naar boven op de bebossing die direct achter de camera was.
:?: Aan de EV van de Flitser heb ik tijdens de foto's niks gedaan heb alleen de sluitertijden veranderd in M stand.

o ja me vriendin was op dit moment niet in de buurt Ale
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

george013

Bericht door george013 » di jun 30 2009 8:55 pm

Wat bedoel je met HDR?
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 30 2009 9:15 pm

theshadow schreef: @ Ale en Leon: Het was er zeker donker ik vond de eerste foto's die ik op normale wijze gemaakt had overbelicht met direct flitsen en flitser EV op o
heb tijdens de HDR de kop naar achter gericht ongeveer 60graden naar boven op de bebossing die direct achter de camera was.
Om vanuit een 0-correctie instelling voor de flitser dan ineens een totaal andere aanpak te gebruiken, is nooit de juiste oplossing om feitelijk een "klein probleem" te corrigeren. Dan blijf je zwemmen in toevalligheden waarbij het bijna zeker is, dat ook die andere aanpak niet de juiste combinatie is bij de eerste opname erna. Zeker een waar je tegen bebossing achter je gaat flitsen. Dat slorpt bijna alle licht weg. Dat kleine beetje wat er dan nog aan reflectie overblijft is "groen licht" als reflectie vanuit groen gebladerte.

Waarom niet gewoon vanuit die weergave uit dat eerste resultaat met die overbelichting, stapjes van bijv. 2/3 stop minder flitslicht gaan geven? Of, omdat je de normale belichtingscombinatie van sluitertijd en diafragma met de hand hebt ingesteld, je flitser tevens manueel gebruiken en in stapjes het vermogen aanpassen.
Binnen 1 seconde kun je het resultaat beoordelen op je LCD-scherm inclusief histogram en van daaruit verder corrigeren.
Na pakweg 1-3 opnamen kom je dan beslist aan de combinatie welke wel voldoet.

Vanuit een juist flitslicht voor die donkere voorgrond, kun je dan nog de sluitertijd aanpassen voor het meer heldere schemerlicht verder weg in de achtergrond van het bos. Dat deel van je opname waar het flitslicht toch helemaal geen invloed meer heeft. Dan heb je bij elkaar wellicht niet eens meer een HDR-oplossing nodig om een beeld als geheel goed te belichten.

Als je gaat testen, moet je met beleid en logische stappen je verstellingen doen. Aan gokken heb je niks.
theshadow schreef: :?: Aan de EV van de Flitser heb ik tijdens de foto's niks gedaan heb alleen de sluitertijden veranderd in M stand.
Blijkbaar niet, afgaande op de EXIF informatie. En nee, ik geloof niet dat de camera op dat moment net een storing zou hebben en de setting vanzelf zou verspringen, of anderszins de EXIF verandert, anders dan wat er ook daadwerkelijk is gebruikt aan instellingen. Een menselijke vergissing in je settings ligt eerder voor de hand.

george013

Bericht door george013 » di jun 30 2009 10:40 pm

Ik vroeg wat TS met HDR bedoelde. TS plaatst twee foto's met verschillende belichtingen/instellingen.
Heeft een HDR, een gemanipuleerd plaatje gemaakt vanuit de computer, ook een eigen EXIF. Dat lijkt mij stug.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jul 01 2009 2:40 am

theshadow schreef:@ Patrick --> verhuizen maar
Done!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 01 2009 3:17 am

george013 schreef:Ik vroeg wat TS met HDR bedoelde. TS plaatst twee foto's met verschillende belichtingen/instellingen.
Met op zichzelf twee verschillende EXIF informaties voor die twee plaatjes.
george013 schreef: Heeft een HDR, een gemanipuleerd plaatje gemaakt vanuit de computer, ook een eigen EXIF. Dat lijkt mij stug.
George
Nee, maar wel de basisinstelling van waaruit vertrokken wordt bij minimaal één opname. Omdat er kennelijk geen lichter plaatje bij zit voor wat betreft de flitsinstelling (anders had hij die wel gebruikt), kun je aannemen dat die instelling voor die andere plaatjes weinig anders zal zijn op het punt van die flitser. Ik ben overigens wel benieuwd wat de TS dan gecombineerd heeft aan plaatjes of wat hij bedoelt met HDR.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo jul 01 2009 11:15 am

Wat te denken van meervoudige belichting! Hier staat beschreven hoe Robin een HDR opname in de camera heeft gemaakt m.b.v. meervoudige belichting. Of hij daadwerkelijk de voorbeelden van EV waarde heeft gebruikt durf ik niet te zeggen. Ik verwacht het hier eerlijk gezegd niet.
Hope this helps,

ALE

george013

Bericht door george013 » wo jul 01 2009 11:46 am

Ik heb dat stukje over meervoudige belichting gelezen. Wat is nu het verschil als ik met de EV ga spelen en dat weer teniet doe met opnieuw de tijd te veranderen? Het resultaat blijft dan toch hetzelfde met gelijke diafragma en ISO?
George

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo jul 01 2009 11:50 am

Je hebt je camera op M staan, dan werk EV correctie niet echt. Het geeft de correctie alleen weer in je belichtingsmeter maar doet er niets mee. Nu pas je het aan door je sluitersnelheid te corrigeren en die naar 0 te draaien.
Hope this helps,

ALE

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”