objectief uit Amerika oke?
objectief uit Amerika oke?
Hallo,
Ik zie dat als je een lens in Amerika koopt, deze een stuk goedkoper is dan dezelfde lens in Nederland. Heeft iemand ervaring met een Amerikaanse lens? Is er verschil? De lens die ik op het oog heb, kost daar 150 euro minder.
Bedankt voor jullie tips!
Ik zie dat als je een lens in Amerika koopt, deze een stuk goedkoper is dan dezelfde lens in Nederland. Heeft iemand ervaring met een Amerikaanse lens? Is er verschil? De lens die ik op het oog heb, kost daar 150 euro minder.
Bedankt voor jullie tips!
Re: objectief uit Amerika oke?
Een veelgestelde vraag. Vergeet niet dat je importheffing moet betalen. Verzendkosten zijn vaak ook niet mals. Voor garantie schijnt het niet uit te maken: objectieven hebben wereldwijde garantie (toch???).
Er zijn volgens mij toch niet veel forumgebruikers die het doen omdat de winst uiteindelijk marginaal is en er toch wat risico's zijn verbonden aan het verzenden van spullen helemaal uit Amerika.
Dit allemaal afgezien van het feit dat het van de andere kant van de wereld laten komen van spullen die je ook om de hoek kunt kopen nu niet bepaald bijdraagt aan een schoner milieu.
Ook moet je boven bepaalde bedragen dus importbelastingen en BTW gaan betalen. Daarbij maakt het uit of je het zelf meeneemt uit Amerika (dan is het boven ca 400 euro) of bestelt via internet (weet niet welk bedrag, maar lager).
Er zijn volgens mij toch niet veel forumgebruikers die het doen omdat de winst uiteindelijk marginaal is en er toch wat risico's zijn verbonden aan het verzenden van spullen helemaal uit Amerika.
Dit allemaal afgezien van het feit dat het van de andere kant van de wereld laten komen van spullen die je ook om de hoek kunt kopen nu niet bepaald bijdraagt aan een schoner milieu.
Ook moet je boven bepaalde bedragen dus importbelastingen en BTW gaan betalen. Daarbij maakt het uit of je het zelf meeneemt uit Amerika (dan is het boven ca 400 euro) of bestelt via internet (weet niet welk bedrag, maar lager).
Laatst gewijzigd door joepert op di jun 30 2009 9:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De bedragen voor vrije invoer liggen op € 430,- als reizigersbagage.
http://www.douane.nl/particulier/reizig ... ge-06.html
De belastingdienst heeft nu net een spotje op de televisie.
Bij internetaankopen ligt het anders:
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-03.html
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-01.html
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-02.html
http://www.douane.nl/particulier/reizig ... ge-06.html
De belastingdienst heeft nu net een spotje op de televisie.
Bij internetaankopen ligt het anders:
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-03.html
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-01.html
http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-02.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
V,
Bedenk je dat in de USA alle winkel- en internetprijzen exclusief omzetbelasting zijn.
In Nederland wordt (vaak ook door Pro-winkels) geadverteerd inclusief BTW.
Die belasting in de USA verschilt per staat, in Europa is dat 15-20%.
Over garantie: Volgens Nederlands recht moet de handelaar garantie verlenen, je zou dus terug moeten naar de winkelier waar je de lens kocht...
Aannemende dat je geen budget kitlens wilt kopen, zou ik het risico niet nemen.
Groeten, Gijs
Bedenk je dat in de USA alle winkel- en internetprijzen exclusief omzetbelasting zijn.
Over garantie: Volgens Nederlands recht moet de handelaar garantie verlenen, je zou dus terug moeten naar de winkelier waar je de lens kocht...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Richt je ogen eens naar het oosten!
Vanuit HK is het ook redelijk voordelig, zeker als de verkoper verzend en op de verzend papieren een veel lager bedrag vermeld dan in werkelijkheid. zo ontloop je een hoog bedrag aan invoerrechten.
Vanuit HK is het ook redelijk voordelig, zeker als de verkoper verzend en op de verzend papieren een veel lager bedrag vermeld dan in werkelijkheid. zo ontloop je een hoog bedrag aan invoerrechten.
- gijs sandberg
- Clublid
Gideon,
Dit is niet de plaats om mensen te bewegen wetten te overtreden.
