Filter ter bescherming

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
pdc_2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Filter ter bescherming

Bericht door pdc_2 » za jul 04 2009 3:43 pm

Ik heb laatst het 18-200mm objectief gekocht, heerlijke lens trouwens.
Mar ik vroeg me vandaag af in de winkel hoe ik eventuele vuiligheid van de lens kan krijgen, maar ik werd er flink op aan gekeken dat ik niet met een UV filter werk.

De lens mocht ik alleen schoonmaken met lucht en een kwastje :roll: . Zo erg is het toch ook weer niet??! Het is toch best schoon te maken met een microvezel doekje? Als het echt zo snel beschadigd moet ik er maar eens over nadenken extra uit te geven aan een extra filter.

Gr.

Ciska

Re: Filter ter bescherming

Bericht door Ciska » za jul 04 2009 3:51 pm

Dat kan, maar je moet wel van te voren even er op blazen. Mochten er zandkorreltjes op zitten of andere scherpe dingetjes, dan heb je kans dat je krasjes krijgt. Dus eerst flink blazen en dan voorzichtig met een speciaal doekje die je in de fotowinkel of brillenwinkel kan krijgen/kopen.
Je kan er eventueel een goedkope uv-filter er op zetten, maar de foto wordt er zeker niet mooier op.

pdc_2
Forumlid
Forumlid

Bericht door pdc_2 » za jul 04 2009 4:02 pm

Zoek ik dan een filter als deze?
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=8975
B+W UV (protect) filter.

Of heb je nog betere.. Ik wil zo min mogelijk inleveren op de kwaliteit.

Ciska

Bericht door Ciska » za jul 04 2009 4:15 pm

Ik was in het begin ook zo dat ik een uvtje nam, maar toen ik hier in het forum dingen las en te horen kreeg, heb ik hem er af gehaald, zonde van de centen dus.
Wat ik nu wel heel veel er voor doe is een polarisatiefilter en zeker met dit weer. Maar een goede zit je al snel aan 100 euro. Tuurlijk zijn ze goedkoper, maar ik heb er een van B & W en die bevalt me heel erg goed.
Volgens mij kan je dat veel beter doen dan die uv

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 04 2009 5:05 pm

Een 18-200 werkt als een behoorlijk stofzuiger. Neem een anti-statische tas en gebruik regelmatig de stofzuiger.

De frontlens van een 18-200 is behoorlijk dicht. Daar komt de lucht (en het stof) niet door. Een beschermingsfilter daar op zetten is prima, de winkel zal er blij mee zijn. Haal het filter er wel af als je gaat fotograferen.

http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf

Ton1959

Bericht door Ton1959 » za jul 04 2009 5:28 pm

Niet alles wat je op een forum leest is waar soms moet je gewoon iets zelf testen en dan zie je dat de betere filters echt wel voordeel opleveren. Zo gemakkelijk worden dingen overdreven door mensen die alle info die ze vinden op het internet als waarheid aannemen. Ik gebruik al jaren UV filters standaard op de lens en ze beschermen de lens en ik zie geen nadelige effecten op mijn foto's. Maar de kans dat er bij objectieven stof langs de lens binnen komt is een stuk minder en je krijgt ook geen beschadiging aan je lens van je objectief.

Ton

pdc_2
Forumlid
Forumlid

Bericht door pdc_2 » za jul 04 2009 10:25 pm

Heeft er hier niet iemand een B+W of Hoya protector liggen die ze niet gebruiken? Bij de mensen hier op het forum weet ik dat ze er voorzichtig mee zijn geweest.

yoyo

Bericht door yoyo » zo jul 05 2009 2:39 am

pdc_2 schreef:Bij de mensen hier op het forum weet ik dat ze er voorzichtig mee zijn geweest.
:?:
Hoe weet je dat..? :shock:

Tobias

Bericht door Tobias » zo jul 05 2009 9:52 am

Heb nog nooit standaard een filter ter bescherming gebruikt op mijn objectieven. Reden is dat het een extra element aan je 'dure' objectief toevoegt. Zeker nu in het nano tijdperk zit ik niet te wachten op een stuk glas ervoor.

