105 micro vr
105 micro vr
Durf het bijna niet te posten maar ik heb het gevoel dat ik met mijn vorige macro kens de tamron 90 mm betere resultaten behaal dan met de 105 mm micro 2.8 nikor.
Of zou de verwachting te hoog zijn geweest of iets minder erg zou ik iets verkeerd doen?
Tuurlijk is de reactie van de lens sneller en stiller en kan ik er gerust een 1.5 converter op zetten wat bij de tamron zenuachtig gedoe van de lenbs opleverde.
Maar daar houd het in mijn beleving ook mee op.
Of zou de verwachting te hoog zijn geweest of iets minder erg zou ik iets verkeerd doen?
Tuurlijk is de reactie van de lens sneller en stiller en kan ik er gerust een 1.5 converter op zetten wat bij de tamron zenuachtig gedoe van de lenbs opleverde.
Maar daar houd het in mijn beleving ook mee op.
Re: 105 micro vr
waar baseer je je gevoel op ??
is dat scherpte,bokeh,minder hunten, VR, etc etc
kan je iets posten ?? waaruit het blijkt.
ben wel benieuwd.
Arend
is dat scherpte,bokeh,minder hunten, VR, etc etc
kan je iets posten ?? waaruit het blijkt.
ben wel benieuwd.
Arend
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Wil,
re: 105 mm micro 2.8 nikor
Gefeliciteerd: je hebt een nieuwe lens gevonden (grapje).
Als je twee lenzen wilt vergelijken kost dat een hoop moeite (statieven, test bij verschillende diafragma's en op verschillende afstanden etc. etc. etc.)
Gaarne nadere toelichting wat je als verschil vond.
Groeten, GIjs
re: 105 mm micro 2.8 nikor
Gefeliciteerd: je hebt een nieuwe lens gevonden (grapje).
Als je twee lenzen wilt vergelijken kost dat een hoop moeite (statieven, test bij verschillende diafragma's en op verschillende afstanden etc. etc. etc.)
Gaarne nadere toelichting wat je als verschil vond.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je het over de oude 105mm hebt verbaast me dat niets; de Tamron is optisch beter. Met name ook omdat deze een diafragma heeft met 9 lamellen tegen 7 voor de Nikon. De Tamron is "altijd" al een optische geweldenaar geweest.wil53 schreef:Durf het bijna niet te posten maar ik heb het gevoel dat ik met mijn vorige macro kens de tamron 90 mm betere resultaten behaal dan met de 105 mm micro 2.8 nikor.
De nieuwe Nikon 105 VR is een heel ander verhaal; die is fantastisch!
Het is een 105 VR
Ik kan mij het probleem van Wil wel een klein beetje voorstellen. Wanneer je uit de hand een macrofoto wil maken heb je wel een probleem als je de VR aanzet, incl. dynamisch AF.
Het objectief gaat te keer als een gek, en een scherpe foto kan je wel vergeten.
Maar het zal wel aan mij liggen. De camera stil houden gaat nu eenmaal wat minder goed.
Ik kan mij het probleem van Wil wel een klein beetje voorstellen. Wanneer je uit de hand een macrofoto wil maken heb je wel een probleem als je de VR aanzet, incl. dynamisch AF.
Het objectief gaat te keer als een gek, en een scherpe foto kan je wel vergeten.
Maar het zal wel aan mij liggen. De camera stil houden gaat nu eenmaal wat minder goed.
Het gaat wel om de nieuwe 105 uitvoering.
Overigens heb ik wel gelezen dat de niet vr uitvoering 1 van de betere macrolenzen was/is.
Het is idd moeilijk uit te leggen waarom.
Het klopt wel dat ik 90% uit de hand schiet maar dat deed ik met de Tamron ook.
Het zit um alleen maar in de scherpte voor mijn gevoel.
Nabewerking doe ik amper. Alleen snijden en resizen en soms wat contrast of schaduw toevoegen.
Schiet de plaatjes wel in RAW en jpg fine.
Het is niet zo dat ik ontevreden ben maar waarschijnlijk te hoog verwachtingspatroon.
Zal na de vakantie wel e.e.a. plaatsen.
Overigens heb ik wel gelezen dat de niet vr uitvoering 1 van de betere macrolenzen was/is.
Het is idd moeilijk uit te leggen waarom.
Het klopt wel dat ik 90% uit de hand schiet maar dat deed ik met de Tamron ook.
Het zit um alleen maar in de scherpte voor mijn gevoel.
Nabewerking doe ik amper. Alleen snijden en resizen en soms wat contrast of schaduw toevoegen.
Schiet de plaatjes wel in RAW en jpg fine.
Het is niet zo dat ik ontevreden ben maar waarschijnlijk te hoog verwachtingspatroon.
Zal na de vakantie wel e.e.a. plaatsen.
ik heb nog foto's waar ik ook niet zo tevreden over ben...als ik tijd heb volgend jaar met kerstmis wil ik het wel plaatsen.
waarom open je dan nu een draadje als je niet je vinger erop kan leggen en geen tijd hebt om ons wat te laten zien. ?
test dan eerst meer en kom dan eens met een vraag ipv gelijk een draadje te openen. en waarbij niemand je het antwoord kan geven als je het zo ruim neer zet.
succes en geniet van je vakantie.
arend...