Bovendien krijgt men problemen, een verzekeringsmaatschappij zal in geval van vermissing of schade nooit meer dan het vermelde bedrag willen vergoeden.
Groeten, GIjs
Bovendien krijgt men problemen, een verzekeringsmaatschappij zal in geval van vermissing of schade nooit meer dan het vermelde bedrag willen vergoeden.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Sales tax is in de USA tussen de 0 en 13%, maar meestal rond de 8%. Er zijn overigens vele (legale) wegen om helemaal geen sales tax te betalen, bijvoorbeeld als je via internet bestelt. Wel mag je bij de Nederlandse douane afrekenen indien jouw pakketje onderschept wordt. De meeste bekende shops (BH Photo, Adorama, etc.) versturen uitsluitend met vermelding van de echte waarde, dus sjoemelen is er niet bij en kan trouwens ook flinke boetes opleveren. Goedkoop kan dan toch nog duurkoop worden.gijs sandberg schreef:V,
Groeten, Gijs
Qua garantie zijn er voldoende shops die wereldwijde garantieregelingen bieden, maar die lopen meestal niet via Nikon zelf maar via andere ketens van service organisaties. Het is maar de vraag of die aan alle onderdelen kunnen komen.
Je kunt uitsluitend zelf bepalen of je de risico's acceptabel vindt. Ik heb zelf een SB-600 en 50mm 1.8 meegebracht uit de USA (legaal). Scheelde me dik 100 euro en ik maak me geen seconde zorgen over service. Maar of ik nou een heel duur objectief in de USA zou bestellen, dat betwijfel ik.
Nou Gijs, ik heb niets gezegt dat aanzet tot plegen van fraude! Het is de verkoper die de boel belazerd! En aangezien het inklaren gebeurd door de grote jongens zoals FedEx (welke de invoerrechten afhandelen in opdracht van de Douane/Belastingdienst) en dan alleen maar kijken naar de papieren die bij het pakje zitten.............,kan je op je klompen nagaan wat er dan gebeurd!gijs sandberg schreef:Gideon,
Groeten, GIjs
Je krijgt of GEEN naheffing of een hele LAGE afhankelijk van het de in te voeren waarde van het objectief. Meestal wordt er verzonden als GIFT met een veel lager bedrag voor de waarde zonder dat jij als koper daarom hebt gevraagd!
En of je het nou in Nederland, USA of HK koopt zal mij een zorg zijn, moet en ieder voor zich weten!
En voor de Verzekering gebruik je toch de gegevens van bv Ebay waar je aankoop staat vermeld met het juiste bedrag!
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Gideon,
Ik heb jouw bericht gelezen.
-Ik hoor en lees teveel verhalen van mensen die problemen hebben met kopen in het buitenland en/of garantie
-Bij de Douane zitten ook gisse personen, ze kunnen ook Ebay en prijslijsten lezen, je moet betalen naar de waarde op het moment dat een item de grens (buitenland/EU) over gaat.
(oftewel: als je pech hebt moet je het volle pond betalen aan invoerrechten en BTW).
-Waaron melden vele Ebay verkopers dat ze niet meedoen aan geschenk-verzendingen?
(Juist: om geen ge... met de verzekering te krijgen)
Groeten en good luck Jim,
Gijs
Ik heb jouw bericht gelezen.
-Ik hoor en lees teveel verhalen van mensen die problemen hebben met kopen in het buitenland en/of garantie
-Bij de Douane zitten ook gisse personen, ze kunnen ook Ebay en prijslijsten lezen, je moet betalen naar de waarde op het moment dat een item de grens (buitenland/EU) over gaat.
(oftewel: als je pech hebt moet je het volle pond betalen aan invoerrechten en BTW).
-Waaron melden vele Ebay verkopers dat ze niet meedoen aan geschenk-verzendingen?
(Juist: om geen ge... met de verzekering te krijgen)
Groeten en good luck Jim,
Gijs
Tsja,
Allemaal leuke reacties. Zelf heb ik uit HongKong via een UK omweg ooit mijn 70-200VR aangeschaft. Scheelde toch netto iets van EUR 330,- met de toen geldende winkelprijs hier van de bekende internetwinkels. Toch leuk geld om niet uit te geven.