Gewoon stof eraf blazen, borsteltje , aqua dest of speciale lenscleaner, doekje er over en hoppa. Gebruik wel speciale doekjes en geen keukenrol, daar zitten vezeltjes in die je lens kunnen beschadigen.

Ook mijn objectieven van 30 jaar oud zien er nog pico bello uit.

Henri
Forumlid
Forumlid

Bericht door Henri » zo jul 05 2009 11:09 am

Ik gebruik op al mijn opjectieven NC-filters van NIKON, ze zijn duur maar bevallen me uitstekend.
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.

wijnands

Bericht door wijnands » za aug 08 2009 9:33 pm

pdc_2 schreef:Ik heb laatst het 18-200mm objectief gekocht, heerlijke lens trouwens.
Mar ik vroeg me vandaag af in de winkel hoe ik eventuele vuiligheid van de lens kan krijgen, maar ik werd er flink op aan gekeken dat ik niet met een UV filter werk.

De lens mocht ik alleen schoonmaken met lucht en een kwastje :roll: . Zo erg is het toch ook weer niet??! Het is toch best schoon te maken met een microvezel doekje? Als het echt zo snel beschadigd moet ik er maar eens over nadenken extra uit te geven aan een extra filter.

Gr.
Ik vind dit ontzettende kolder. Ik heb nog nooit problemen ontdekt na poetsen met een doekje en heel soms wat brillenreinigingsvloeistof.
Wat mij betreft zijn er maar een paar redenen te bedenken voor een beschermingsfilter:
  • je bent vreselijk onhandig
    je schiet in omstandigheden waar water, bier of zand in het rondvliegt.
Verder gewoon zoveel mogelijk je zonnekap gebruiken.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za aug 08 2009 9:37 pm

Ik gebruik ze ook niet ter bescherming; is nergens voor nodig (als je een beetje voorzichtig bent) en het levert alleen maar flare.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo aug 09 2009 10:01 am

Voordat de discussie weeer losbarst: wel of geen beschermfilter is een geloofskwestie. Op ieder fotoforum komt deze vraag periodiek langs waarna voor- en tegenstanders elkaar te vuur en te zwaard om de oren slaan. Het is een extra stuk glas voor je objectief, dat niet in het optisch ontwerp zit. Je kunt dus niet zonder kwaliteitsverlies zomaar een stukje vensterglas voor je objectief schroeven. Met name de flare (interne reflectie van het licht) is dan een issue.

Zelf heb ik op al mijn objectieven Nikon NC-filters zitten. Zeker als ik een hondenshow doe komt er wel eens een lik op de lens en dan poets ik liever een filter dan het frontelement. Mocht er dan iets beschadigen dan is het filter simpel (want zelf af en weer opschroeven) en relatief goedkoop (NC filters kosten ook een paar centen, maar veel minder dan de vervanging van een frontelement) te vervangen. Het is zeker zo dat je er iets contrast mee verliest en in zeer donkere situaties ga je dat ook merken. Met een gewone 1/125-f8 foto zie je echt geen verschil.

Het is dus vooral een persoonlijke keuze en wat je ook kiest er zullen altijd mensen langs komen die je keuze belachelijk of ongelofelijk stom vinden. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

wijnands

Bericht door wijnands » zo aug 09 2009 12:48 pm

Mocht je filters willen gebruiken en closeups bij een hondenshow is een situatie waar ik zeker ook een filter uit de tas zou opdiepen, dan kunnen we het eens zijn dat je het beste goede filters kan kopen. Nikon's nc's zijn mooi maar duur en lastig te krijgen. Een multicoated filter van een goed merk is toch wel het minste.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”