Welke lens kan ik het beste gebruiken?
Welke lens kan ik het beste gebruiken?
Hallo allemaal,
Ik heb een aantal dagen geleden een Nikon D90 aangeschaft met daarbij een Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G en een Sigma 17-70 lens.
Alleen was ik niet helemaal tevreden met de 17-70 lens van Sigma, vond hem namelijk niet scherp genoeg en had daarom besloten hem vandaag terug te brengen.
Heb bij die winkel meteen wat andere lenzen uitgeprobeerd, o.a de Nikkor 17-55, maar op de een of andere manier gaf het mij toch niet dat 'wow'-effect en aangezien de verkoper niet erg behulpzaam was probeer ik het hier maar eens!
Nu is mijn vraag: Welke lens raden jullie mij aan?
Ik ga me voornamelijk bezig houden met natuurfotografie, (landschap & macro) modelfotografie (half/full bodyshots).. en af en toe portret.
Mijn budget ligt zo rond de €1000.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jeff
Ik heb een aantal dagen geleden een Nikon D90 aangeschaft met daarbij een Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G en een Sigma 17-70 lens.
Alleen was ik niet helemaal tevreden met de 17-70 lens van Sigma, vond hem namelijk niet scherp genoeg en had daarom besloten hem vandaag terug te brengen.
Heb bij die winkel meteen wat andere lenzen uitgeprobeerd, o.a de Nikkor 17-55, maar op de een of andere manier gaf het mij toch niet dat 'wow'-effect en aangezien de verkoper niet erg behulpzaam was probeer ik het hier maar eens!
Nu is mijn vraag: Welke lens raden jullie mij aan?
Ik ga me voornamelijk bezig houden met natuurfotografie, (landschap & macro) modelfotografie (half/full bodyshots).. en af en toe portret.
Mijn budget ligt zo rond de €1000.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jeff
Re: Welke lens kan ik het beste gebruiken?
Hoi Jeff en welkom op het forum.
Tja, de 17-55 is toch echt wel een top objectief. Lichtgevoelig, scherp. Tenminste dat is mijn ervaring met dat objectief en heb er altijd graag mee gewerkt. Vooral landschappen en panorama's werkten voor mij goed met deze lens.
Tja, de 17-55 is toch echt wel een top objectief. Lichtgevoelig, scherp. Tenminste dat is mijn ervaring met dat objectief en heb er altijd graag mee gewerkt. Vooral landschappen en panorama's werkten voor mij goed met deze lens.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Geen wow effect bij de 17-55?
Volgens mij is dat toch een heel goed objectief, zeker op DX. Ik heb hem ook een paar jaar op mijn camera gehad en het was mijn meest gebruikte objectief.
Je zou natuurlijk kunnen overwegen even door te sparen voor de 24-70. Die doet het ook prima op de D90.