En veel later heb ik wat spullen bij Adorama gekocht. Een gloednieuwe 17-55, wat batterijen en een draadgebonden afstandsbediening: wederom ettelijke honderden euro's goedkoper dan hier te verkrijgen.
In beide gevallen netjes belasting betaald via de voorgeschreven regels. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat bij de HongKong variant de verkoper garandeerde dat er tax and duty free anywere in ht UK delivered zou worden. En met een kennisenkring met internationale contacten is een extre tussenstop dan zo gepiept. Vanuit de UK naar NL is immers europees verkeer. Kostte dus 1 maal shipping extra ( en een presentje voor het ontvangs/doorstuur commite)
Het laatste geval: gewoon door de vallende dollar en de exorbitante prijzen hier een flink prijsverschil.
Op Nikon lenzen zit world wide warranty ( in ieder geval de dingen die ik heb gekocht ). Kortom: naar mijn idee is het risico miniem, en KUNNEN de besparingen fors zijn. Als je de verkeerde keuzes maakt KUNNEN de verwachte besparingen zomaar in extra uitgaven uitvallen. Wees gewaarschuwd.
Mensen die echter zondermeer stellen dat het 'not done' is, niet verstandig, slecht voor het millieu e.d.: als u het verschil bijlegt praat ik nergens meer over.
Allemaal leuke reacties. Zelf heb ik uit HongKong via een UK omweg ooit mijn 70-200VR aangeschaft. Scheelde toch netto iets van EUR 330,- met de toen geldende winkelprijs hier van de bekende internetwinkels. Toch leuk geld om niet uit te geven.
En veel later heb ik wat spullen bij Adorama gekocht. Een gloednieuwe 17-55, wat batterijen en een draadgebonden afstandsbediening: wederom ettelijke honderden euro's goedkoper dan hier te verkrijgen.
In beide gevallen netjes belasting betaald via de voorgeschreven regels. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat bij de HongKong variant de verkoper garandeerde dat er tax and duty free anywere in ht UK delivered zou worden. En met een kennisenkring met internationale contacten is een extre tussenstop dan zo gepiept. Vanuit de UK naar NL is immers europees verkeer. Kostte dus 1 maal shipping extra ( en een presentje voor het ontvangs/doorstuur commite)
Het laatste geval: gewoon door de vallende dollar en de exorbitante prijzen hier een flink prijsverschil.
Op Nikon lenzen zit world wide warranty ( in ieder geval de dingen die ik heb gekocht ). Kortom: naar mijn idee is het risico miniem, en KUNNEN de besparingen fors zijn. Als je de verkeerde keuzes maakt KUNNEN de verwachte besparingen zomaar in extra uitgaven uitvallen. Wees gewaarschuwd.
Mensen die echter zondermeer stellen dat het 'not done' is, niet verstandig, slecht voor het millieu e.d.: als u het verschil bijlegt praat ik nergens meer over.
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Waarom kan Nikon niet gewoon hun spulletjes overal ter wereld voor dezelfde prijs aanbieden? Waarom is het hier in Nederland (Europa) altijd het duurst? Dan zijn we ook meteen van al dat gedoe af.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon heeft wel adviesprijzen maar mag (gelukkig) geen dwingende verkoopprijs op leggen. Een van de voordelen van Europa.johan1967 schreef:Waarom kan Nikon niet gewoon hun spulletjes overal ter wereld voor dezelfde prijs aanbieden? Waarom is het hier in Nederland (Europa) altijd het duurst? Dan zijn we ook meteen van al dat gedoe af.
En waarschijnlijk heb je het clubblad winter 2008-2009 niet in huis. Want dan leg ik in een artikel op pagina 18 en verder uit dat Nikon in de Nederlandse winkel toch wel goedkoper is dan in een Duitse of Amerikaanse winkel. Er zullen vast wel uitzonderingen zijn maar ik heb de aanschafprijs van een
AFD 50 f1,8
AFD 85 f1.8
AFD 108 f 2,8 (en nog 6 zoom objectieven)
D3
D300
D700
D90
vergeleken tussen 2 Nederlandse winkels, 2 Duitse winkels en 2 USA winkels. In slechts 3 gevallen was een objectief in de USA 1 tot 70 euro goedkoper. De hoogste duurdere prijs was 88 euro. Lees ook hierboven bij Gijs waarom de aanschaf vanuit de USA duurder is, dan de vermelde prijs in de winkel.
