beeldstabilisatie en D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
jack

beeldstabilisatie en D300

Bericht door jack » di jun 30 2009 7:05 pm

Ik las in de gebruikershandleiding van mijn 105mm VR het volgende:
'With AF cameras featuring an AF-start (AF-ON) button, such as D3-series D300 and F6 models, vibration reduction will not operate even if the AF-ON butoon is depressed."

Lees ik het goed, dat bij camera's met een AF-ON knop de beeldstabilisatie van het objectief nooit werkt?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: beeldstabilisatie en D300

Bericht door gijs sandberg » di jun 30 2009 7:23 pm

Jack,

Ik denk van niet, probeer het eens...
Het zal erom gaan dat de AF-ON knop de VR niet activeert.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jun 30 2009 8:21 pm

jack schreef:Lees ik het goed, dat bij camera's met een AF-ON knop de beeldstabilisatie van het objectief nooit werkt?
Nee, ik heb het net even voor je uitgeprobeerd.
Indrukken van de AF-ON knop schakelt VR niet in.
Half indrukken van de afdrukknop schakelt de VR wel in.
Als je afdrukknop loslaat dan gaat de VR na een paar seconden uit, ongeacht of je de AF-ON knop indrukt of niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jun 30 2009 8:29 pm

Beeldstabilisatie (VR) werkt inderdaad niet als wordt scherpgesteld met de AF-ON knop. (zie ook de persoonlijke instelling a5: "alleen AF-ON") Voor een goed functioneren van de VR-functie moet altijd gebruik worden gemaakt van de ontspanknop. Gebruik op o.a. de D300 dus altijd de ontspanknop om de VR-functie te activeren, ook als de scherpstelling alleen aan de AF-ON knop is toegewezen.
Jur

jack

Bericht door jack » wo jul 01 2009 9:22 am

Ik vind de tekst in de handleiding op twee manieren gelezen kan worden.
Ik stelde devraag ook omdat ik nogal wat onscherpe foto's maak.
Het fotograferen van bloemen en insecten in het veld is bij een vergroting 1:1 of 1:2 eigenlijk niet goed te doen.
Je maakt dan 10 opnames en hoopt dat er 1 scherpe bij zit.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie.
Ik zal dus toch een statief moeten. (Mijn rugzak is al zo zwaar)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 01 2009 10:00 am

jack schreef: Ik zal dus toch een statief moeten. (Mijn rugzak is al zo zwaar)
Een eenbeenstatief is ook een optie. Er is al veel geschreven over eenbeenstatieven in het forum.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 91#p273191
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p273220
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo jul 01 2009 10:32 am

Jack,

re: nogal wat onscherpe foto's maak

VR is en blijft een hulpmiddel (en geen garantie voor scherpe foto's).
Ik heb altijd mijn twijfels gehad over het nut van VR bij close-up opnames.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » wo jul 01 2009 12:23 pm

Volgens mij maak je in het algemeen de meeste kans op scherpe (AF) foto's van min of meer statische voorwerpen als je A op statief werkt, B VR uit zet, C menu instelling op live-view statief, D via Af-on knop dus met AF contrastmeting ipv van AF fase meting je scherpstelling verzorgt. De AF contrast meting neemt wat meer tijd in beslag maar daar zit naar mijn gevoel nou ook juist de kneep het -de AF- moet o.a. te snel en wordt daardoor minder zorgvuldig cq scherp.

Probeer het eens en kijk waar je het beste resultaat mee haalt.

Groet

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » do jul 02 2009 6:13 pm

[off-topic]

Interessant om te weten, maar wat is dat toch met die VR? Kan niemand meer gewoon een camera stil houden? Boven de 200 mm kan ik me er iets bij voorstellen daaronder onder bepaalde omstandigheden. Maar met het huis tuin en keuken klikken.... Heb zelf ook wat van de VR opnames met te lange sluitertijden. Vr doet prima zijn ding, alleen jammer dat het onderwerp niet stil staat.

[/off-topic]

jack

Bericht door jack » vr jul 03 2009 2:50 pm

Brava schreef:Volgens mij maak je in het algemeen de meeste kans op scherpe (AF) foto's van min of meer statische voorwerpen als je A op statief werkt, B VR uit zet, C menu instelling op live-view statief, D via Af-on knop dus met AF contrastmeting ipv van AF fase meting je scherpstelling verzorgt. De AF contrast meting neemt wat meer tijd in beslag maar daar zit naar mijn gevoel nou ook juist de kneep het -de AF- moet o.a. te snel en wordt daardoor minder zorgvuldig cq scherp.