Je zou natuurlijk kunnen overwegen even door te sparen voor de 24-70. Die doet het ook prima op de D90.
Laatst gewijzigd door Riemke op ma jun 29 2009 10:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Jeff de Sigma is echt geen slecht objectief, ik heb hem ook gehad.
Heb hem alleen weggedaan omdat hij niet constante lichtsterkte had.
Hier voor in de plaats heb ik de Tamron 17-50mm 2.8 gekocht en daar ben ik heel erg tevreden over.
Qua beeldkwaliteit te vergelijken met de Nikkor 17-55mm 2.8.
Maar ook onder Nikon schijnt "kwaliteitspreiding" nornaal te zijn tegenwoordig.
Dus van objectief tot objectief kan er behoorlijk wat verschil in zitten.
Wil je de kwaliteit van dit objectief beoordelen kan je bij de Oost-Groningen tour bij mijn postings kijken daar zitten een aantal opnames bij met dit objectief gemaakt.
Ik weet niet waar je hiervoor mee gefotografeert heb.
Maar sinds ik de D90 heb krijg ik de indruk dat ik met nabewerken meer moet doen met de D90 dan met de D80.
Ik weet niet of anderen ook deze ervaring hebben?
Maar hier kan het euvel ook in zitten.
Ik weet dat toen de D200 net uitkwam en sommigen hun D70 voor de D200 hadden ingeruild ze hier helemaal niet blij mee waren.
Geen foto leek scherp.
Erg frusstrerend allemaal.
Maar met een beetje nabewerken kan je er hele mooie scherpe resultaten uit halen.
Maar zet hier op het forum eens een paar foto's waarvan je zegt dat ze niet echt scherp zijn.
Zet er ook de Exif gegevens bij en laten we dan eens kijken of het aan de gebruikte objectieven ligt of dat ze nog even nabewerkt moeten worden.
Groetjes George
Heb hem alleen weggedaan omdat hij niet constante lichtsterkte had.
Hier voor in de plaats heb ik de Tamron 17-50mm 2.8 gekocht en daar ben ik heel erg tevreden over.
Qua beeldkwaliteit te vergelijken met de Nikkor 17-55mm 2.8.
Maar ook onder Nikon schijnt "kwaliteitspreiding" nornaal te zijn tegenwoordig.
Dus van objectief tot objectief kan er behoorlijk wat verschil in zitten.
Wil je de kwaliteit van dit objectief beoordelen kan je bij de Oost-Groningen tour bij mijn postings kijken daar zitten een aantal opnames bij met dit objectief gemaakt.
Ik weet niet waar je hiervoor mee gefotografeert heb.
Maar sinds ik de D90 heb krijg ik de indruk dat ik met nabewerken meer moet doen met de D90 dan met de D80.
Ik weet niet of anderen ook deze ervaring hebben?
Maar hier kan het euvel ook in zitten.
Ik weet dat toen de D200 net uitkwam en sommigen hun D70 voor de D200 hadden ingeruild ze hier helemaal niet blij mee waren.
Geen foto leek scherp.
Erg frusstrerend allemaal.
Maar met een beetje nabewerken kan je er hele mooie scherpe resultaten uit halen.
Maar zet hier op het forum eens een paar foto's waarvan je zegt dat ze niet echt scherp zijn.
Zet er ook de Exif gegevens bij en laten we dan eens kijken of het aan de gebruikte objectieven ligt of dat ze nog even nabewerkt moeten worden.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hé Jeff.
Wat leuk. wij hebben elkaar vanmiddag nog gesproken.
Wat is voor jou dat WOH effect?
Als je het bokeh in de achtergrond bedoelt kan je beter mischien voor de 24- 70 2,8 gaan.Hij is alleen wel wat duurder.
Maar vooral om modellen en portretten is hij erg mooi,en een landschap kun je hiermee ook uitstekend doen.
Al is 17-55 van nikon zeker geen verkeerde lens. Vooral voor je landschappen.
Ik heb op m'n fiets al aan je gedacht. En ik denk naar aanleiding van je verhaal vanmiddag, Dat de 24-70 2,8 voor jou doeleinden wat beter is.
Mocht je ook nog wat willen experimenteren met macro fotografie, kun je hier evt wel een close-up filter voor draaien.
een goedkope oplossing om eerst macro fotografie te ontdekken, en dit filter is niet zo duur.
Nou ik hoop dat je wat met deze informatie kan.
Groetjes Monique
Wat leuk. wij hebben elkaar vanmiddag nog gesproken.