Ik heb de koe maar evens bij de horens gepakt zodat in deze thread de informatie bij elkaar is te vinden. Ik heb geen diepgaand onderzoek verricht, ik heb van een 4 tal objectieven de prijs berekend bij 3 nederlandse bekende online stores en 2 amerikaanse. Ik heb geen gebruik gemaakt van ebay of anderssoortige zoekmachines.
Qua verzendkosten heb ik steeds gekeken naar het objectief 70-200. Met name bij de US stores kan het gewicht van invloed zijn op de verzendkosten. Qua verzending heb ik gekozen voor in nl TNT, en in het buitenland UPS.
Prijzen US zijn omgerekend naar euro's en zijn in onderstaande tabel te vinden. Let wel: prijzen zijn inclusief douaneheffing, btw & verzendkosten, en dus franco aan huis kosten
Volgens de doune nomenclatuur 85258030 zitten er op digitale camera's tbv consumentengebruik geen douaneheffing. 90021100 is van toepassing op objectieven en de bijbehorende douaneheffing is derhalve 6,7%.
Douaneheffing wordt berekend bij goederen die een waarde hebben van meer dan 150 eur ( excl shipment en verzekeringskosten ). BTW plichtig is alles boven de EUR 22 ( incl shipment, verzekeringskosten én eventuele douaneheffing ). Dit alles volkomen legaal volgens wetgeving en moraliteit. Ik heb in een eerdere post al aangegeven dat er routes zijn om voor de koper legaal toch douane en imnportheffingen te omzeilen. De keus in winkels is dan wel beperkter (en ik heb slechts ervaing met een ebay store).
Eur/Dollar koers aangehouden wat de GWK koersconvertor vandaag aangeeft: 1 US Dollar = 0,66 EUR. En deze koersverhouding werkt stevig mee.
Kortom: het openhouden van ogen en oren, plus even een korte berekening maken kan vandaag zomaar een voordeel van eur 190 opleveren. ( en ook een nadeel van eur 100 ). Het voordeel zal bij grotere bestellingen met enige tientjes toenemen aangezien de shipping kosten vanuit de US toch van behoorlijke proporties zijn.
Let wel op consequenties van aankopen in het buitenland, met name aanspraak op garantie en/of überhaupt of goederen ( ook buiten garantie ) dichtbij huis gerepareerd kunnen worden, al dan niet tegen betaling.
Tot zover mijn bijdrage aan het koopkrachtplaatje.
Qua verzendkosten heb ik steeds gekeken naar het objectief 70-200. Met name bij de US stores kan het gewicht van invloed zijn op de verzendkosten. Qua verzending heb ik gekozen voor in nl TNT, en in het buitenland UPS.
Prijzen US zijn omgerekend naar euro's en zijn in onderstaande tabel te vinden. Let wel: prijzen zijn inclusief douaneheffing, btw & verzendkosten, en dus franco aan huis kosten
Volgens de doune nomenclatuur 85258030 zitten er op digitale camera's tbv consumentengebruik geen douaneheffing. 90021100 is van toepassing op objectieven en de bijbehorende douaneheffing is derhalve 6,7%.
Douaneheffing wordt berekend bij goederen die een waarde hebben van meer dan 150 eur ( excl shipment en verzekeringskosten ). BTW plichtig is alles boven de EUR 22 ( incl shipment, verzekeringskosten én eventuele douaneheffing ). Dit alles volkomen legaal volgens wetgeving en moraliteit. Ik heb in een eerdere post al aangegeven dat er routes zijn om voor de koper legaal toch douane en imnportheffingen te omzeilen. De keus in winkels is dan wel beperkter (en ik heb slechts ervaing met een ebay store).
Eur/Dollar koers aangehouden wat de GWK koersconvertor vandaag aangeeft: 1 US Dollar = 0,66 EUR. En deze koersverhouding werkt stevig mee.
Code: Selecteer alles
70-200 14-24 17-55 24-70
konijnenberg 1759,00 1459,00 1076,00 1509,00
cameranu 1804,50 1455,50 1105,50 1505,50
kamera-express 1803,50 1454,50 1070,50 1473,50
nl_gem: 1789,00 1456,33 1084,00 1496,00
adorama 1599,32 1566,60 1046,23 1524,70
bhphotovideo 1596,64 1546,36 1060,31 1521,22
us_gem: 1597,98 1556,48 1053,27 1522,96
nl_gem-us_gem: 191,02 -100,15 30,73 -26,96
Prijzen in EUR franco aan huis berekend d.d. 2 juli 2009. Genoemde prijzen staan hier ter onderbouwing en er kunnen uiteraard geen rechten aan worden ontleend.
