Scherpstellen macro foto's
Scherpstellen macro foto's
hallo,
ik had een vraag wat betreft het scherpstellen van mijn d40 als ik marco foto's wil maken heb dit gister geprobeerd op de A stand en dan blijft me lens zoeken naar een scherpstelpunt maar elke keer vind hij deze aan de rechterkant van het beeld, terwijl ik hem het liefst in het midden heb natuurlijk.
heb ook verschillende hoeken geprobeerd maar dat hielp allemaal niet. toen heb ik hem op de bloem stand gezet en toen ging het beter.
heeft iemand voor mij tips over hoe ik dit wel kan doen met de A of een van de andere 3 standen aangezien ik die door wil krijgen met wat ik daarmee kan en moet instellen om bepaalde foto's te maken?
Alvast bedankt,
Guy
ik had een vraag wat betreft het scherpstellen van mijn d40 als ik marco foto's wil maken heb dit gister geprobeerd op de A stand en dan blijft me lens zoeken naar een scherpstelpunt maar elke keer vind hij deze aan de rechterkant van het beeld, terwijl ik hem het liefst in het midden heb natuurlijk.
heb ook verschillende hoeken geprobeerd maar dat hielp allemaal niet. toen heb ik hem op de bloem stand gezet en toen ging het beter.
heeft iemand voor mij tips over hoe ik dit wel kan doen met de A of een van de andere 3 standen aangezien ik die door wil krijgen met wat ik daarmee kan en moet instellen om bepaalde foto's te maken?
Alvast bedankt,
Guy
Re: Scherpstellen macro foto's
Ik zet voor macro alles op manueel...even oefenen maar dan wordt het na een tijdje wel trefzeker met de focus
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Guy,
Welkom.
Kan je aangeven welke lens je probeerde? (wellicht met enkele voorbeeld foto's)
In het handboek staan diverse situaties beschreven waarin autofocus systemen moeite hebben om scherp te stellen.
Zelf gebruik ik altijd handmatige scherpstelling bij macto foto's (mijn Micro-Nikkor lenzen hebbenn geen AF).
Groeten, Gijs
Welkom.
Kan je aangeven welke lens je probeerde? (wellicht met enkele voorbeeld foto's)
In het handboek staan diverse situaties beschreven waarin autofocus systemen moeite hebben om scherp te stellen.
Zelf gebruik ik altijd handmatige scherpstelling bij macto foto's (mijn Micro-Nikkor lenzen hebbenn geen AF).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Je moet AF-veldstand instellen op "Dynamisch veld", want in de A-stand staat die standaard op "dichtstbijzijnde onderwerp" en dan kiest hij dus het scherpstelveld dat op het dichtstbijzijnde onderwerp gemikt is; kennelijk bij jou steeds aan de rechterkant van het beeld. Bij "Dynamisch veld" kun je met de pijltjestoetsen zelf het scherpstelveld kiezen (standaard is dat dan de middelste). In de "bloemetjes"-stand kun je dit weer niet instellen want dat is een zgn. volautomatische stand.
Check het even in je gebruiksaanwijzing, voor de D60 staat het op p. 58.
Check het even in je gebruiksaanwijzing, voor de D60 staat het op p. 58.
bedankt voor de reacties,
heb een 18-55mm 3.5-5.6 en een 55-200mm 4-5.6 geprobeerd en de 55-200 focust helemaal niet.
had de AF veldstand gezet op alleen het midden...
de scherstelstand stond op AF-S en heb ook Af-A en MF heb ik ook geprobeerd maar ben denk ik nog niet zo goed in Manual
had ik de lichtmeting ook moeten veranderen misschien?
Guy
heb een 18-55mm 3.5-5.6 en een 55-200mm 4-5.6 geprobeerd en de 55-200 focust helemaal niet.
had de AF veldstand gezet op alleen het midden...
de scherstelstand stond op AF-S en heb ook Af-A en MF heb ik ook geprobeerd maar ben denk ik nog niet zo goed in Manual

had ik de lichtmeting ook moeten veranderen misschien?
Guy
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Guy,
Neen, je moet de afstand gewoon wat groter maken.
Kijk in de handleiding van de lenzen wat de kortste afstand is: het zijn lenzen zonder afstandsschaal.
Groeten, GIjs
Neen, je moet de afstand gewoon wat groter maken.
Kijk in de handleiding van de lenzen wat de kortste afstand is: het zijn lenzen zonder afstandsschaal.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Scherpstellen bij macro-fotografie is NOT DONE. Vaak pakt de AF de verkeerde delen van de foto. Zeker als je uit de hand fotografeert veranderen de punten achter de scherpstelpunten erg veel. De AF gaat dan raar doen in jou ogen. Ook ik stel dus altijd met de hand scherp. En dat wendt erg snel.
Groeten van Willem
Groeten van Willem
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Eens!!Melliw schreef:Scherpstellen bij macro-fotografie is NOT DONE. Vaak pakt de AF de verkeerde delen van de foto. Zeker als je uit de hand fotografeert veranderen de punten achter de scherpstelpunten erg veel. De AF gaat dan raar doen in jou ogen. Ook ik stel dus altijd met de hand scherp. En dat wendt erg snel.
Groeten van Willem
Op statief gaat AF eigenlijk erg goed met m'n good oll G3.
Met een DSLR eigenlijk altijd op MF, uit de hand..
Dus eigenlijk zijn er nu 3 onderwerpen die door elkaar lopen:
- Guy wil macrofoto's maken met objectieven die daar helemaal niet geschikt voor zijn; hij komt te dichtbij met de frontlens en dan wil de camera niet meer scherpstellen
- Hij weet niet hoe hij de AF-Veldstand moet wijzigen
- Echte macrofotografie en AF gaan vaak niet samen.
- Guy wil macrofoto's maken met objectieven die daar helemaal niet geschikt voor zijn; hij komt te dichtbij met de frontlens en dan wil de camera niet meer scherpstellen
En dan nog stel je vaak niet eens scherp maar beweeg je de camera naar voren en naar achteren tot je de scherpte(diepte) hebt waar je 'm wilt. Zeker met een AF-lens in de M-stand, want daarmee met de hand scherpstellen... dat is armoede, geloof me. 

1: En wat zou ik dan volgens jou voor lens moeten hebben?joepert schreef:Dus eigenlijk zijn er nu 3 onderwerpen die door elkaar lopen:
2: weet wel hoe ik het moet wijzigen maar nog niet wat het precies doet

Een macrolens....Guy schreef:1: En wat zou ik dan volgens jou voor lens moeten hebben?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
En een boek over fotografie. Hoeft niet zo'n heel dik boek te zijn, want de helft wat je moet weten staat al in je handleiding.Ree schreef:Een macrolens....Guy schreef:1: En wat zou ik dan volgens jou voor lens moeten hebben?
bedankt voor de reacties.
heb al wel een fotgrafieboek gebaseerd op nikon camera's
en ga dan maar eens kijken naar een marco lens.
Groeten
Guy
heb al wel een fotgrafieboek gebaseerd op nikon camera's
en ga dan maar eens kijken naar een marco lens.
Groeten
Guy
Ik lees ook op veel sites dat bij macro fotografie manueel scherp gesteld moet worden. Waarom zou dat moeten dan? Ze maken toch niet voor niets AF-s lenzen? Ik denk wel dat de TS zijn lens op manueel moet zetten om van zijn probleem af te komen.