Knipt niet

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Knipt niet

Bericht door Roelof » ma jun 29 2009 11:15 am

Sunitram,

Je objectief heeft een minimale scherpstelafstand, dat is iets waar je rekening mee moet houden, als je niet scherp kunt stellen dan drukt de camera niet af.

Als je onderwerp te weinig contrast heeft dan kun je ook niet scherpstellen, met dezelfde desastreuze gevolgen.
Houd er wel rekening mee dat de camera scherpstelt op een van de drie scherpstelpunten, dus als er genoeg cntrast zit in je pnderwerp, maar het midden is bijvoorbeeld een zwart kastdeurtje dan gaat scherpstellen moeilijk.
Ook heb je voldoende licht nodig om te kunnen scherpstellen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » ma jun 29 2009 2:20 pm

he frederix als je het zelf niet heb uitgeprobeerd of niks zinnigs te zeggen heb.....
en cynisch zeggen wat manual betekend slaat ook nergens op.
Het gaat er hier om dat als het objectief op m ( per ongeluk) staat hij gewoon niet afdrukt. En heb je dat niet 1 2 3 in de gaten, dan denk je al gauw dat het kapot is.

probeer het eens zou ik zeggen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma jun 29 2009 8:36 pm

Iefie ik denk dat Frederix het echt niet verkeerd bedoeld heeft.
Het was als grapje bedoeld, maar bij jou is het niet als grapje overgekomen.
Ik hoop dat je niet boos op hem bent, hij is best wel een aardige kerel hoor :wink:
Wel een beetje eigenzinnig, heeft zijn eigen eigenzinnige stijl van fotograferen met een al evenzo eigenzinnige Rolleflex twee oog film camera.
Ja Frederix is nog van de oude garde hoor :lol: :lol: :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » di jun 30 2009 9:37 am

ja misschien dat het wat denigrerend overkwam, maar ik ben het wel eens met Frederix. Zodra de schakelaar op M staat (hetzij op een objectief, hetzij op de body) dan kun je hoe dan ook afdrukken, dat is inderdaad de gehele gedachte achter Manueel. JIJ bepaalt dan dus of je af kunt drukken. Onscherp of niet...

Let wel we hebben het hier over de focus keuze schakelaar, en niet over de Programma modus schakelaar, die je ook op M kunt zetten.

Frederix

Bericht door Frederix » di jun 30 2009 12:22 pm

iefie schreef:he frederix als je het zelf niet heb uitgeprobeerd of niks zinnigs te zeggen heb.....
en cynisch zeggen wat manual betekend slaat ook nergens op.
Het gaat er hier om dat als het objectief op m ( per ongeluk) staat hij gewoon niet afdrukt. En heb je dat niet 1 2 3 in de gaten, dan denk je al gauw dat het kapot is.

probeer het eens zou ik zeggen.
Sorry hoor, ik wist niet dat je zo gauw op je teentjes getrapt voelde. Ik zal er volgende keer rekening mee houden.

Maar nu wat anders. Als ik mijn objectief op "Manual" zet, drukt de camera gewoon af, ook al heb ik niet scherp gesteld. Dat is gewoon de eigenschap bij stand "Manual" lijkt mij. Alleen als ik mijn objectief op AF zet én hij kan niet focussen, dan drukt ook mijn camera niet af. Daarom lijkt mij het merkwaardig dat een camera niet afdrukt als het objectief op "Manual" staat en niet is gefocust. Ik heb overigens een F100, maar dat terzijde.

Dat wilde ik, weliswaar met een kwinkslag (=grapje), melden. Ik zal bij jou dus de kwinkslagen (=grapjes) achterwege laten.
Is dit verhaal overigens zinnig genoeg?

Herman55

Bericht door Herman55 » di jun 30 2009 1:25 pm

Het zou kunnen zijn dat je een instelling in de camera niet goed hebt staan. Je kunt in het menu aangeven dat de camera alleen een opname maakt als het beeld scherp is. De keuze van de A of M maakt daarbij niet uit. Kijk je handleiding maar even na om te zien welke functie dat precies is.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di jun 30 2009 2:30 pm

als een beginneling een vraag stelt, moet hij wel serieus genomen worden, vandaar mijn reactie, en grapjes hou ik juist van, maar dacht eerst niet dat het een grapje was. :P en vond het niet zo netjes staan naar de topicstarter.

Heb het zelf nog eens getest, en met de 18-70 kan ik in alle standen afdrukken, offie nou scherp is of niet.....maar met de 70-300vr en de body staat op manual kan ik niet afdrukken? vandaar dat ik ook in de war raak(te)
zal wel met de vr te maken hebben ofzo?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » di jun 30 2009 8:48 pm

Sunitram schreef:Hoi.
Nu wil het geval dat mijn D60 soms helemaal niet wil knippen
Je hebt een schaar nodig....

Leuk dit, bijna een maand geleden geplaatst, vele reacties maar niet meer van de TS.

Herman55

Bericht door Herman55 » di jun 30 2009 9:42 pm

Volgens de Nikon D60-handleiding :

Ontspanknop werkt niet.
• Geheugenkaart is vol, vergrendeld of niet geplaatst.
• Flitser wordt opgeladen.
• Niet goed scherpgesteld.
• CPU-objectief met diafragmaring gemonteerd zonder het diafragma op het hoogste f/-getal te vergrendelen.
• Er is een objectief zonder CPU gemonteerd: zet de keuzeknop op M.

Ik gok op de derde oorzaak. Te dichtbij...
Blijkbaar is er in de D60 geen menu optie om afdrukken bij onscherp beeld te voorkomen. Die is er wel bij de D300/D700/e.a. Mocht de TS alsnog inloggen, kan hij hiermee aan de slag.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”