waarom open je dan nu een draadje als je niet je vinger erop kan leggen en geen tijd hebt om ons wat te laten zien. ?
test dan eerst meer en kom dan eens met een vraag ipv gelijk een draadje te openen. en waarbij niemand je het antwoord kan geven als je het zo ruim neer zet.
arend...
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
@wil53, misschien ook eens zonder VR gebruiken, bij maximale vergroting moet je niet te hoge verwachtingen hebben van VR.
Verder inderdaad de foto's eens analyseren, met name op de sluitertijden.
Beide lenzen geven prima resultaten, dus daar kan het niet aan liggen (hier de resultaten van photozone.de op de Nikon D200, links de Tamron en rechts de Nikkor)

@Gerrit, gebruik van AF bij macro is sowieso vragen om problemen.
Verder inderdaad de foto's eens analyseren, met name op de sluitertijden.
Beide lenzen geven prima resultaten, dus daar kan het niet aan liggen (hier de resultaten van photozone.de op de Nikon D200, links de Tamron en rechts de Nikkor)

@Gerrit, gebruik van AF bij macro is sowieso vragen om problemen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Zoals de grafieken laten zien ontlopen deze twee elkaar niet zoveel. Wat ik over de Tamron heb gelezen is alleen maar goed.
Waar je wel van bewust moet zijn is dat je met 15mm meer werkt. Dat lijkt niet veel maar dat is het wel degelijk. Enerzijds geef je dit het voordeel van ietsje verder weg maar ook neemt het iets af van het werken met een langere sluitertijd. VR vang dit weer enigszins op. Zo ook de scherptediepte is minder. Allemaal factoren die een rol spelen.
Nu zie ik niet direct in waarom je met een 105VR nikon betere foto's zou maken dan de tamron 90mm of een grote stap voorwaarts maakt. IK vind het behoorlijk dichtbij elkaar liggen. Een 150mm of meer lijkt me een meer begrijpbare keuze naast de 90mm.
Zelf gebruik ik de 105 met volle tevredenheid en het inzetten van een converter werkt soepel.
Met ieder nieuw objectief moet je weer op ontdekkingsreis.
Waar je wel van bewust moet zijn is dat je met 15mm meer werkt. Dat lijkt niet veel maar dat is het wel degelijk. Enerzijds geef je dit het voordeel van ietsje verder weg maar ook neemt het iets af van het werken met een langere sluitertijd. VR vang dit weer enigszins op. Zo ook de scherptediepte is minder. Allemaal factoren die een rol spelen.
Nu zie ik niet direct in waarom je met een 105VR nikon betere foto's zou maken dan de tamron 90mm of een grote stap voorwaarts maakt. IK vind het behoorlijk dichtbij elkaar liggen. Een 150mm of meer lijkt me een meer begrijpbare keuze naast de 90mm.
Zelf gebruik ik de 105 met volle tevredenheid en het inzetten van een converter werkt soepel.
Met ieder nieuw objectief moet je weer op ontdekkingsreis.
ik heb nog foto's waar ik ook niet zo tevreden over ben...als ik tijd heb volgend jaar met kerstmis wil ik het wel plaatsen.
arend...
arend...
-------------------------------------------------
dank je.
Tja heb nu dat idee terwijl ik op vakantie ben en niet kan uploaden.
Zal idd alle opties nog eens proberen.
arend...

arend...
-------------------------------------------------
dank je.
Tja heb nu dat idee terwijl ik op vakantie ben en niet kan uploaden.
Zal idd alle opties nog eens proberen.
Een setje foto´s gemaakt waar ik zeer tevreden over ben.
Vr uitgezet. ( is dit eigenlijk wel nodig als je voldoende licht hebt?
Wat meer afstand genomen. Neig bij macro altijd naar zo dichtbij mogelijk.
AF kan overuled worden door manuel.
Alleen af is sneller en krijg het daarna met de hand echt niet scherper.
Dank voor de statistieken e.d.
Vr uitgezet. ( is dit eigenlijk wel nodig als je voldoende licht hebt?
Wat meer afstand genomen. Neig bij macro altijd naar zo dichtbij mogelijk.
AF kan overuled worden door manuel.
Alleen af is sneller en krijg het daarna met de hand echt niet scherper.
Dank voor de statistieken e.d.