Brava,
Ik dacht dat het scherpstellen door het half indrukken van de ontspanknop of het gebruik maken van de AF_ON knop tot een identiek resultaat zou leiden.

Ik kan nergens in de handleiding van de D300 of in het boek van Darrell Young iets vinden van AF fase meting en AF contrastmeting. Waar kan ik hierover informatie vinden?

Bij voorbaat dank.

Groeten

Jacl

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » vr jul 03 2009 3:52 pm

ja dat zou ik ook weleens willen weten.
je hebt toch alleen maar die contrast scherpstelling in de statief-live-view stand. Dit heeft toch verder niets te maken met welke knop er gebruikt wordt om de scherpstelling te bewerkstelligen?

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » vr jul 03 2009 6:53 pm

Jazeker MarcoJ & Jack dat maakt zeker verschil er zijn binnen de D300 de verschillende mogelijkheden van autofocus en scherpstellingsopties èèn daarvan is dus autofocus met contrastdetectie is verschillend van autofocus met fasedetectie en verloopt via de (handleiding) boven beschreven route.

Boek(en) wat ik zo snel kon vinden zijn b.v.
-Nikon D300 boek van easy computing blz 29 bovenaan in rood kader autofocus met contrastdetectie.
-Handboek digitale fotografie en beeldbewerking (de bijbel) van Frans Barten blz. 238 geeft ook een aardig beeld van wat contrastmeting is.
-In de handleiding blz 86, 87 en 88 voor zover ik dat kan zien heb zelf een spaanse versie dus die kan afwijken kwa bladzijnummering.

Maar nog belangrijker dan de boeken is het zelf even probreren en uitvoeren dan zie je direct het verschil in werkwijze (o.a. iets langzamer) en wellicht ook scherpere plaatjes (van stilstaande beelden) dan je misschien normaal gewent bent e.e.a. wel afhankelijk van de kwaliteit van gebruikte objectief natuurlijk.

Dus lees je handleiding en probeer het eens.

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » za jul 04 2009 11:38 pm

Ik heb het even bekeken in de handleiding en geprobeerd.
je hebt op zich gelijk, maar wellicht heb je het in je eerdere post wat vreemd verwoord (of ik lees het anders)

Daar stel je namelijk dat je dmv de AF-ON knop contrast detectie hebt en met de gewone ontspanknop fase detectie. En dat is niet juist.

je maakt die setting namelijk bewust in je menu door te kiezen voor statiefstand bij Live view. Dan kun je ALLEEN met de AF-ON knop scherpstellen (trage, contrast meting)
Maar als je kiest voor uit-de-hand-stand dan dien je de ontspanknop te gebruiken (snelle fase detectie)

het is dus een wijze van bedienen, en niet de keus die je hebt door te kiezen welke knop je gebruikt.

Je bedoelt hetzelfde maar het staat er wat vreemd.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jul 04 2009 11:53 pm

MarcoJ schreef:je maakt die setting namelijk bewust in je menu door te kiezen voor statiefstand bij Live view. Dan kun je ALLEEN met de AF-ON knop scherpstellen (trage, contrast meting)
Overigens kan je ook scherpstellen met Contrast-AF door de ontspanknop van de afstandsbediening half in te drukken. Die werkt dan anders dan de ontspanknop van de camera zelf.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » zo jul 05 2009 2:09 pm

Daar stel je namelijk dat je dmv de AF-ON knop contrast detectie hebt en met de gewone ontspanknop fase detectie. En dat is niet juist.
Oeps!! er vanuitgaande dat je liveview over alleen de AF_ON beschikt ook zo beschreven maar kan mij tevens voorstellen dat je het anders leest.
Maar zie/merk je nu verschil ook enig verschil tussen de twee scherpstel mogelijkheden in de praktijk?
MarcoJ schreef:(trage, contrast meting)
Overigens vind ik de contrastmeting niet zo traag vaak sneller dan manueel als je het maar bij het juiste onderwerpen gebruikt zoals landschap, interrieur, architectuur, produkt, stills enz enz

quote="flitslicht"]Overigens kan je ook scherpstellen met Contrast-AF door de ontspanknop van de afstandsbediening half [in te drukken. Die werkt dan anders dan de ontspanknop van de camera zelf.[/quote]

BTW Flip Flitslicht die optie met de afstandsbediening moet ik eens even gaan proberen geef svp eens een stapsgewijze werkroute aan.

Groet
Theo

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”