Wat is voor jou dat WOH effect?
Als je het bokeh in de achtergrond bedoelt kan je beter mischien voor de 24- 70 2,8 gaan.Hij is alleen wel wat duurder.
Maar vooral om modellen en portretten is hij erg mooi,en een landschap kun je hiermee ook uitstekend doen.
Al is 17-55 van nikon zeker geen verkeerde lens. Vooral voor je landschappen.
Ik heb op m'n fiets al aan je gedacht. En ik denk naar aanleiding van je verhaal vanmiddag, Dat de 24-70 2,8 voor jou doeleinden wat beter is.
Mocht je ook nog wat willen experimenteren met macro fotografie, kun je hier evt wel een close-up filter voor draaien.
een goedkope oplossing om eerst macro fotografie te ontdekken, en dit filter is niet zo duur.
Nou ik hoop dat je wat met deze informatie kan.
Groetjes Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties!
Het kan aan de belichting hebben gelegen of misschien dat ik mijn camera niet goed had ingesteld.
De testfoto's waren scherp maar ik vond de huidtinten wat minder mooi en ook na verschillende foto's te hebben bekeken van de 17-55mm lens op http://www.pixel-peeper.com was ik nog steeds niet overtuigd.
Ik moet eerlijk zeggen, ben nog een leek op het gebied van fotograferen, dit is ook mijn eerste SLR camera
@ Monique
Hoi hoi!
En zo kom je elkaar weer tegen he! Haha.
Het 'wow'-effect kreeg ik vooral van de 24-70mm en de 80-200mm f/2.8, met name de scherpte van die lenzen.
Maar helaas liggen beide ook aardig boven mijn budget.
Ik weet niet of er andere lenzen zijn die in de buurt van de 80-200mm of 24-70mm komen maar wel iets goedkoper zijn?
Wat doet zo'n filter precies? (Ik heb nog veel te leren!
)
Met vriendelijke groet,
Jeff,
Het kan aan de belichting hebben gelegen of misschien dat ik mijn camera niet goed had ingesteld.
De testfoto's waren scherp maar ik vond de huidtinten wat minder mooi en ook na verschillende foto's te hebben bekeken van de 17-55mm lens op http://www.pixel-peeper.com was ik nog steeds niet overtuigd.
Ik moet eerlijk zeggen, ben nog een leek op het gebied van fotograferen, dit is ook mijn eerste SLR camera

@ Monique
Hoi hoi!
Het 'wow'-effect kreeg ik vooral van de 24-70mm en de 80-200mm f/2.8, met name de scherpte van die lenzen.
Ik weet niet of er andere lenzen zijn die in de buurt van de 80-200mm of 24-70mm komen maar wel iets goedkoper zijn?
Wat doet zo'n filter precies? (Ik heb nog veel te leren!

Met vriendelijke groet,
Jeff,
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Beste Jeff, je eerste DSLR, gefeliciteerd manJeff174 schreef:Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik moet eerlijk zeggen, ben nog een leek op het gebied van fotograferen, dit is ook mijn eerste SLR camera![]()
@ Monique
Hoi hoi!
Wat doet zo'n filter precies? (Ik heb nog veel te leren!)
Met vriendelijke groet,
Jeff,

Maar dan heb je hiervoor met een compactcamera gewerkt waarschijnlijk?
Een campact heeft veel meer scherptediepte dan een DSLR.
Kijk maar eens naar de Lumix 3 of Leica D-Lux 4
Dat komt door de verhouding van de sensor en het gebruikte objectief.
Dat effect zal je nooit met je DSLR bereiken.
Ook de plaatjes uit een compactje zullen in eerste instantie veel scherper zijn en veel meer verzadigd van kleur.
Met een DSLR moet je dat zelf met nabewerken doen.
Maar laat eens wat foto's zien waar je niet tevreden over bent.
Dan kunnen we misschien zien waar de schoen wringt.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De 17-55 is het beste dat er te koop is op DX in dit bereik. Daar is iedereen het wel over eens denk ik.
De Tamron 17-50 komt optisch een heel eind mee, maar is mechanisch en wat bouw betreft niet te vergelijken. Toch is het voor de prijs een regelrechte aanrader; ik ken niets beters op een DX camera voor zo'n prijs.
Een Nikon 24-70 f/2.8 is fantastisch, maar alleen als je er een supergroothoek naast hebt of binnenkort naar full-frame over wilt gaan stappen, want anders kom je echt groothoek tekort.
De Tamron 17-50 komt optisch een heel eind mee, maar is mechanisch en wat bouw betreft niet te vergelijken. Toch is het voor de prijs een regelrechte aanrader; ik ken niets beters op een DX camera voor zo'n prijs.
Een Nikon 24-70 f/2.8 is fantastisch, maar alleen als je er een supergroothoek naast hebt of binnenkort naar full-frame over wilt gaan stappen, want anders kom je echt groothoek tekort.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Lees: help, ik zoek een objectief
dit staat in de objectief advies publicatie op m'n website.
dit staat in de objectief advies publicatie op m'n website.