Let wel op consequenties van aankopen in het buitenland, met name aanspraak op garantie en/of überhaupt of goederen ( ook buiten garantie ) dichtbij huis gerepareerd kunnen worden, al dan niet tegen betaling.
Tot zover mijn bijdrage aan het koopkrachtplaatje.
Laatst gewijzigd door psilin op do jul 02 2009 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik denk dat je in NL erg gelukkig mag ''prijzen'' met enerzijds relatief lage prijzen door stevige konkurrentie alsmede service gerichte bedrijven en alles ook nog redelijk binnen handbereik. Dat prijzen soms lager zijn c.q waren in de U.k. komt door b.v. de koers van het britse pond tov euro nu is dat al grotendeels voorbij. Zelf ben ik woonachtig in Spanje en ervaar de Nikon prijzen hier als echt hoog, weinig konkurrentie en erg matig servicenivo ook niet in een stad als b.v. Barcelona.
Ik koop momenteel mijn Nikon spullen meestal via internet in Andorra of soms zelfs -als het niet anders kan- in Nl. want dat is binnen de EU gemiddeld het goedkoopste.
Buiten europa b.v. in Azie liggen prijzen lager maar kost een flesje Coca Cola ook een fractie van wat het hier in de EU kost terwijl het toch echt dezelfde Coca Cola is maar kan de ''markt'' slechts dat bedrag opbrengen.
Dus moraaal van het verhaal jullie zitten daar in Nl kwa prijzen over het algemeen echt zo slecht nog niet.
Ik koop momenteel mijn Nikon spullen meestal via internet in Andorra of soms zelfs -als het niet anders kan- in Nl. want dat is binnen de EU gemiddeld het goedkoopste.
Buiten europa b.v. in Azie liggen prijzen lager maar kost een flesje Coca Cola ook een fractie van wat het hier in de EU kost terwijl het toch echt dezelfde Coca Cola is maar kan de ''markt'' slechts dat bedrag opbrengen.
Dus moraaal van het verhaal jullie zitten daar in Nl kwa prijzen over het algemeen echt zo slecht nog niet.
- gijs sandberg
- Clublid
Psi,
Bravo voor het rekenwerk.
Voor de mensen die toch de gok willen wagen zouden we ook het bedrag voor een reparatie erbij moeten vermelden.
Ik ken die bedragen niet, maar geloof me dat het nakijken van een complexe lens als de 70-200VR-G snel enige honderden EURO's kost.
Jouw uitkomsten bevestigen mijn indruk dat prijsverschillen vaak locaal en/of tijdelijk zijn en slechts voor enige artikelen gelden.
Ik kan me van begin dit jaar internet-discussies herinneren met Engelsen (door de daling van het pond sterling gingen de prijzen in GBP met sprongen omhoog. (Mijn reactie: blame the governement or the economy-in UK, niet NIkon).
Groeten, Gijs
PS laten we het op deze plaats niet hebben over vage Ebay aanbiedigngen: dat gaat vaak om restvoorraden of regelrechte pogingen tot fraude.
Bravo voor het rekenwerk.
Voor de mensen die toch de gok willen wagen zouden we ook het bedrag voor een reparatie erbij moeten vermelden.
Ik ken die bedragen niet, maar geloof me dat het nakijken van een complexe lens als de 70-200VR-G snel enige honderden EURO's kost.
Jouw uitkomsten bevestigen mijn indruk dat prijsverschillen vaak locaal en/of tijdelijk zijn en slechts voor enige artikelen gelden.
Ik kan me van begin dit jaar internet-discussies herinneren met Engelsen (door de daling van het pond sterling gingen de prijzen in GBP met sprongen omhoog. (Mijn reactie: blame the governement or the economy-in UK, niet NIkon).
Groeten, Gijs
PS laten we het op deze plaats niet hebben over vage Ebay aanbiedigngen: dat gaat vaak om restvoorraden of regelrechte pogingen tot fraude.